Trondheim og Trøndelag blir Europas gastronomi-region i 2022

Trondheim og Trøndelag kan endelig slippe jubelen løs med status som European Region of Gastronomy i 2022. Dette må være tidenes julegave for matregionen Trøndelag.

Sist oppdatert: 20.12.2022

TIDLIG KRØKES: På Liantunet får også de yngste prøve seg på matlaging.

Stadig flere får smaken på trøndersk mat og matkultur. International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism (IGCAT) har tydelig latt seg begeistre. Juryen var i Trøndelag i november og besøkte flere matprodusenter, reiselivsaktører, kunnskapsmiljø og politikere som ivrer etter å fremme mat og matproduksjon i regionen og synliggjøre våre kvaliteter internasjonalt.

Første region i Norge

Ingen andre norske byer eller regioner har fått denne utnevnelsen tidligere, og fra Norden er bare Aarhus i Danmark på lista.

- Dette er en kjempenyhet og en anerkjennelse av det arbeidet som er gjort i Trøndelag over flere år, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik i Trøndelag fylkeskommune. Vi har satt oss høye mål i Trøndelag. Å få status som European Region of Gastronomy i 2022 er et viktig steg mot målet om å bli Nord-Europas matregion nummer 1. De siste tiårene har det vært en omfattende og bred satsing på å utvikle produsenter, infrastruktur og utstillingsvinduer for lokale og regionale mataktører. Denne anerkjennelsen viser at vi bygger en sterk matregion med et godt partnerskap fra hele Trøndelag.

- Et enormt potensial

Trondheim og Trøndelag har den siste tiden fått stor internasjonal og nasjonal oppmerksomhet som matregion og matdestinasjon. Trøndelag har et mål om å bli en sterk matregion i europeisk perspektiv. I mange år har det vært jobbet godt og strategisk med å bygge en sterk matregion i hele Trøndelag gjennom forskning, rekruttering og utdanning, innovasjon og gründerskap, politiske og administrative prioriteringer og et samstemt partnerskap.

- Dette synes jeg er fullt fortjent. I de siste 10-15 årene er det jobbet målrettet for å løfte trøndersk mat og matkultur. Det har slått veldig godt an her hjemme, og nå får vi også internasjonal oppmerksomhet. Det forteller meg at vi har gjort mye riktig, og nå handler det om å fortsette det gode arbeidet. Trøndersk mat har fortsatt et enormt potensial, sier ordfører Rita Ottervik i Trondheim kommune.

Nå starter arbeidet med å samle miljøene som sammen skal skape innholdet i det videre arbeidet for å nå målene. Dette skal gjøres i tett samarbeid med aktørene i Trondheim og Trøndelag som jobber for en sterk matregion og matdestinasjon.

Fire mål

Det er valgt ut fire mål for arbeidet:

• Mål 1: Trondheim og Trøndelag skal samhandle godt for å bli en internasjonalt ledende matregion.
  • Mål 2: Trondheim og Trøndelag skal øke verdiskapingen i den bærekraftige matproduksjonen gjennom å koble kunnskapsmiljøer og næringer.
  • Mål 3: Trondheim og Trøndelag skal bli en kjent og anerkjent internasjonal matdestinasjon.
  • Mål 4: Trondheim og Trøndelag skal bli ledende i landet til å rekruttere til matproduksjon og reiseliv.

Etter initiativ fra Visit Trondheim, søkte Trøndelag Fylkeskommune og Trondheim kommune tidligere i år om status som European Region of Gastronomy for 2022. Det gjøres gjennom det internasjonale nettverket IGCAT (International Institute of Gastronomy, Culture, Art and Tourism), som samler europeiske regioner som jobber målrettet med mat. Gjennom dette nettverket har Trondheim og Trøndelag fått status som European Region of Gastronomy i 2022.

Her kan du lese hele søknaden.

Oppdraget med å utarbeide søknad ble gitt til Oi! Trøndersk Mat og Drikke og Visit Trondheim i tett samarbeid med kommune og fylkeskommune. Søknaden ble presentert i Brussel i oktober, og i november var en jury på besøk for å vurdere regionens kvaliteter og potensiale som matregion.

Her kan du lese mer om nettverket European Region of Gastronomy.