Minnestipend etter 22. juli tildeles Operasjon Dagsverk

Operasjon Dagsverk, avdeling Trøndelag er årets mottaker av Trondheim kommunes minnestipend etter 22. juli. Organisasjonen mottok stipendet under minnemarkeringen etter 22. juli i Tordenskioldsparken.

Portrett av Vera Altreuther fra Ungdommens bystyre og Sigurd Landrø fra Operasjon Dagsverk.
Vera Altreuther fra Ungdommens bystyre og Sigurd Landrø fra Operasjon Dagsverk. Foto: Trondheim kommune

Minnestipend etter 22. juli

Stipendet er på 20 000 kroner og har som formål å styrke og stimulere det demokratiske engasjementet blant ungdom. Det tildeles til ungdom mellom 13 og 25 år, eller ungdomsorganisasjoner i landsdelen. I år var det Operasjon Dagsverk (OD) som utmerket seg.

- Juryen er svært imponert over de unges innsats og engasjement rundt Operasjon Dagsverk, sier Rune Sandmark, medlem i ressursgruppen for minnestipendet.

Vera Altreuther fra Ungdommens bystyre overrakk stipendet til Operasjon Dagsverk, representert ved leder Sigurd Landrø, under minnemarkeringen.

Operasjon Dagsverk, avdeling Trøndelag

Operasjon Dagsverk er Norges største solidaritetsaksjon av, med og for ungdom, og har som mål å få unge til å engasjere seg for å skape en mer rettferdig verden. Årlig samler OD inn penger gjennom lokalt styrte arrangement på skoler rundt om i landet. De unge bestemmer selv hvilke formål de vil gi de innsamlede pengene til.

Årets stipend skal brukes til å organisere arrangement for skoleelever i Trondheim, der temaet er unges medvirkning. Det gis som en forlengelse av Operasjon Dagsverks innsats mot utenforskap i Sør-Afrika i 2021.

Minnemarkering i Tordenskioldsparken. Foto: Trondheim kommune
Minnemarkeringen i Tordenskioldsparken. Foto: Trondheim kommune