Selvstyrte båter på fjorden

Du har kanskje hørt om biler og busser som kjører uten sjåfør? Nå kommer selvkjørende, eller autonome, båter fri for utslipp.

Sist oppdatert: 23.09.2021

Bilde av forsker Egil Eide på kaia foran liten selvkjørende kanalferje.
Ny fløttmann: NTNU-forsker Egil Eide viser fram en prototype av den selvkjørende ferjen. Foto: Håvard Egge

Det er kunnskapsmiljøer i Trondheim som leder an i utviklingen av fremtidens skipsfart, i tett samarbeid med internasjonale samarbeidspartnere. Gjennom å ta i bruk ny teknologi kan skipsfarten gi et betydelig bidrag til FNs bærekraftsmål, samtidig som det skapes fremtidsrettede arbeidsplasser i regionen. Vi har med andre ord mulighet for å skape et skikkelig kinderegg.

Trondheimsregionen som testarena

Ingenting kommer helt av seg selv. Heller ikke autonome skip. En ting er selve teknologien, altså båten. I tillegg skal det utvikles smarte systemer som gjør at skipet navigerer trygt og sikkert fra havn til havn. For at ett skip skal kunne bevege seg sikkert i farvann der det ferdes andre skip blir det viktig med felles regler og standarder. Sist, men ikke minst, endrer autonome skip de økonomiske modellene for skipsfarten. Vi får nye muligheter til å bruke skip på en økonomisk bærekraftig måte, enten det dreier seg om persontransport eller transport av varer.

Trondheim har over tid utviklet seg som et viktig laboratorium for å prøve ut autonome fartøyer. Blant annet var byen en av de første i verden som fikk neste generasjon mobilnett, såkalt 5G. Bedre infrastruktur i kombinasjon med god plass gjør det interessant å bruke Trondheimsregionen som testarena for fremtidens transportløsninger.

Båten har bedre oversikt enn deg

For å intensivere arbeidet med autonome skip har staten, ved Forskningsrådet, besluttet å investere videre Trondheim. Et nytt senter for forskningsbasert innovasjon (SFI Autoship) skal bygge videre på det grunnlaget som allerede er lagt. Mer enn 20 partnere fra maritim sektor, inkludert sluttbrukere, produkt- og tjenesteleverandører, forskningsinstitutter, universiteter og myndigheter, går sammen. Senterets finansiering er på over 200 millioner kroner over åtte år. Trondheim kommune er en av partnerne.

Du trenger ikke bli redd om du plutselig møter en førerløs båt på din ferd over fjorden. Sannsynligheten er stor for at båten har bedre oversikt over situasjonen på vann enn deg!

Se hvordan en førerløs båt fungerer: www.youtube.com/watch?v=L_G_Cemgfgg&feature=youtu.be

Bærekraft