Ingen is på Indre bane i Leangen idrettspark

På grunn av utfordringer med lekkasje i kjølerørsystemet for Indre bane i Leangen idrettspark, blir det ikke lagt is der vinteren 2023/2024. Det vil bli lagt kunstis på Ytre bane, hurtigløpsbanen.

Sist oppdatert: 07.09.2023

Bilde av skøytebanen i Leangen idrettspark
Denne sesongen blir det lagt is bare på Ytre bane på Leangen på grunn av lekkasje.

På hurtigløpsbanen vil det være publikumstid som er åpen for alle, i tillegg til treningstid for skøyteidretten. Mer informasjon om sesong og åpningstider kommer her når sesongen nærmer seg.

Utfordringene med Indre bane

De to siste sesongene har det oppstått lekkasjer i kjølerørene på Indre bane i Leangen idrettspark, noe som har medført at man ikke har hatt is på denne banen.

Det ble oppdaget en lekkasje i november 2021. Det ødelagte røret ble gravd frem og erstattet med nytt rør samme måned. Det ble så lagt kunstis på Indre bane fra desember 2021 og ut sesongen til mars 2022.

Før sesongen 2022/23 ble anlegget trykktestet, og alt så ut til å fungere slik det skulle. I slutten av november 2022 oppstod dessverre et nytt lekkasjeproblem, og vi fikk ikke lagt is på banen.

Kommunen har forsøkt å spore lekkasjen, i samarbeid med eksterne kompetansemiljøer, både forrige vinter og gjennom sommeren. Arbeidet består i å føre gass inn i anlegget. Så søkes det etter hvor gassen kommer ut. Kommunen fortsetter arbeidet med å spore lekkasjen og utrede hva som kan gjøres på kortere og lengre sikt.

Naturis på Hørlocksbanen i Jakobsli

For å bøte på ulempen for bandyidretten og for å forsterke publikumstilbudet, vil kommunen vurdere å styrke sin tilrettelegging av Hørlocksbanen i Jakobsli den kommende vintersesongen. Grusflaten er lyssatt og er allerede en godt brukt isbane om vinteren.

Vær, kuldeforhold og snø er premissgivere for kommunens tilrettelegging av naturisbaner. Når forholdene muliggjør det, vil kommunen holde Hørlocksbanen ryddet for snø og jobbe for at denne banen skal være så god som mulig. Bandy og andre idretter vil kunne få tildelt noe treningstid på banen, men ut over det vil banen være åpen for skøytelek og egenorganisert aktivitet. Kommunens naturisbaner brøytes og vannes i perioden november til slutten av februar, når værforholdene tillater det.

Mer informasjon om skøytebanene finner du her når vintersesongen nærmer seg.

Idrett, kultur og fritid