Livet på skolen

Hvordan er egentlig skolehverdagen for trønderske elever nå når skolene er stengte? Vi har møtt en ungdomsskolelærer med hjemmekontor og en barneskolelærer med ett barn i klasserommet.

Sist oppdatert: 29.04.2021

Bilde av ungdomsskolelærer Ola Fossum foran pcn med fire skjermer. På skjermene ser vi bilder av elevene som han underviser hjemmefra.
Det er godt å kunne møtes digitalt når skolen er stengt.

Omgitt av samboeren og en helt ny baby på tre uker, sitter Ola Fossum på sitt lille hjemmekontor og underviser elever på niende trinn ved Charlottenlund ungdomsskole.

Han rakk bare et par dager tilbake på jobb etter nyfødtpermisjonen før skolen ble stengt.

Nå er det en ny arbeidsdag som gjelder, og Ola merket at hans egen datainteresse gjør det lettere å undervise hjemmefra.

- Jeg liker jo å utforske nye digitale flater så jeg har hatt lyst til å prøve dette lenge, sier Ola.

Likevel er det noe ganske annet enn å stå i et klasserom.

- Det er litt sånn som vi sier til elevene, veien her blir til mens vi går.

Liker å undervise hjemmefra

Ola synes det er givende å kunne bidra med undervisning hjemmefra når skolen er stengt. Sammen med to andre kontaktlærere har de faste møter med elevene hvor de underviser, tar i mot spørsmål og gir informasjon. De vil etter hvert også føre fravær og gi lekser.

Bilde av Mina som sitter foran pcn sin på rommet sitt og har hjemmeskole.

Mina Rye Wallum er en av Olas elever. Hun synes det fungerer godt å bli undervist via skjerm. Om hjemmeskole er bedre enn å møte på skolen er hun usikker på.

- Det er to ganske forskjellige måter å bli undervist på så det er vanskelig å sammenligne. Jeg personlig jobber egentlig bedre når jeg ikke har folk rundt meg som prater hele tiden, men, det er fordeler med å være fysisk sammen i et rom når vi skal lære også, sier Mina.

Sosiale uten å møtes

Undervisningen foregår på google meet. Der møtes de også utenom skoletiden. For når de sosiale arenaen er stengte, dukker nye opp. Nå logger Mina og vennene seg på når de skal gjøre skolearbeid, spise lunsj og prate.

- Vi snakker om alt mulig. Vi er sosiale uten å være sammen, sier Mina.

Mer sosialt samvær med elevene har det også blitt for lærer Ola.

- Klokka 11 åpner jeg en lunsjstream. Der kan folk bli med hvis de vil og der prater vi om alt mulig. Av og til utfordrer de meg på et spill. Her om dagen var vi hele gjengen inne på Minecraft og da gikk de alle til angrep på meg. Det var veldig morsomt, sier Ola og ler.

Elevene savner nemlig den sosiale kontakten de får på skolen. Noen elever har ikke stor familie rundt seg hjemme, og da blir dagene fort både lange og kjedelige.

- Å spille med meg i lunsjen ville de jo ikke gjort på skolen. Der ville de vært opptatte med å være sammen uten lærere og jeg ville spist sammen med de andre lærerne, sier Ola.

Undervisning på forskerstadiet

Undervisningsopplegget er fortsatt litt på forskerstadiet. Nå sitter Ola ved hjemmepulten sin med boka åpen og kaffekoppen ved siden av seg når det er undervisningstid. På skjermen foran seg ser han alle elevene og de ser skjermen hans på sine skjermer.

- Vi prater om et gitt tema. Jeg er lærer i norsk og samfunnsfag så fagene blir litt slått sammen akkurat nå, sier han.

I dag er det propaganda i mellomkrigstiden som står på programmet og mens Ola snakker stiller elevene spørsmål i chatten. For hvis alle skal ha mikrofonene på samtidig blir det fort kaos.

En til en på Strindheim skole

Et sted det er lite kaos om dagen er Strindheim skole. I dag har lærer Lene Lyngstad hatt én førsteklassing og sammen har de lest, løst matteoppgaver, lekt og snakket sammen.

For en lærer som er vant til høyt tempo har det definitivt vært en rolig dag.

- Det er veldig annerledes. Det er så stille og rolig. Men, Gina og jeg har hatt det kjempefint da. Man får en unik mulighet til å bli kjent med barnet, sier Lene.

Bilde av førsteklassingen Gina som ser på oc sammen med lærer Lene Lyngstad

Også Gina synes det er greit å bare være en. Det er litt stas å få de voksne helt for seg selv.

- Vi har spilt villkatten og jeg vant! sier hun svært så fornøyd.

De andre barna på Strindheim skole får dagsplaner som de følger hjemme. De har innleveringer hver dag som de får tilbakemeldinger fra lærerne på i form av kommentarer.

Lærer elevene nok?

Tilbake på hjemmekontoret sitter ungdomsskolelærer Ola og gjør seg noen tanker om hvordan det blir hvis skolene holder stengt lenge.

- Jeg tror det er naivt å tro at læringsutbytte blir det samme som om de er på skolen. Vi må være litt rause og ikke forvente for mye, sier han.

Han er opptatt av at skolen ikke skal bli et stressmoment midt oppi det hele. Han synes det er viktig at skoletiden er dedikert til skolearbeid, men at det ikke skal være for mye å gjøre når skoledagen er ferdig.

14 år gamle Mina har begynt å kjede seg og noe som opptar flere på hennes kull er konfirmasjonene som nå er utsatt til høsten. I tillegg savner de alle fritidstilbudene.

- Folk er urolige fordi alt er avlyst i lang tid fremover, men det er et virus der ute så vi må være forsiktige, sier hun.