Trondheim kjemper om å bli Europas innovasjonshovedstad 2021

I 2019 ble Trondheim kåret til årets mest innovative by av kommunal- og moderniseringsdepartementet. Nå håper Trondheim kommune å bli Europas innovasjonshovedstad 2021.

Sist oppdatert: 12.10.2021

Bilde av Cecilie Hammond Spark, Kristian Mjøen, Berit Rian og Karianne Tung.
Trondheim kommune representert ved internasjonal leder Cecilie Hammond Spark og leder for bærekraftssenteret Kristian Mjøen fikk støtte fra Berit Rian, Næringsforeningen og Karianne Tung, Trondheim Tech Port under samtalene med juryen i Brussel i dag.

Trondheim er en av åtte kandidater som kjemper om den gjeve tittelen. I dag forsvarte kommunen, i samarbeid med Trondheim Tech Port og Næringsforeningen, søknaden foran juryen som sitter i Brussel. Prisen gis til byen som best fremmer innovasjon i lokalsamfunnene og legger spesielt vekt på innovasjon som bidrar til åpne og dynamiske innovasjonsøkosystemer, involverer innbyggerne og bruker innovasjon til å fremme bærekraft.

Byene må også vise at de kan eksperimentere med innovative konsepter, prosesser, verktøy og styringsmodeller. De må fremme veksten av innovative oppstartsbedrifter, fremme synergier mellom aktører, alt fra offentlig, industri, sivilt samfunn, innbyggere til akademia. Byen bør også være et forbilde og lede vei for andre og vise til en langsiktig strategisk visjon.

25. oktober får Trondheim vite om de er med til finalerunden og 24. november blir vinneren kåret i Brussel.

Næring, miljø og samferdsel

Bærekraft