På seiltur med båtlaget Nidaros

I anledning friluftslivets år er vi med båtlaget Nidaros, en gruppe i Kystlaget i Trondheim, på seiltur med den tradisjonsrike vengbåten Nidaros. For hvor er vel lufta friskere, og mennesket friere enn ute i vinden på Trondheimsfjorden?

Sist oppdatert: 21.06.2025

På tur med vengbåten Nidaros
Åfjordsvengbåter ble mye brukt i fraktfart i Trondheimsfjorden og langs kysten. Nidaros ble bygget i 1997 av båtbygger Einar Borgfjord og elever fra båtbyggerlinjen ved Fosen folkehøgskole i Rissa.

Dette er en tur alle kan bli med på. Du trenger ikke ha seilt før, her får du likevel prøve deg på arbeidsoppgavene ombord. Det er ganske unikt.

Oppmøte Fosenkaia 

I sommerhalvåret tilbyr båtlaget Nidaros seilturer på Trondheimsfjorden på onsdager. Dette med unntak av når båten er på sitt faste fem ukers sommerseilas. Oppmøtetsted er på Fosenkaia. Her holder Kystlaget til, og båten ligger ved kai. Det er vanskelig å ta feil, for du kjenner godt lukta av trebåt når du nærmer deg kaia. Der trebåtene ligger på rekke og rad. 

På Fosenkaia ventet Harmony Amato. Hun hadde akkurat oppdaget tilbudet og ville bli med på dagens tur. Etter hvert kom det flere, og da båten la for kai var det ti ombord. Sola kom fram og regnbygene gav seg. Dette lovet bra!

Høvedsmann og halskar

Dagens høvedsmann (skipper) var Ingunn Limstrand. Ikke en mann altså, men ei dame med lang fartstid på sjøen. Hun har seglet tradisjonsbåt siden tidlig på 90-tallet. I tillegg er hun styreleder i båtlaget Nidaros. Ingunn har hatt mange med på tur, og både nybegynnere og erfarne seilere er velkommen ombord. 

Med seg hadde hun en halskar (nestsjef). Det var også ei dame, ei ung ei. Inga Rye Løken er 18 år. Selv med sin unge alder har hun seilt mye. Hun fikk båtlivet i blodet tidlig, med en far som jobbet på Fosen folkehøgskole og ei mor som også er glad i å seile.  

 

Høvedsmann og halskar
Høvedsmann Ingunn Limstrand og halskar Inga Rye Løken. Pouria Nazari fra Iran til høyre. 

En seglbåt alltid skal ha høvedsmann og halskar ombord. Høvedsmannen er sjef og styrer tauene fra hammelrommet bak i båten - halskaren er nestsjef og har ansvar framfor masta.

Kystlaget har et høvedsmannsråd som godkjenner høvedsmenn og halskarer, forklarte Ingunn. - Totalt har vi tolv godkjente høvedsmenn og fem godkjente halskarer. Rådet består av Inga og to mannlige høvedsmenn som sjekker at kandidatene er kvalifiserte. 

- Alle må søke. Vi vurderer om de kan nok og har tilstrekkelig erfaring, forklarer Inga. Båtførerprøven er et krav. I tillegg skal sjefene være blide og strenge! - Det er viktig å få folket ombord til å høre etter, sa hun med et smil. Og la til; mange av båtsjefene våre har gått på Fosen folkehøgskole. 

Internasjonalt miljø ombord

Ombord er det et internasjonalt miljø. Harmony Amato er halvt amerikansk, Maja Landowne er fra USA, Pouria Nazari fra Iran og Adam Krupicka fra Slovenia. Malin Nevstad og Brage Fjeld Nordø er norske. Det er også Ingunn og Inga som styrer båten og oss fra kommunen.

Brage er kompis med Inga og fyller 18 år denne dagen. - Det er litt rart å bli 18 år, sa Brage litt ettertenksomt. Ja, nå må du ta ansvar, kom det fra sidelinja.

Brage trives på sjøen og syns det var veldig kult å bli med i en slik gammel båt. - Jeg har veldig lyst å lære meg å seile, sa han. - Du skal lære å seile, kom det bestemt fra Inga.  

 

Mange nasjonaliteter ombord
Harmony og Pouria er på sin første seiltur i trebåt. Maja (til høyre) og Adam (ved masta) har begge gått på Fosen folkehøgskole, elsker å seile og trives i Kystlaget. Mens Malin er sjøfrelst. Hun seilte første gang med Sørlandet da hun var 17-18 år. Nå er hun frivillig på Christian Radich og i sommer skal hun på regatta til Frankrike - Skotland og tilbake.

Ut og sette seil

Turens mål var rundt Munkholmen. Vi skulle få prøve oss på ulike arbeidsoppgaver og Ingunn sørget for at alle fikk nødvendig opplæring ombord og forklarte hva som skulle skje og hva vi måtte gjøre. 

Den første oppgaven var å ta søft. Når det er sterk vind må råseglet gjøres litt mindre. - For vi skal seile trygt, sa høvedsmannen. Seilet ble pakket ut, slik at alt var klart for å sette seil når vi kom ut av kanalen.

