Ung innovasjonspris til Julia Navarsete

39 år gamle Julia Navarsete ble tildelt Ung innovasjonspris under konferansen Technoport onsdag ettermiddag. Prisen er på 100.000 kroner og deles ut årlig av Trondheim kommune.

Sist oppdatert: 10.01.2023

KREATIVE KVINNER: Julia Navarsete tok prisen, her flankert av to andre nominerte, Katina Kralevska (t.v.) og Marie Jacobsen Lauvås.

Prisvinneren, som driver firmaet QRRNT As i Trondheim, har utviklet en innovativ løsning for å generere energi fra vann eller andre væsker som strømmer gjennom rør. Dette er energi som ikke forurenser og er fornybar. Den har stor anvendelighet, men utnyttes ikke i dag. Navarsete har utviklet en energigjenvinningsdel som monteres på eksisterende rør og turbiner. En prototyp er blitt testet ut, og QRRNT har allerede en kunde som ønsker å bruke den nye teknologien.

Navarsete er alenemor med tre barn i alderen 8-10 år. Hun har sin utdannelse fra Teknisk fagskole i bergverk. 39-åringen har tidligere vært både skipsmegler og gruvearbeider på Svalbard.

Hun har tidligere uttalt at motivasjonen hennes ligger i å bidra til en mer bærekraftig framtid og legge forholdene bedre til rette for de fremtidige generasjonene.

Sterke kandidater

Navarsete vant prisen i konkurranse med flere sterke kandidater. De andre som var nominert til årets pris var:

• Åste Einn (bedriften Payr som tilbyr mobile banktjenester med analyser av forsikringer, strømavtaler, etc.
  • Katina Kralevska (bedriften MemoScale som gjør lagring, komprimering og framhenting av store datamengder mer effektiv og rimeligere)
  • Marie Jacobsen Lauvås (bedriften Capeesh som tilbyr skreddersydd og bedriftstilpasset språkinnlæring, basert på maskinintelligens)
TEKNO-TREFF: Hvert år samler Technoport rundt tusen tilhørere som er sultne på nye teknologiske løsninger.

Viktig konferanse

Technoport ble startet i 2005, og forsøker å stimulere til innovasjon og entreprenørskap blant annet gjennom å organisere nettverk og aktiviteter for gründere, investorer, studenter, forskning og næringsliv. Technoport-konferansen arrangeres årlig.

Årets konferanse ble åpnet av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

- Jeg kommer fra samme bygda som Sputnik. Ikke satellitten, men artisten, innledet Røe Isaksen for å plassere seg selv i det "teknologiske landskapet".

I det gode selskap var Røe Isaksen for øvrig smart nok til å utrope Trondheim til landets teknologihovedstad og Technoport til en av de viktigste og mest interessante konferansene i Norge.

ENGASJERT: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i samtale med Mariana Mazzucato (i midten) og Silvija Seres.

Medlemmer i Technoport er NTNU, Trondheim kommune, SpareBank1 SMN, Adresseavisen, SINTEF, Statoil, DNB, Trondheimsregionen og Trøndelag fylkeskommune.

Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor lover 5G-start i Trondheim
STARTER I TRONDHEIM: Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor lover 5G-start i Trondheim.

Trondheim første storby med 5G

Blant aktørene på scenen var Telenors konsernsjef Sigve Brekke og teknologidirektør Ingeborg Øfsthus, som hadde en god nyhet til innbyggerne i Trondheim. Trondheim blir den første storbyen i Norge hvor Telenor bygger ut fullt 5G-nett.

- Vi ønsker å bidra til å gjøre landets teknologihovedstad enda smartere, sa Brekke

Telenor startet i november 2018 å teste ut 5G i Kongsberg. Nå vil konsernet satse på Trondheim. 5G er en langt mer avansert og innovativ teknologi enn 4G, og skal ha mer kapasitet, høyere hastighet og raskere responstid. Det nye nettverket er forventet å revolusjonere mange av bruksområdene vi har i dag, fordi farten blir større med tilnærmet null forsinkelse.

- Dette er kjempegode nyheter. 5G vil bygge opp under og styrke all den teknologiske utviklingen og innovasjonen som allerede skjer i Trondheim, kommenterte rådmann Morten Wolden i Trondheim kommune.

Rådmann Morten Wolden ønsker 5G velkommen til landets teknologisk hovedstad
HAPPY MAN: Rådmann Morten Wolden ønsker 5G velkommen til landets teknologisk hovedstad.