Nå starter en ny fase i Granåsen

Bystyret i Trondheim har talt: Nå skal det bygges hopparena, sambruksbygg for hopp og skytehall og ny skibru til Litjåsen. Kontrakt på utbyggingen blir inngått over påske.

Sist oppdatert: 11.10.2021

Bilde av hoppanlegget i Granåsen
Hoppanlegget i Granåsen slik det fremstår i dag.

Torsdag kveld vedtok bystyret i Trondheim fase to i utbyggingen av Granåsen idrettspark. Utbyggingen har en kostnadsramme på 620 millioner kroner. I tillegg ble det vedtatt å bygge kombinert skytehall og arenabygg hopp for 67 millioner kroner. 9. april skriver Trondheim kommune kontrakt med NCC som har samspillsentreprisen på utbyggingen.

- Med dette vedtaket vil det bli satt fart i utviklingen av Granåsen idrettspark. Etter flere år med planlegging, ser vi nå konturene av et nytt, moderne og solid anlegg som vil gi oss gode opplevelser både i hverdagen og når det er større arrangement her, sier kultur- og idrettsdirektør i Trondheim kommune, Ola By Rise.

Slutt på trappetrening

Denne utbyggingen omfatter blant annet ombygging av hopparenaen. Det internasjonale skiforbundet har godkjent Trondheim kommunes løsninger for det nye anlegget. Etter påske vil det bli gjennomført nødvendig felling av trær, før hekkesesongen starter. Deretter vil de eksisterende hoppbakkene blir revet. Inngjerding av anleggsområdet starter rett etter påske, og anleggsområdet blir låst fra og med mandag 12. april.

- Dette innebærer blant annet at alle som bruker trappene ved hoppbakkene til trening, må finne andre løsninger for sine fysiske utskeielser framover, sier utbyggingsleder Mona Åsgård i Trondheim kommune.

Slipper brakkeløsninger

Bystyret så på to alternative løsninger for selve arenabygget for hopp. Det ene alternativet var å rehabilitere det eksisterende arenabygget, noe som ville innebære et stort behov for brakker. Til hverdags ville det vært behov for 22 smøre- og skiftebrakker. Under den årlige verdenscupen og ved et VM, ville behovet være henholdsvis 58 og 74 brakker.

- Ved å bygge et sambruksbygg for både arenabygg hopp og skytehall, vil denne utfordringen løse seg selv. Da kan areal i skytehallen brukes til smøring og skifting under større arrangement, forteller Åsgård.

Bystyret valgte å gå for sambruksbygg. Dette bygget vil kunne brukes hele året, og det vil skape større aktivitet og mangfold i anlegget. Årlig innleie av brakker gjør også at det er økonomisk fordelaktig å integrere skytehall i kombinasjon med arenabygget i hoppanlegget. Planen er at den nye hopparenaen skal være ferdigstilt til Raw Air i 2023.

Ny skibru til Litjåsen

Det skal også bygges ei ny skibru, som knytter Litjåsen til de eksisterende langrennsløypene, og denne sløyfa vil bli brukt i fremtidige langrennskonkurranser. Skibrua legger også bedre til rette for barn, unge og paraidrett i dette området. Endringene i Granåsen gjør at skiskytterstadion må flyttes litt nordover. Sammenhengen med Litjåsen vil for øvrig bedre inngangen til standplass i skiskyting, og også gi en mer fysisk krevende avslutning for langrennsløperne.

- Med dette vedtaket vil vi videreutvikle Granåsen idrettspark som helårs hverdagsanlegg, tilrettelagt for trening og konkurranser, barn og unge, friskliv og mestring, paraidrett og store konserter, sier kultur- og idrettsdirektør Ola By Rise.

Anlegget vil også tilfredsstille det internasjonale skiforbundets (FIS) krav til arrangement i langrenn, kombinert og hopp, både når det gjelder World Cup og VM.

Idrett, kultur og fritid