Torgkona tilbake på Torvet

Har du savnet torgkona? Da har vi en gladnyhet til deg. Nå er hun tilbake på Torvet, ikke mange meter fra der hun sto tidligere. Ta deg en tur og hils på henne igjen.

Sist oppdatert: 11.10.2021

Bilde av skulpturen av torgkona på Torvet
ENDELIG: Torgkona smiler like lurt som før hun ble fjernet sommeren 2017.

Torgkona skulle egentlig være på plass til innvielsen av det nye Torvet i fjor sommer, men uenighet om plassering, førte til nye politiske runder. Nylig vedtok formannskapet den nye plasseringen, som er ved Hornemansgården i det sørøstlige hjørnet av Torvet, der Presidentveita starter.

Sommeren 2017 ble den robuste dama flyttet fra sin plass ved Matzowgården, hvor byens turistinformasjon tidligere holdt hus. Torgkona måtte vike fordi Torvet skulle saumfares av arkeologer i forbindelse med utbyggingen av Torvet.

Populær byskulptur

Go’dagen, som er skulpturens egentlig navn, ble laget av billedhugger Tone Thiis Schjetne i 1980. Tre år senere ble den kjøpt av Trondheim kommune, i hard kamp med Drammen. I oktober 1984 ble den endelig plassert i det sørøstlige hjørnet av Torvet. I alle år har både turister og fastboende lagt sin elsk på den gamle kona. Kanskje er hun den mest fotograferte av alle byens skulpturer. Med all respekt, Olav Tryggvason.

Etter mer enn tre år i eksil ved Trøndelag folkemuseum, er torgkona på kjente trakter igjen. Anna Kornelia Holm, som var modell for skulpturen, pleide å gå rundt på Torvet å hilse på folk. Det er her hun har sin naturlige plass.

Torgkona med Torvet i bakgrunn

LIKE VED: Torgkona står ikke mange meter fra der hun tidligere var plassert.

Det var kunstneren selv som valgte plassering i 1983. Restaurantene som har inntatt Matzowgården fikk tillatelse til å ha uteservering i sommerhalvåret. Dette kom i konflikt med torgkonas tidligere plassering.

Godt synlig

Formannskapet vurderte i møtet 11. mai å si opp avtalen om uteservering, men falt ned på å plassere torgkona ved Hornemansgårdens festinngang i sørvest. Her vil folk få fri tilgang til torgkona, slik som før. Dessuten blir hun godt synlig fra alle kanter av Torvet.

Målet med utformingen av det nye Torvet i Trondheim har vært å styrke bylivet i Trondheim. Samtidig som det legges til rette for restauranter og næringsliv, skal Torvet også gi kunst- og kulturopplevelser til folket. Den populære Torgkona er et viktig element i dette.

I Kommunedirektørens vurdering og konklusjon heter det: “Torvet skal også gi kunst- og kulturopplevelser til alle, slik at folk trekkes til byens storstue og Midtbyen. Torgkona er viktig i så måte. Tone Thiis Schjetnes kunstnerskap er av stor betydning for kunst i offentlige rom i Trondheim. Hun var en viktig kunstner for sin generasjon, og en av få kvinner. Derfor er det lagt ekstra stor vekt på å ta hensyn til det kunstneriske uttrykket til skulpturen, som en bestemt, men folkelig betrakter av folkelivet.”

Torgkona løftes på plass

MONTERING: Her løftes skulpturen Go'dagen på plass utenfor festinngangen til Hornemansgården.

PS! Visste du at det finnes ei torgkone til? Billedhugger Tone Thiis Schjetne laget to eksemplarer av skulpturen Go’dagen, og den ene havnet i Stavanger etter kronerulling blant innbyggerne. “Kånå”, som hun kalles, sto på byens torg i over 20 år, men i forbindelse med byggingen av Tusenårsstedet ble hun i 2005 flyttet til et annet sted i sentrum.

Det finnes også en mindre versjon av den gamle kona, som ble kjøpt av Nasjonalgalleriet i 1980. Den fullreiste Go’dagen har også stått utstilt blant annet i Karl Johans gate i Oslo og under Festspillene i Bergen. Heldigvis endte dette eksemplaret i Trondheim til slutt.

Byutvikling

Idrett, kultur og fritid