Nå trekker Lasse lasset på oppvekst

Med koronarestriksjoner og nesten tomt rådhus sto det ingen stor velkomstkomité klar for å ta i mot Lasse Arntsen, da han tirsdag kom på jobb. Men fra nå av er den han som styrer oppvekstskuta i Trondheim kommune.

Sist oppdatert: 11.10.2021

Bilde av ny områdedirektør for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune, Lasse Arntsen.
Lasse Arntsen har flyttet inn på nytt kontor og i ny jobb - som områdedirektør for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune.

- Litt rart å begynne med sitt første møte digitalt, men sånn er det bare i disse dager, smiler 50-åringen, som tar i mot på det som i mange år har vært et hundre prosent kvinnedominert direktørkontor på rådhuset. Nå blir det Lasse & Lasse på kontoret, ettersom oppvekstdirektørens nærmeste medarbeider og navnebror, spesialrådgiver Lasse A. Karlsen sitter på andre sida av skjermbrettet.

Oppvekst hele karrieren

Lasse Arntsen hoppet fra staten til kommunen da han meldte sin interesse for stillingen som områdedirektør OU, en jobb han sjøl betrakter som den “mest spennende stillinga nord for Dovre”, for en med hans bakgrunn.

- Jeg måtte bare søke, sier han.

Og det gikk jo som vi nå vet ganske greit.

Mange av hans nye medarbeidere kjenner ham som utdanningsdirektør hos Fylkesmannen - nå Statsforvalteren. Hele yrkeslivet hans så langt har for så vidt dreid seg om oppvekst og utdanning. Lærerjobber på Charlottenlund og Brundalen barneskoler, jobb ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, konsulentjobbing og noen år som kommunalsjef for oppvekst og tekniske tjenester i Malvik.

Som godt voksen fløy han til andre siden av kloden for å ta en mastergrad i organisasjon og ledelse i Australia.

På privaten har det blitt ekteskap og to barn som begge er tenåringer.

Smekkfullt av kompetanse

Det er en spent og litt ydmyk Lasse Arntsen som bretter opp ermene og gyver løs på det som utvilsomt er en av de mest krevende toppjobbene i Trondheim kommune.

- Dette er sjølsagt en utfordrende jobb for meg personlig, og da er det så godt å vite at organisasjonen er smekkfull av god kompetanse, fastslår han.

Den nye OU-sjefen har noen tanker om hvordan han skal lede sin mange tusen ansatte. Tanker som først og fremst dreier seg om at kommunen skal fortsette å levere gode tjenester til sine rundt 206.000 innbyggere.

- Dialog vil være et utgangspunkt for hvordan jeg vil tilnærme meg organisasjonen som direktør. Jeg har lite tro på at toppledere kommer inn utenfra med ferdige løsninger, sier Arntsen.

Oppvekst og utdanning