Folkehelsepris til kommunens trimparker

Nasjonalforeningen for folkehelse har tildelt Trondheim kommune Folkehelseprisen 2022 for arbeidet med trimparker.

Sist oppdatert: 28.11.2022

Jente som svinger seg i et treningsapparat i trimparken ved Theisendammen
PRISVERDIG: Trimparkene i Trondheim er blitt populære. Dette bildet er fra parken ved Theisendammen. Foto: Bård S. Solem

Trondheim har gjennom det siste tiåret satset på å etablere trimparker rundt om i bydelene. Nå får kommunen gledelig anerkjennelse for arbeidet. I juryens begrunnelse heter det blant annet at årets prisvinner “bidrar til gode nærmiljøer” og “legger til rette for aktivitet og trivsel for alle aldersgrupper”. Det poengteres også at trimparkene, som er gratis å bruke, er inkluderende og positive for å hindre sosial ulikhet.

Prosjektet med trimparker ble egentlig avsluttet i 2019, men gode erfaringer har gjort at kommunen ønsker å fortsette satsingen. Dette er forankret i Trondheim kommunes plan for friluftsliv og grønne områder. Den siste trimparken som ble åpnet, er tufteparken på Marinen.

Trimparker og tilsvarende parker/anlegg

• Finalebanen - ferdig i 2011
  • Øya - ferdig i 2013 (utvidet i 2014)
  • Theisendammen - ferdig i 2014