Ny rapport om hyblifisering
Byrådet ønsker å se nærmere på den såkalte hyblifiseringsbestemmelsen i kommuneplanens arealdel. Det skjer etter at en ny rapport slår fast at kommunene ikke lenger har anledning til å kreve at det søkes særskilt om oppdeling av hybler, som følge av en endring i plan- og bygningsloven.
Sist oppdatert: 25.06.2025

Rapporten er utarbeidet av Holt & Winge og advokatkontoret Henning Larsen på oppdrag av Trondheim kommune. Den er finansiert av Kommunesektorens organisasjons (KS) program for storbyforsking. I tillegg til Trondheim har Oslo, Bergen og Kristiansand deltatt i prosjektet. Formålet med rapporten var å undersøke hvilket handlingsrom byene har for å styre og begrense inndeling av boenheter til hybler i sentrumsnære nabolag, og om det trengs ytterligere verktøy. Flere av byene har utfordringer med opphoping av hybler i enkelte bydeler. Rapporten tar for seg erfaringene byene har hatt så langt.
Rapporten har en rekke anbefalinger:
- Det bør jobbes bredt for å sørge for en variert befolkningssammensetning i ulike områder i byen.
- Man må styre utviklingen av nye studentboliger til de områdene det er ønskelig at de bosetter seg.
- I de bydelene hvor det er en for høy andel studenthybler, bør man jobbe både med å styrke tilsynet og ulovlighetsoppfølging.
- Det er også viktig å tilrettelegge for at flere barnefamilier bosetter seg der, for eksempel gjennom bedre grøntområder, bedre trafikksikkerhet eller gi insentiver til oppussing.
- Det anbefales å målrette innsatsen i avgrensede geografiske områder, og at man differensierer mellom områder som opplever ulik grad av utfordringer.
En av de viktigste innsiktene rapporten gir er at kommunene ikke lenger har anledning til å kreve at det søkes særskilt om oppdeling av hybler, som følge av en endring i Plan- og Bygningsloven. Man kan sette vilkår for hybler eller innføre forbud innenfor geografiske områder.
Bedre beslutningsgrunnlag
- Jeg er glad for at vi har fått økt kunnskap på dette området, sier byråd for byutvikling Lars Viko Gaupset. Mange har gitt uttrykk for at det er vanskelig å forstå lov- og regelverket knyttet til hybler, og etterlyst en tydeliggjøring og en mer forutsigbar praksis fra kommunens side. Velforeningene i bydeler som har mange hybler har også etterlyst at kommunen tar en mer aktiv rolle. Med denne rapporten får vi et bedre beslutningsgrunnlag for å vurdere hvilket handlingsrom kommunen har, og om vi bruker det godt nok per i dag.
Inviterer til informasjonsmøte
-Som følge av innsikten i rapporten har jeg bedt om at det settes i gang et arbeid med å revidere §10.5 i kommuneplanens arealdel som handler om tillatelse til å etablere hybler, eller den såkalte "hyblifiseringsbestemmelsen". Det er nødvendig å bringe denne i samsvar med Plan- og bygningsloven, siden den baserer seg på det gamle systemet med å kreve særskilt søknad innenfor et geografisk område som dekker sentrumsbydelene i Trondheim. Vi må nå vurdere om vi skal innføre et forbud i hele eller deler av denne sonen, eller sette minstekrav til etablering av hybler. Det kan være aktuelt å differensiere mellom ulike områder basert på hvor store utfordringene er. Vi vil nå gå i dialog med velforeningene, utleiere og andre for å få innspill til hvordan denne kan utformes på en best mulig måte. Vi kommer til å invitere til et informasjonsmøte for å presentere rapporten, og vil oppfordre de som er interessert i å delta der, sier byråden for byutvikling.
Er det aktuelt med andre oppfølgingstiltak?
-Jeg mener det jobbes godt med å øke attraktiviteten for barnefamilier ved å samarbeide med skolene, organisasjonslivet og andre gode krefter, og ved å ruste opp parker og lekeplasser. Likevel mener jeg vi må se på om vi kan ta i bruk flere verktøy enn de som ligger i arealpolitikken for å understøtte målet om en mer variert befolkningssammensetning. Her gir rapporten et viktig bidrag som vi kan se nærmere på i fortsettelsen, sier Viko Gaupset til slutt.
Rapporten: Hyblifisering - utfordringer og muligheter fra et juridisk og planfaglig perspektiv
Byutvikling