Grafisk profil

Grafisk profil

Kommunen er synlig på mange ulike måter på alt fra annonser, nettsider, trykksaker og apper til skilt, klær og bygninger. Det er mange som møter det grafiske uttrykket hver dag.

Innhold

Den grafiske profilen er derfor en viktig del av kommunens identitet

Målet er at innbyggerne skal kjenne igjen den kommunale virksomheten og det kommunen står for gjennom det grafiske uttrykket.

De som besøker oss på nett, eller får trykksaker og annet materiell fra Trondheim kommune, skal umiddelbart se hvem som er avsender. Det gir troverdighet til innholdet, og det bygger opp under kommunen som en solid tjenesteyter og viktig samfunnsaktør. Den grafiske profilen skal også bidra til at kommunens ansatte føler at de er en del av den samme virksomheten.

For at Trondheim kommune skal fremstå helhetlig og troverdig utad, skal alle enheter og  virksomheter benytte den grafiske profilen i all sin kommunikasjon.

Å følge de fastlagte rammene for den grafiske profilen er et ledd i kommunens omdømmebygging

Den opprinnelige grafiske profilen er fra 2005, og ble revidert i mars 2016. Materiell som allerede er produsert med dette som utgangspunkt, skal brukes opp før det bestilles nytt. Når nytt materiell skal utvikles, skal den nye grafiske profilen følges. Ny profil er tilpasset digital bruk, og justert i 2023 i forbindelse med tillegg av det samiske navnet.

Den grafiske profilen skal være synlig og tydelig i all vår kommunikasjon

Kommunedirektøren har gitt sin tilslutning til profilen, og pålegger kommunens enheter å bruke den. Ingen skal være i tvil om at Trondheim kommune er avsender.

Kommunikasjonsenheten gir råd i riktig bruk av grafisk profil både på skjerm og trykk, og bistår med utforming av underlogoer, nettsider og trykt materiell.

Logo

Byvåpen og kommunenavnet

Trondheim kommunes logo

Logoen består av byvåpenet og kommunens navn på norsk og samisk, Trondheim kommune og Tråanten tjïelte.

Byvåpen i farger     Byvåpen i sort/hvit

Byvåpenet

Selve byvåpenet kan gjengis i to forskjellige varianter, avhengig av bruk.

Fargeversjonen består av blå, svart og lys grå (eller sølv) og skal alltid ha en hvit eller lys bakgrunn. Ensfarget versjon av byvåpenet med kun strek kan brukes på både mørk og lys bakgrunn, enten farge, bakgrunnsbilde eller andre elementer med tofarget uttrykk som for eksempel treverk og metall.

Logoens tekst på norsk og samisk

Kommunenavnet

Skrifttypen i logoen er Source Sans med bokstavavstand/tracking 50. Trondheim kommune skrives med store bokstaver og Tråanten tjïelte med små bokstaver og stor forbokstav. 

Riktig skrivemåte i brødtekst er Trondheim kommune (Stor T liten k). Les mer om klart språk i språkprofilen.

Bruk av byvåpen uten kommunenavn

Byvåpenet kan benyttes alene uten navnet Trondheim kommune/Tråanten tjïelte, for eksempel i digitale kanaler og versjoner for små skjermflater hvor det må tas hensyn til plass, men det skal komme tydelig fram at kommunen er avsender.

Byvåpenet benyttes av byrådet og kommunens enheter. Det kan ikke benyttes uten kommunens tillatelse. Dersom andre utenfor kommunen ønsker å bruke byvåpenet, skal vedkommende henvende seg til Kommunikasjonsenheten for å avklare om det er mulig og innenfor retningslinjene.

Historie om byvåpenet

Riksarkivets diplomsamling, AV/RA-EA-5965/F06/L0002: Dokument nr. 4, 1344
Dok. nr. 4: Hyllingsbrev 17.7.1344 fra bymennene i Nidaros, Bergen, Oslo og Tønsberg, bøndene og almuen i Stjørdalsfylke, Gauldalsfylke, Namdalsfylke, Sunnmøre, Sunnhordland, gulatingsmennene og bøndene av Hordaland om at de hyller Håkon (6. Magnusson) som konge i samsvar med de brev som er satt opp om dette, og kong Magnus 7. Eirikssons forutgående skipan. Reprofotograf: Odd Amundsen © Riksarkivet

Byvåpenet bygger på det tidligere byseglet. Byseglet skriver seg trolig fra 1200-tallet, og de eldste avtrykkene vi kjenner er fra 1344 og 1439. Byseglet ble svært forandret gjennom 800 års bruk med nye elementer og stadig omtegning av de gamle figurene.

Til byens 900-årsjubileum tegnet Haakon Thorsen en utgave som lignet det opprinnelige seglet. Dette forslaget ble antatt som byens våpen ved bystyrevedtak i 1897, og det er dette symbolet vi kjenner som byvåpenet i dag.

