Hvem fortjener Frivillighetsprisen i år?

Trondheim er full av fantastiske frivillige personer og organisasjoner. Nå trenger vi din hjelp til å peke på den ene som fortjener ekstra hyllest og oppmerksomhet denne gangen. Og ikke nøl. Fristen for å nominere er 6. november.

Sist oppdatert: 26.10.2023

Utdelingen av Frivillighetsprisen i 2017. Prisvinnerne fra Byåsen Men At Work - Marit Erland, Svenn Ferry Uteggen og Hussein Al Chawan - står sammen med ordfører Rita Ottervik.
Bildet er fra utdelingen av Frivillighetsprisen i 2017, da Byåsen Men At Work fikk prisen.

Frivillighetsprisen skal deles ut i forbindelse med FNs internasjonale frivillighetsdag 5. desember, og det skulle ikke mangle på gode kandidater.

- Trondheim hadde ikke vært den byen den er i dag uten de tusenvis av frivillige innenfor kultur, idrett, næringsliv og ideelle og sosiale organisasjoner, sa kommunedirektør Morten Wolden da Trondheim ble utnevnt til Europas frivillighetshovedstad for 2023.

Den internasjonale juryen som utnevnte Trondheim sa: “Den høye andelen frivillig engasjement er ekstraordinært og vitner om et langsiktig og strategisk arbeid som har vært svært effektivt”, heter det i juryens uttalelse. Samspillet mellom kommunen og det frivillige arbeidet ble også trukket fram.

Et av kommunens tiltak for å løfte frivilligheten i kommunen, er å dele ut en årlig pris til personer, institusjoner eller organisasjoner som gjør en frivillig, uegennyttig innsats for medmennesker. I fjor var det Gerd Åberg som fikk prisen for sitt fantastiske engasjement i bydelen Ila gjennom mange år.

Nå oppfordrer vi Trondheims innbyggere til å sende inn begrunnede forslag til årets pris, og fristen for å melde inn kandidater er 6. november.

Du finner mer informasjon om Frivillighetsprisen og hvor du skal sende ditt forslag, på kommunens nettside om prisen.

Idrett, kultur og fritid