Bærekraftsløftet – ikke bare ei nål

26. mai så et unikt nettverk dagens lys da 12 kommuner og tre fylkeskommuner etablerte Bærekraftsnettverket. Trondheim er med og viser vei for hvordan kommunal sektor skal nå FNs bærekraftsmål.

Sist oppdatert: 27.12.2021

Foto av kommunedirektør Morten Wolden
Morten Wolden (kommunedirektør i Trondheim)

Du har kanskje sett både helse- og omsorgsministeren, kultur- og likestillingsministeren, kronprinsen og vår egen kommunedirektør med ei fargerik, sirkelformet nål på dressjakka? Det har fått flere til å reagere. Noen blir sinte, andre gir sin støtte. Men, hva betyr den egentlig? Og hvorfor bærer disse offentlige personene dette merket?

Bærekraftsnåla symboliserer FNs bærekraftsmål; Mål som vi sammen skal nå for en bærekraftig verden. Nåla symboliserer også Norges interesser, men tar utgangspunkt i at de strekker seg lengre enn våre egne landegrenser. Trondheim, sammen med andre norske kommuner og fylkeskommuner, vil vise hva bærekraftsmålene byr på av muligheter - samtidig som vi tar vårt ansvar for en bedre verden!

“Jeg har valgt å gå med en bærekraftsnål for å minne meg selv og andre på at vi har en viktig jobb vi skal gjøre” sier Trondheims kommunedirektør, Morten Wolden.

FN har sagt at alle må med for å lykkes. Målene betyr små og store endringer i hverdagen til ansatte og innbyggere. Bærekraftsnålen er en påminnelse om at hver enkelt utgjør en forskjell.

Trondheim viser vei

Bærekraftssenteret i byen vår har FN-status og spiller en sentral rolle i dette arbeidet, og i prosjektet nettverket kaller Bærekraftsløftet. Vi ønsker å vise vei for hvordan hele samfunnet kan bli med på den utviklingen som må til for at verden skal bli bærekraftig.

Sammen med Asker, Bærum, Rana, Ålesund, Bodø, Haugesund, Karmøy, Kristiansand, Kristiansund, Molde og Stavanger kommuner og Møre og Romsdal, Trøndelag og Viken fylkeskommuner utgjør vi Bærekraftsnettverket.

Illustrasjonsbilde av kommunedirektør Morten Wolden på en laptop

Bærekraftsnettverket vil samarbeide nasjonalt, og handle lokalt. Nettverksarbeidet vil bli synlig gjennom lokale utviklingsprosjekt, involvering av innbyggere, samarbeid med næringslivet og lokale prioriteringer som setter sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft høyere på dagsorden.

Her kan du lese mer om Bærekraftsløftet og –nettverket.

Se det digitale etableringsmøtet (26 minutter ut i sendingen) her: www.youtube.com/watch?v=KV0o5USRYoI

Bærekraft