Tyholtveien ferdig før tiden

– Tyholtveien er åpen og klar til bruk for alle trafikanter. Her har vi bygd 550 meter ny sykkelvei som gjør at det nå er sammenhengende sykkelvei mellom øst og vest.

Tyholtveien åpen: Prosjektleder Mari Olden og byggeleder Aleksander Gaulin Brovold fra Kommunalteknikk i Tyholtveien.
Tyholtveien åpen: Prosjektleder Mari Olden og byggeleder Aleksander Gaulin Brovold fra Kommunalteknikk er glad for at Tyholtveien nå er åpen for alle trafikanter igjen

Prosjektleder Mari Olden fra Trondheim kommune er godt fornøyd med resultatet. Veien fremstår som ny og med mye bedre trafikksikkerhet for myke trafikanter.

– Fotgjengerne i Tyholtveien har fått brede fortau på begge sider av veien, god belysning og universelt utformede busstopp. Ved Cecilie Thoresens vei har busstoppet fått nytt leskur og tavle med sanntidsinfo.

Tyholtveien på kveldstid i mørket
Ny belysning: Gatebildet i Tyholtveien er strammet opp og trafikksikkerheten for gående og syklende er blitt mye bedre med egen sykkelvei, brede fortau og ny belysning. (Foto: Asplan Viak)

Anleggsarbeidet i Tyholtveien har pågått omtrent et år. Men her har det skjedd mer enn det du kan se. I tillegg til alt over bakken, er det også gjort viktig arbeid under bakken. Gamle vann- og avløpsrør i Tyholtveien og søndre del av Asbjørnsens gate er byttet ut i tillegg til at det er lagt nye strømkabler.

Tyholtveien på dagtid
Forkjørsvei sykkel: I Tyholtveien er det også vikeplikt for sykkel. Skilt og rødt dekke i kryssene understreker vikeplikten.

Forkjørsvei for både bil og sykkel

Nå er Tyholtveien forkjørsvei både for biler og syklister og fartsgrensen er 40 km/t.

– At det er forkjørsvei også for sykkel, er viktig å merke seg for alle som kommer kjørende fra sideveiene. Sykkelveien er merket med rødt dekke i kryssene for å understreke at det også er vikeplikt for syklister, forteller Olden.

For noen av de som bor i området har det vært slitsomt med sprenginger, mye rot og stengte veier. Bussene måtte finne seg ny rute, det har vært dype grøfter og veier og viktige kryss har vært stengt i kortere og lengre tid. Prosjektet har prøvd å bøte på noen av ulempene med midlertidige bysykkelstasjoner og matebuss, men Olden synes naboene har vært tålmodige.

– Vi har prøvd å informere godt og holde god dialog med naboene. I starten av prosjektet var det spesielt tøft for Drivstua gartneri, men løsningen er blitt bra. Butikken er blitt lettere tilgjengelig for myke trafikanter og parkeringsplassen for biler er blitt mer trafikksikker. Vi er også veldig fornøyd med å kunne bli ferdig med prosjektet før snøen kommer – flere måneder før tidsplanen!

Miljøpakkeprosjekt

For å lage en sikrere skolevei for barna i nærområdet, har Miljøpakken bygd sykkelvei med fortau i Tyholtveien. I 2021 var delen fra Henrik Mathiesens vei til Persaunvegen ferdigstilt. Nå står også del 2 fra Persaunvegen til Kong Øysteins veg ferdig med 550 meter ny sykkelvei og brede fortau.

Vann- og avløpsprosjekt

Samtidig med vegprosjektet er gamle vann- og avløpsrør skiftet i Tyholtveien og søndre del av Asbjørnsens gate. Det har tidligere vært utfordringer med drift, vedlikehold og kapasitet i det gamle rørnettet. Samkjøring av vegprosjekt og vann- og avløpsprosjekt gir en lengre byggeperiode, men sparer samtidig samfunnet for penger og gjør at man unngår å grave to ganger på samme sted.

Prosjektorganisasjon

Det er Miljøpakken som finansierer vegprosjektet med sykkelvei og fortau mens det er Kommunalteknikk som eier vann- og avløpsprosjektet. Asplan Viak har gjort prosjekteringsarbeidet og Søbstad AS har vært entreprenør. Omtrent halvparten av maskinene som ble brukt i prosjektet var elektriske. I løpet av anleggsperioden ble hele sju fagprøver gjennomført i prosjektet.

Fant du det du lette etter?