Ukrainere kan registrere seg hos politiet

Er du du ukrainsk borger og på flukt fra krigen i hjemlandet? Kjenner du noen eller bor du sammen med ukrainere på flukt? Fra onsdag 16. mars kan nylig ankomne flyktninger registrere seg hos politiet i Trondheim.

Bilde av politistasjonen i Trondheim
Ukrainske flyktninger kan fra og med onsdag 16. mars registrere seg hos politiet i Trondheim.

Norske myndigheter har besluttet at alle ukrainere som flykter fra krigen i hjemlandet får kollektiv beskyttelse. Det betyr at de får en enklere og kortere vei til oppholdstillatelse og bosetting enn andre flyktninger og asylsøkere.

Politiet ønsker at alle som skal registrere seg gjør avtale på forhånd via telefon 73 89 90 90 eller epost

українською мовою

Ви громадянин України і втік від війни у ​​рідній країні? Ви когось знаєте чи живете з українцями в бігах? З середи, 16 березня, новоприбулі біженці можуть зареєструватися в поліції.

Влада Норвегії вирішила, що всі українці, які тікають від війни на батьківщині, отримають колективний захист. Це означає, що вони мають легший і коротший шлях до дозволу на проживання та поселення, ніж інші біженці та шукачі притулку.

Поліція бажає, щоб кожен, хто хоче зареєструватися, записався на прийом по телефону 0047 73 89 90 90 або електронною поштою

Sist oppdatert: 22.03.2022