Byens største skole med plass til 1200 elever

Huseby barneskole, Huseby ungdomsskole og kulturskolen er blitt samboere, og sammen er de nå Trondheims største skole med plass til over 1200 elever.

Sist oppdatert: 23.11.2021

Portrett av rektor Robert Flataas i fellesarealene inne på skolen.
På omvisning med rektor Robert Flataas ved Huseby ungdomsskole

Rektor Robert Flataas ved Huseby ungdomsskole er mildt sagt stolt over den nye skolebygningen.

- Jeg må si at vi har fått en flott ny skole. Her går det an å være, og jeg har et inntrykk av at elevene stortrives, sier Flataas.

Barne- og ungdomsskolen er bygd sammen med et fellesområde hvor blant annet den kommunale musikk- og kulturskolen holder til. Huseby har også elever fra AC Møller tegnspråksenter og er mottaksskole for fremmedspråklige.

Eksteriørbilde av Huseby skoles uteareal for barneskoleelever

Et bærekraftig bygg

Den nye boltreplassen er på hele 14 500 kvadratmeter, og det er lett å la seg imponere over den nye skolebygningen. Skolen er hovedsakelig bygd i massivtre og er et såkalt passivhus. Det vil si at bygget har et svært lavt energibehov. På innsida er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Hvert eneste rom og det meste inventaret har en mening.

- Det er en godt gjennomtenkt skole. Vi har for eksempel gått helt bort fra det tradisjonelle klasserommet. Nå lærer vi på mange ulike måter, forteller rektoren.

- Dette gjelder for både barne- og ungdomsskolen, som i samarbeid med prosjektet “Vi skaper rommet” har jobbet sammen i flere år med å se på hvordan vi kan bruke og møblere et klasserom på nytt - til beste for elevenes læring.

Kolstad er et av de tettest befolkede områdene i Trondheim. Den store utbyggingen i området ble startet høsten 1969, og i 1972 ble barneskolen Kolstad skole åpnet. I 1976 fulgte ungdomsskolen Huseby skole, og året etter åpnet Saupstad skole, en ny barneskole. Nå er disse elevene samlet i én og samme skole.

En løftet bydel

Området Saupstad og Kolstad har vært gjennom et gedigent løft som bydel de siste årene. Det har vært jobbet med en rekke tiltak og prosjekter for å gjøre bydelen enda mer attraktiv. Områdeløftet har vært et samarbeid mellom kommune, stat, fylke og lokalsamfunn. Prosjektet har ikke gått ubemerket hen. Tidligere i år kom Områdeløft Saupstad-Kolstad helt til finalen i konkurransen om regjeringens Attraktiv by-pris.

Innbyggerne, og ikke minst skoleelevene, har hatt sterk innflytelse på utviklingen av området - og ikke minst på skolen.

- Det har vært viktig for oss at elever, foresatte og ansatte har vært med og bidratt til det endelige resultatet. Det gjør at vi alle sammen blir enda mer glad i skolen vår, poengterer Flataas.

Skolen åpnet ved skolestart i høst, og hadde offisiell åpningsfest fredag 22. oktober.

Oppvekst og utdanning

Byutvikling