Suksess for trøndersk mat

En internasjonal jury av mateksperter går sterkt inn for at Trondheim og Trøndelag skal få status som europeisk region for gastronomi i 2022. Dette er klart etter en rundreise i fylket, der representanter fra Trondheim kommune, Trøndelag fylke, Visit Trondheim og Oi! Trøndersk Mat og Drikke fulgte juryens arbeid.

Sist oppdatert: 20.12.2022

Juryens innstilling skal i neste omgang behandles av det internasjonale nettverket IGCAT. Menorca har også søkt om statusen, og avgjørelsen blir tatt etter at juryen også har besøkt middelhavsøya.

I 2017 hadde Århus tittelen. Tanken om Trøndelag som gastronomisk region er nærliggende etter at tildelingen av Michelin-stjerner i 2020 er lagt til Trondheim. To av byens restauranter har også fått en Michelin-stjerne.

Ilona Sares, Heidi Lazani, Edith Szivas og Astrid Aasen
Juryen tester ost fra Gangstad Gårdsysteri på Inderøy. Fra venstre: Ilona Sares fra Kuopio i Finland, Heidi Lazani fra South Aegan i Hellas, jurylederen Edith Szivas fra Spania. Osteekspert Astrid Aasen til høyre. (Foto: Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS)
Jens Storli, Kirsten I. Værdal, Dr. Edith Szivas, Morten Wolden og Kristine Rise
Matentusiaster med trøndersk mat på menyen: Jens Storli / Visit Trondheim, Kirsten I. Værdal / direktør for næring / Trøndelag fylkeskommune, juryformann Dr. Edith Szivas / European Region of Gastronomy, Morten Wolden / kommunedirektør i Trondheim kommune og Kristine Rise / Oi! Trøndersk Mat og Drikke. (Foto: Mckenna Starck, Visit Trondheim)