Lisa Marie blir ny internasjonal leder

Hun skal være med å utvikle byens internasjonale posisjon. 43-årige Lisa Marie Dickson fra Stjørdal blir Trondheim kommunes nye internasjonale leder.

Sist oppdatert: 24.11.2022

Portrettbilde av ny internasjonal leder, Lisa Marie Dickson.
Lisa Marie Dickson gleder seg til å bli en del av Trondheim kommune-laget.

Dickson skal styrke kommunens og regionens internasjonale posisjon og prosjekter, og har hovedansvaret for å følge opp samarbeidet med vennskapsbyene våre.

Dickson kommer fra jobben som fagleder for salg, strategi og analyse i KLP (Kommune- og helse-Norges eget pensjonsselskap) hvor hun blant annet har jobbet med strategisk koordinering på tvers av fag- og forretningsområder og samfunns- og myndighetskontakt.

Nå gleder hun seg til å ta fatt på jobben som internasjonal leder.

- Jeg gleder meg til å bli en del av laget i Trondheim og bidra til å styrke kommunens og regionens internasjonale posisjon i tett samarbeid med andre viktige aktører. I KLP har jeg vært så heldig å samarbeide med kommuner over hele landet, sier ny internasjonal leder, Lisa Marie Dickson.

- Jeg kjenner Trondheim som en fremoverlent kommune som står midt i en rivende utvikling. Her satses det både på teknologi og mennesker. Det tror jeg blir viktig også i fremtiden, legger Dickson til.

En internasjonal by

Trondheim er en by med mange internasjonale miljøer og kommunen skal bidra til å samordne og løfte disse miljøene også i årene som kommer. Vi er landets teknologihovedstad, med et sterkt og internasjonalt universitets- og forskningsmiljø og et internasjonalt rettet næringsliv. Trondheim er også en populær by for store internasjonale konferanser og arrangement. I år har Trondheim og Trøndelag vært europeisk matregion og i 2023 er Trondheim utpekt som Europas frivillighetshovedstad.

- Jeg er veldig glad for at vi har fått Lisa Marie på laget. Hun har en bakgrunn og en kompetanse som gjør at hun kan være med på å bringe det internasjonale arbeidet i Trondheim videre, sier kommunedirektør Morten Wolden fornøyd.

Trondheim kommune arbeider aktivt for å styrke byens og regionens internasjonale posisjon i samarbeid med andre aktører. Kommunen deltar i en rekke internasjonale prosjekter, og i løpet av de siste årene er det for eksempel utviklet et omfattende internasjonalt samarbeid innenfor "smartby-løsninger", sammen med NTNU og andre kunnskapsmiljøer.

36 kvinner og 22 menn søkte på stillingen som internasjonal leder som er direkte underlagt Kommunedirektøren. Lisa Marie Dickson starter i jobben 1. mars 2023.

Næring, miljø og samferdsel