Trondheims nye bykunstner, kulturkveld og stipenddryss i Dokkhuset

Kommunen inviterte for første gang til kveldsarrangement i forbindelse med utdeling av årets kulturstipender. Tirsdag 9. november var det duket for kulturelle innslag og stipenddryss i Dokkhuset.

Sist oppdatert: 12.11.2021

Rita Ottervik og Trondheims nye bykunstner Mariia Drachuk.
Rita Ottervik og mottaker av Trondheims bykunstnerstipend Mariia Drachuk. Fotograf: Arne Hauge.

Årets arrangementet ble en begivenhet i seg selv. Gjennom opptredener inviterte stipendmottakerne publikum med inn i deres kunstverdener. Innslagene illustrerte tydelig at årets stipendmottakere kjennetegnes av et høyt kunstfaglig nivå.

I år ble det delt ut stipender på til sammen 830 000 kroner. Nytt av året var to etablererstipend på 100 000 kroner hver.

Maria Norseth Garli fotografert under en musikalsk opptreden.

Trondheims nye bykunstner

Kommunens bykunstnerstipend på 250 000 kroner ble i år tildelt billedkunstneren Mariia Drachuk. Stipendkomiteen uttaler:

"Det er med stor glede og spenning at stipendkomiteen har samlet seg om Mariia Drachuk som førstekandidat til bykunstnerstipendet 2021. Hun har, selv med sin unge alder, gjort en imponerende karriere og utvikling".

Ukrainske Drachuk er en fremadstormende kunstner som både er en arvtaker og en opponent til Trondheimskunstens svært kjente mannlige utøvere. Hun er bosatt i Trondheim, og har hatt flere soloutstillinger. I 2020 debuterte hun på høstutstillingen og hun er innkjøpt av både Oslo og Trondheim kommune.

Kultur- og idrettsdirektør Ola By Rise på scenen sammen med Mariia Drachuk.

Stipendkomiteen gikk gjennom tolv søknader til bykunstnerstipendet 2021 og gjorde sin innstilling til årets stipend etter grundige og utfordrende vurderinger og diskusjoner.

Bykunstnerstipendet inngår som en del av Trondheim kommunes ordninger for tilrettelegging for profesjonell og mangfoldig kunstnerisk aktivitet.

Nytt etablererstipend

Trondheim kommunes etablererstipend for profesjonelle kunstnere ble delt ut for første gang. Stipendet er på 100 000 kroner og gikk til de to profesjonelle kunstnerne; musiker og forfatter Maria Norseth Garli og billedkunstner, skribent og kurator Agniezka (Mishi) Foltyn.

Stipendet har som formål å være en del av Trondheim kommunes arbeid med å styrke rekruttering til profesjonell skapende og utøvende virksomhet innen kunst og kultur.

Kulturstipendet Ramallah og kulturlegatet

Kulturstipendet Ramallah på 50 000 kroner gikk til kunstner og designer, Berke Ince. Forfatter og billedkunstner Heidi-Anett Haugen mottok Kulturlegatet for Trondheim på 50 000 kroner.

Trondheim kommunes kulturstipend

I år var det også åtte mottakere av Trondheim kommunes kulturstipend, som er på 35 000 kroner. Stipendene gis med utgangspunkt i kunstnerisk virke og faglig utvikling, og skal bidra til inspirasjon og videreutvikling for mottakerne.

Mottakere av Trondheim kommunes kulturstipend 2021 er komponist Kim Andre Arnesen, kunstner, kurator og produsent Carlos Alberto Correia, forfatter og billedkunstner Martine Grande, billedkunstner Martin Palmer, dansekunstner Anna Thu Schmidt, fotokunstner Yanir Shani, musiker, komponist og arrangør Udi Shlomo og musiker og komponist Håkon Magnar Skogstad.

Gruppebilde av mottakere av Trondheim kommunes kulturstipend.

I år besto stipendkomiteen av Arnhild Staal Pettersen, danser og daglig leder ved DansiT, Kristin Reigstad, musikkprodusent, Per Kristian Nygård, kunstner, Asieh Amini, forfatter og Svein Inge Sæther, daglig leder ved Cinemateket i Trondheim.

Noe mer enn en utdeling

Kulturstipendutdelingen er en årlig begivenhet, som ble gjennomført i ny drakt i år. Den ble for første gang gjennomført på kveldstid. Målet er å gjøre arrangementet til en opplevelse i seg selv, både for stipendmottakere og for publikum. Dette er noe vi håper å gjenta og videreutvikle i årene som kommer.

Kultur- og idrettsdirektør Ola By Rise var kveldens konferansier og stipendene ble delt ut av ordfører Rita Ottervik.

Kunstnerisk innslag.Bilde av musikalsk innslag.Avtroppende bykunstner Jovan Pavlovic under et musikalsk innslag.

Idrett, kultur og fritid