Stipenddryss til Trondheimskunstnere

Forfatteren Carl Frode Tiller er utnevnt til årets bykunstner i Trondheim. Med æren følger et stipend på 200 000 kroner.

Sist oppdatert: 20.12.2022

En glad gjeng med stipendmottakere.

Bykunstnerstipendet er en av kommunens ordninger for profesjonell og mangfoldig kunstnerisk aktivitet, og Tiller er den fjerde som har fått stipendet. Foruten Carl Frode Tiller var Martin Smidt og Kirsti Huke, begge komponister og musikere, nominert til Bykunstnerstipendet.

Cellisten Marianne Baudouin Lie ble tildelt årets kulturlegat på 50 000 kroner, mens åtte utøvere fra ulike kunstformer hver fikk kommunens kulturstipend på 25 000 kroner. De åtte er: Anton Benua (Benois), Agnieszcka Foltyn, Bjørn Marius Hegge, Tomas Järmyr, Helen Komini Knudsen, Isa Hansen Eldøen, Erlend Skjetne og Roar Ræstad.

Årets Ramallah-stipendiat er musikeren Morten Stai. Dette stipendet skal bidra til å styrke kulturelt samarbeid mellom de to vennskapsbyene, og ble i år utdelt for 13. gang.

I alt kom det inn 49 stipendsøknader, som ble vurdert av et eksternt tverrkunstnerlig utvalg.

- Årets stipendmottakere viser at kunst og kultur i Trondheim preges av kvalitet, mangfold og unike uttrykk, understreket ordfører Rita Ottervik ved overrekkelsen.

Vurderingsutvalget for stipendordningene har bestått av: Lisbet Tangen, Johan Börjesson, Sara Brinch, Kristin Reigstad og Arnhild Staal Pettersen.