Vi fikk ro og hamle ut fra kaia, og erfarte hvor tungt og seigt det var å snu båten. Da båten var snudd, ble motoren startet og førte oss rolig ut kanalen, mens bursdagssangen til Brage ljoma fra båten. Etterhvert som vi nærmer oss utløpet kjenner vi at det blir mer drag i sjøen og utpå fjorden ruller bølgene mot land. 

Ute på fjorden ble motoren slått av. Nå skal vi sette seil, introduserte Ingunn. Alle som ville fikk en oppgave og en plass i båten. Så kom ordren fra høvedsmannen: Er dere klar med seilet? Kvar med sitt! 

 

Inga og Brage heiser seil
Inga styrer brasene, det vil si tauene som er festet på hver side av råa hvor seilet er festet, mens Brage og en til heiser det tunge råseilet. 

Når seilet er helt oppe og festet, kom en ny ordre: Det er bra - da sett vi! Seilet blir festet og seilinga starter. Vi suste mot Munkholmen, med en fart på rundt 5-6 knop. Nidaros kan komme opp i 10-12 knop hvis det er god bør.

Ku-vending og stag-vending

Vendingene med en råseilbåt er spesielle, det skjer med eller mot vinden. Ku-vending skjer med vinden og er enklere enn stag-vending som skjer mot vinden. Da må alt skje på rett måte og til rett tid, så det trengs litt øvelse og erfaring for å få gjennomført en stagvending i mye vind. 

Neste oppgave er å prøve en vending. Høvedsmannen varsler om at når vi har passert staken tar vi en ku-vending. 

Hun forklarer og setter oss i sving. Ordren kommer: Hver med sitt! Pass på, vi går under! Båten begynte å svinge, samtidig som det skjedde veileder hun Brage: Ikke stopp - kom igjen, spring fram i båten med halsen. Det fremste hjørnet nede på seilet må festes framme i båtripa.

 

Ordren fast! betyr at seilet er oppe og kan strammes opp. Adam liker seg når båten skyter opp i fart.
Mannskapet på båten nyter roen
Etter vendingen fant mannskapet Adam, Maja, Pouria og Malin tilbake til plassene sine langs båtrekka.

Livet ombord varierer mellom hektisk aktivitet og rolige stunder. Mellom slagene slapper alle av, nyter roen og å være så tett på bølgene og vinden. Helt til det kommer en ny vending med varsler, ordrer, litt kaos og full aktivitet før det roer seg igjen. Iraneren Pouria likte denne dynamikken ombord. 

For en nybegynner opplevdes vendingene både hektisk og litt kaotisk, men det handler nok mest om å bli kjent med de spesielle ordene som brukes, de ulike arbeidsoppgavene og øvelse.

Styre båten

Neste oppgave var å styre båten. Kunne det friste noen? Klart det! Da slapp man i alle fall å bli sjøsyk. Samtidig var det litt skummelt å kjenne på kreftene i båten. Med god veiledning fra høvedsmann ble alt tryggere: Rett opp mot vinden! Nå må du falle av… Det er bra.

Samhold og samarbeid er viktig på en båt som dette. Det kjennes fritt og tilfredsstillende å flyte av gårde med vinden som drivstoff. Når det er alvor må alle kjenne sin plass og vite hva de skal gjøre. Det er kanskje det som er så fascinerende. Turen var snart over, og det kjentes litt vemodig.

- Dette ga mersmak, sa Brage. Han ble satt til å prøve de fleste oppgaver ombord, i gode hender med Inga som læremester. Han blir nok en bra seiler. 

 

Halskar Inga styrer
Inga ved roret imponerte oss alle. En ung halskar med tæl, klar tale og et stort smil om munnen. Harmony til høyre.

Takk for turen!

- Dette har vært en fin tur - sa en blid gjeng og takka for stunden ombord i Nidaros. Alle virket så fornøyde og tilfredse, flere tenkte nok allerede på neste tur.

- Tenk hvor heldige vi er, sa Malin, at vi har et Kystlag og båten Nidaros midt i byen. Plutselig kan du bli med på en slik seiltur , rett fra hjertet av sentrum. Hva forbinder du forresten med båtene og luktene her på Fosenkaia, spurte Malin meg. Linolje og tjære, svarte jeg. Pluss sauetalg - det holder tauene myke, supplerte Ingunn.

Så gikk alle hver til sitt. Møtes vi igjen tro? Dette var som å være på tur med gode venner.

Her finner du oversikt over Nidaros sine planlagte aktiviteter i 2025

Kystlaget arbeider for å ta vare på kystkulturtradisjoner med særlig tilknytning til Trondheim. Finn ut mer om deres aktiviteter. 

Artikkelserie om friluftslivets år 2025

Friluftslivets år skal inspirere deg til å oppdage og ta vare på din nærnatur, invitere andre ut og prøve nye friluftslivsaktiviteter. I denne serien kan du møte personer somer glad i å være ute og lokale aktører som legger til rette for at andre skal få oppleve gleden ved å være ute. 

Idrett, kultur og fritid

Fant du det du lette etter?