– Hverdagsglede har gjort flåten min bedre rustet til å tåle bølgedalene

Marianne Sofie Berg har fått økt livskvalitet etter å ha deltatt på Friskliv og mestring sitt kurs Hverdagsglede.

Sist oppdatert: 25.01.2024

Marianne var ikke direkte deprimert. Hun var bare litt sur og lei.

– Jeg syntes likevel at tilværelsen var litt traurig, og jeg merket at jeg begynte å bli sur i hverdagen. En dag skulle jeg fylle luft i et bildekk, og så var det en mann foran meg i køen. Med skikkelig sur stemme ba jeg han om å skynde seg. Etterpå måtte jeg be om unnskyldning, og vi fikk oss en god latter begge to.

Å øve i fredstid

Marianne begynte å føle seg som en "sur, gammel kjerring", og ønsket endring. Hun fant derfor frem til Friskliv og mestring sin nettside, og skjønte raskt at kurset Hverdagsglede kunne passe henne godt. Kurset går over seks dager og hver økt varer i 2,5 timer. Marianne gjorde viktige oppdagelser allerede etter første kursdag.

– Det første grepet vi lærte var å være oppmerksomme og å trene opp oppmerksomhetsevnen. I ettertid ser jeg at jeg i tankene har vært mye i fremtid eller fortid, og ikke så mye her og nå. Jeg lærte også å øve i fredstid på oppmerksomhet. Hvordan har jeg det nå? Hvordan kjennes det ut akkurat nå å være meg?

Grepet “å knytte kontakt” førte også til viktige erkjennelser for Marianne.

– Ingen mennesker er en øy, og vi trenger hverandre. I hverdagen handler det om å være tilgjengelig for dem rundt deg. Hvis du sitter på legekontoret eller rundt lunsjbordet kan du løfte blikket i stedet for å se på mobiltelefonen. Plutselig befinner du deg i en samtale med sidemannen. Det å våge å snakke med mennesker som blikket fester seg ved kan gi ringvirkninger. Kanskje også for den du fester blikket i, for alle mennesker har jo et grunnleggende behov for å bli sett.

Marianne

– Det du mater er det som vokser

Marianne mener at kurset vil passe alle som ønsker litt mer glede i hverdagen sin.

– Jeg tenker at Hverdagsglede passer for alle, uansett kjønn, alder og livssituasjon. Vi har alle menneskelige behov, og dette er universelt. Noen vil kanskje tenke at disse grepene er velkjent, men det å sette fokus på dette i fellesskap er undervurdert. Det å kunne inspirere og også bli inspirert tilbake, gjør også at du lettere holder fokus på de redskapene som gjør deg godt.

For Marianne har livskvaliteten blitt bedre, og hun mener at de små, positive grepene kan gi store ringvirkninger.

– Det du mater er det som vokser. Kanskje mater du noen av disse behovene, men ikke andre, og da kan det stoppe litt. Det ene fører til det andre og det tredje. De små endringene kan utgjøre at du får fem gode dager i uka i stedet for tre. Slik er det for meg nå.

Et av de største grepene Marianne har gjort er å løfte blikket. Hun har også erfart at alle arenaer er en anledning til å få gode menneskemøter.

– Jeg var for eksempel på Obs rett før jul, og da jeg tok en pause på benken utenfor kom jeg i samtale med en dame som var noen tiår eldre enn meg. Vi ble sittende og prate i 30-45 minutter, og da jeg skulle fortsette handelen etterpå så kjente jeg at energien var løftet. Jeg har virkelig opplevd store forskjeller bare ved å løfte blikket mer.

Marianne foto

Lysdotten

I tillegg har hun i det hele tatt blitt mer klar over alt det fine rundt seg.

– Har du sett den lysdotten i Snøfall som flyr rundt? Den skal vel være et bilde på håp, og det å plukke opp slike lysdotter når de dukker opp er en ting jeg har blitt bedre på.

For henne handler det altså om å fange de gode øyeblikkene.

– Det kan være den første hestehoven eller sola som så vidt stikker opp bak treet. Det er også viktig å være denne lysdotten selv. Når du gir så får du tilbake. Det er en merkelig sammenheng mellom det å si ja til livet og så ramler det på muligheter.

Lyspunktene er mange hvis du ser etter dem. Marianne ramser opp gåturer, korøving, gitar, skriving, å plukke blomster, soloppganger og solnedganger, tilfeldige menneskemøter, rent sengetøy, nykokt kaffe, en god latter, nybakt brød, følelsen etter trening og mye mer.

– Det er viktig å huske at jeg er privilegert som hver kveld får lov til å legge meg trygg og mett i en god seng, og å kjenne på takknemlighet for alt jeg har når verden føles mørk og uforutsigbar. Kanskje er jeg litt optimist likevel? Den sure kjerringa er i hvert fall mindre tilstede, selv om hun dukker opp nå og da. Jeg er også blitt mer bevisst på å sette henne i kjelleren når hun gjør mer ugagn enn hun trenger.

Hun påpeker samtidig at de dårlige dagene også er en del av livet.

– Livet vil alltid inneholde bølgedaler. Vi kan si at Hverdagsglede har gjort flåten min bedre rustet til å tåle de bølgedalene.

Kurset Hverdagsglede er inspirasjonskurs utviklet av Rådet for psykisk helse. Dersom du ønsker å melde deg på kan du ta kontakt med Friskliv og mestring.

Helse og velferd