Trondheim byarkiv går gjennom rutiner etter svikt i behandling av taushetsbelagt informasjon

Sist oppdatert: 04.03.2020

Kommunen har beklaget overfor de aktuelle personene, og Datatilsynet er varslet.

Feilen ble oppdaget nylig da Byarkivet gikk gjennom nedlastinger fra kommunens postjournal. Det kom fram at en liste fra et NAV-kontor som ble sendt Byarkivet til arkivering i februar, ikke hadde blitt unntatt fra offentlighet slik rutinene krever. Dermed kom hele dokumentet med i postjournalen da den ble publisert 26.februar. Sjuende juli ble dokumentet lastet ned fire ganger, trolig av samme person.

Dette er en beklagelig glipp i våre rutiner, og vi vil nå undersøke nærmere hva som har skjedd, sier fungerende enhetsleder Morten Johansen hos Byarkivet.

Sensitiv informasjon skal behandles i tråd med gjeldende lovverk.

Trondheim kommune har nå tatt tekniske grep for å hindre at slike hendelser kan skje igjen.

De personene som er berørt av feilen har fått et brev fra kommunen der de blir orientert om hva som har skjedd.