Kulturpriser til Ernst-Wiggo Sandbakk og Isfit

Den internasjonale studentfestivalen Isfit og musikeren, musikkpedagogen og lederen for Jazzfest Ernst-Wiggo Sandbakk får Trondheims kommunes kulturpriser for 2018.

Sist oppdatert: 16.06.2021

Det gjorde ordfører Rita Ottervik kjent tirsdag. Hvert år deler kommunen ut to priser; en for fritidskulturlivet og en for det profesjonelle kunst- og kulturlivet.

- Æ e utrolig stolt og takknemlig på vegne av musikkmiljøet i Trondheim, sa Sandbakk som var med på Skype fra Gran Canaria.

Ordfører Rita Ottervik og Ernst-Wiggo Sandbakk.

Priskomiteen sier følgende om Sandbakk:

Han er og har vært svært viktig for byens musikk- og kulturliv, særlig gjennom sitt virke som daglig leder for en av byens store festivaler, Jazzfest der han har vært leder siden 2004. Sandbakk har bidratt til å løfte festivalen fra å være en relativt liten festival til å bli en aktør av stor betydning innenfor sitt felt.

Han har vært frilansmusiker siden 1977 og er også slagverkpedagog. Han var seinest i aksjon som musiker under årets Julejazz som han også står i bresjen for. I år var 1300 publikummere til stede under arrangementet som Sandbakk kaller for “byens største samling av smilefjes”.

Ernst-Wiggo Sandbakk

Prisen innenfor fritidskulturlivet går til Den internasjonale studentfestivalen Isfit som finner sted i Trondheim annethvert år. En gruppe studenter startet festivalen i 1988. Siden har den samlet studenter fra hele verden. Målet er å skape dialog og forståelse over landegrensene. Festivalen har et bredt faglig og kulturelt program som også henvender seg til byens innbyggere.

Festivalen deler også ut Studentenes fredspris.

- Å få en slik pris er først og fremst en stor inspirasjon for alle de 500 studentene som jobber med å arrangere festivalen ved siden av studiene, sa visepresident for Isfit, Mathias Kristiansen.

Mathias Kristiansen og Rita Ottervik snakker sammen ved et bord

I februar er det på nytt festival. Denne gangen er tema migrasjon.

Fra Isfit i 2009

Hver vinner får 25 000 kroner og en miniatyr av statuen Go' dagen, laget av Tone Thiis Schjetne. Prisene blir delt ut under nyttårskonserten i Olavshallen førstkommende lørdag.