Gerd Åberg fikk frivillighetsprisen for 2022

En av byens store ildsjeler ble tirsdag tildelt frivillighetsprisen for 2022. Gerd Åberg er en innbygger med mange jern i ilden, og hun har et hjerte som banker spesielt for bydelen Ila.

Sist oppdatert: 24.11.2023

Bilde av ordfører Rita Ottervik som deler ut pris og blomster til Gerd Åberg.
ILA-ILDSJEL: Gerd Åberg mottar en fortjent frivillighetspris av ordfører Rita Ottervik. Foto: Arne Hauge

- Prisvinneren er et engasjert, varmt og raust medmenneske som alltid har fokus på at andre skal ha det bra. Hun har vært pådriver for alt i fra julemesse og bydelsdager til etablering av natteravn i bydelen, sa ordfører Rita Ottervik da hun utropte vinneren.

“Førr ei dame”

35 kandidater var foreslått til å motta årets pris, som ble delt ut under en egen festforestilling i Nidarosdomen tirsdag kveld. Arrangementet var også et startskudd for Trondheim som europeisk frivillighetshovedstad.

Gerd Åberg har ledet bydelens velforening i en årrekke, og ble bydelens stemme i forbindelse med utbyggingen av blant annet Nordre avlastningsvei og Iladalen.

- På vegne av velforeninga var hun tydelig på hva de ville og ikke ville, men hun har alltid vært opptatt av å ha dialog og finne løsninger, sa Ottervik.

Åberg var også med på å ta initiativet til Iladagan, en av Trondheims største bydelsfestivaler. I tillegg har hun vært en av drivkreftene til kulturkvelder i Ila. Kanskje er hun aller mest kjent for 1.mai-frokosten i Ila, som er blitt Trøndelags største 1. mai-frokost i privat regi.

- Årets prisvinner er en ekte iling, en unik dame som absolutt fortjener betegnelsen «førr ei dame». Selv forstår hun nok ikke fullt ut hvor mye hun har betydd for sitt lokalsamfunn. I kveld er det hyggelig å kunne gjøre stas på hennes utrettelige og langvarige innsats for så mange, sa trondheimsordføreren .

- Verdensledende på frivillighet

Trondheim kommunes frivillighetspris er en pris som går til personer, institusjoner eller organisasjoner som utfører uegennyttig innsats til beste for medmennesker i Trondheim. Prisen skal honorere frivillig arbeid som er knyttet til helse, omsorg og velferdstjenester, sosiale tjenester, utdanning, kultur eller miljø.

Prisen, som består av skulpturen ”Skroget” og gavesjekk på 25 000 kroner, ble tirsdag delt ut for 23. gang. Prisen deles vanligvis ut på den internasjonale dagen for frivillighetsarbeid 5. desember, men i år ble utdelingen flyttet til markeringen av at Trondheim er Europas frivillighetshovedstad.

- Norge er verdensledende når det gjelder frivillighet, og nær halvparten av vår befolkning er engasjert i frivillig arbeid. Frivilligheten vår bidrar til flere møteplasser, sterkere fellesskap, mer identitet og et styrket demokrati, poengterer Ottervik, som retter en stor takk til alle som er frivillige i organisasjoner og ulike sammenhenger.

Årets priskomité har bestått av ordfører Rita Ottervik, kommunalråd Elin Marie Andreassen, bystyrerepresentantene Arve Sletten og Ask Ibsen Lindal, helse- og velferdsdirektør Wenche Dehli og oppvekst- og utdanningsdirektør Lasse Arntsen.

Portrett av prisvinner Gerd Åberg og ordfører Rita Ottervik
FRIVILLIGHETSHOVEDSTAD: Gerd Åberg er en av grunnene til at Rita Ottervik i 2023 er ordfører i Europas frivillighetshovedstad. Foto: Arne Hauge

Idrett, kultur og fritid