Dovrebanen er hundre år

Det går alltid et tog, og Dovrebanen har gått i hundre år. - Dovrebanen revolusjonerte kommunikasjon og transport mellom landsdelene, sier ordfører Rita Ottervik.

Sist oppdatert: 24.01.2023

Bilde av åpningstoget på Dovrebanen i 1921
FLAGGDAG: Det var stor festivitas da Dovrebanen ble åpnet i 1921. Med bane fra Dombås til Oppdal var det endelig forbindelse mellom Oslo og Trondheim. Foto: Norsk Jernbanemuseum

Lørdag 17. september i 1921 tøffet det første toget inn på stasjonen i Trondheim. Med kong Haakon VII og kronprins Olav om bord. De hadde offisielt åpnet den nye jernbanen på Hjerkinn på Dovre, og kom nå til “dekket bord” i Trondheim.

Gedigen folkefest

Slik beskrev Adresseavisen stemningen i byen denne lørdagen: “Allerede tidlig paa kvelden lørdag begyndte stemningen at oparbeides. Det var de unge og de aller yngste som satte farve paa folkelivet. Raketterne begyndte saa smaat at fræse og eksploderte over hoderne paa fredelige fotgjængere, og de mange kulørte lamper avløste efterhaanden dagslyset. Saa fyldtes gaterne mere og mere, og da tidspunktet for togets ankomst nærmet sig, var gaterne i centrum og Søndre gate like til jernbanestationen sorte av folk. Enn saa stor menneskemasse har neppe noen gang før været paa benene her i byen”.

Klokka ti om kvelden rullet åpningstoget inn på stasjonen. Det var fyrverkeri fra en rekke steder i byen. Det var bengalske lys og fakler overalt. Idet toget stoppet, ble det avfyrt 21 skudd fra festningen. Tog og kongelige ble møtt av kongesang, nasjonalsang og et hav av folk.

Festen varte og rakk, og det var et yrende folkeliv i byens gater og kafeer. Kommunen så mellom fingrene på åpningstidsbestemmelsene denne dagen.

Åpningen av Dovrebanen skjedde nemlig samme helg som Olav Tryggvason-monumentet på Torvet ble avduket. Også her var kongen og kronprinsen til stede. Det samme var regjeringens medlemmer og en rekke andre celebriteter.

Stor betydning

Ordfører Rita Ottervik håper vi nå kan gjenskape noe av stemningen som var i byen for hundre år siden, men innser at korona-situasjonen kanskje gjør det vanskelig å fylle gatene med folk. Hun er imidlertid opptatt av at disse to begivenhetene for hundre år siden, har hatt stor betydning for byen vår.

- 17. og 18. september 1921 er historiske merkedager for Trondheim og Trøndelag, men også for folk lenger nord. Dovrebanen revolusjonerte kommunikasjon og transport mellom landsdelene. Jernbaneutbyggingen var omstridt, og det var mange omkamper om trasévalg. I dag tror jeg ikke det er mange som er uenig i at valget som ble gjort, var riktig. Dovrebanen har vært en av jernbanens mest trafikkerte og lønnsomme banestrekninger i mange år, men nå trengs det nye investeringer for framtida, poengterer Ottervik.

Næring, miljø og samferdsel

Byutvikling