Trondheims gamle bysegl fra det gamle hyllingsbrevet fra 1344. Fra Riksarkivets diplomsamling. Reprofotograf: Odd Amundsen © Riksarkivet
Faksimile fra Formannsskapets rubrikk i Adresseavisen, 26. mars 1897.
Logoens oppbygging

Logoen med tekst finnes i både horisontal og vertikal utgave.

Horisontal logo

Logoen har et rammeverk som viser intimsonen til logoen basert på en formel. Ingen andre objekter skal innenfor disse rammene.

Hvis bakgrunnen har en lys nyanse kan logoen fortsatt brukes med farge i byvåpenet.

Hvis bakgrunnsfargen har mindre kontrastforhold enn 15.0:1 mot sort skal den ensfargete logoen brukes.  Sjekk kontrastforhold for din bakgrunnsfarge mot sort.

Logoen kan gjerne være hvit om bakgrunnen blir for mørk for den svarte. Andre fargesammensetninger kan også brukes for å harmonere med design forøvrig, men det må være minimum kontrastforhold 3.0:1.  Sjekk kontrastforhold for dine farger.

Vertikal logo

Her gjelder de samme prinsippene for rammeverk og intimsone som horisontal logo.

Kompakt logo

Bruk av logo

Horisontal og vertikal logo

Som hovedregel skal du bruke den horisontale logoen. Men i spesielle formater eller hvor plasshensyn gjør at det er behov for en annen versjon, kan du bruke vertikal eller kompakt logo.

Bakgrunnsfarge

Byvåpenet i farger skal alltid ha hvit eller lys bakgrunn. Dersom logoen skal plasseres på en farget eller mørk bakgrunn benyttes ensfarget versjon. Sørg for god kontrast mellom logo og bakgrunn som beskrevet i logoens oppbygging.

Enhetsnavn i logo

Etter at samisk navn er inkludert i Trondheim kommunes logo har det erstattet muligheten for å få enhetsnavn under Trondheim kommune. Noen ganger er det behov for å profilere enhet og prosjekt. Da kan du bruke dette navnet alene med byvåpen. Men det er viktig at det kommer frem at det er Trondheim kommune som står bak som avsender, spesielt i eksterne sammenhenger. Enhetsnavn med byvåpen er gjerne til intern bruk, på fasadeskilt, bildekor og klær.

Ta kontakt med Kommunikasjonsenheten om spørsmål og hjelp til å få lagd en slik logo.

 

Prosjektlogo og logo for kommunale enheter

Noen prosjekter og enheter har utarbeidet egen logo. Disse skal du ikke bruke i ekstern kommunikasjon, siden de kan gi et uklart signal om hvem som er avsender.

Egen logo kan du benytte internt, men aldri plasser den i toppfeltet der Trondheim kommunes logo står. Den kan du eventuelt plassere rett under toppfeltet eller bakerst/nederst.

Logo i samarbeidsprosjekt

I samarbeidsprosjekter og fellesarrangement skal utforming avvike fra standardmaler med logo i toppen. Logo kan du da plassere sammen med de andre samarbeidslogoene.

Faksimile fra Adressa med annonse for arrangement i regi av  Trondheim kommune og andre samarbeidspartnere.
Logo på nett

Logo for nettsider og IT-systemer

Logoen skal du som hovedregel plassere øverst til venstre på nettsider, slik som du ser på denne nettsiden.

Ved plassmangel kan du droppe kommunenavnet og bare bruke byvåpen i toppfeltet. For eksempel kan kommunenavnet være synlig i desktopvisning, men forsvinne på en mobilvisning, som du vil se hvis du ser denne siden på mobil.

Google nettsted

På Google nettsted er det en liten plass til logo øverst til venstre. Denne plassen er ikke stor nok til å ha med tekst i logoen. Du bruker derfor en egen tilpasset logo for Google nettsted med byvåpen uten tekst som blir stående sammen med navnet på nettstedet øverst til venstre. Du har også en PNG av byvåpenet i 256x256 pixler som du kan bruke som spesialikon på Google nettsteder. Spesialikonet ser du i fanen på nettleser og i lagrede bokmerker.

Alt dette er ferdig satt opp hvis du lager et Google nettsted fra malgalleriet i Google nettsteder.

Profilbilde

På sosiale medier og andre platformer hvor du bruker et kvadratisk profilbilde gjelder det samme som i Google nettsteder. Denne plassen er heller ikke stor nok til å ha med tekst i logoen. Disse profilbildene blir ofte beskjært i en rund form, og derfor har du en kvadratisk utgave av byvåpenet med rikelig luft rundt som passer til dette. Denne logoen kan varieres i ulike fargesammensetninger, for å kunne skape et unikt uttrykk på ulike sider på for eksempel Facebook og LinkedIn. Ta kontakt med Kommunikasjonsenheten for å få lagd et slikt profilbilde. Se overordnede retningslinjer for bruk av sosiale medier før du oppretter en ny konto på sosiale medier i regi av kommunen.

Skilt

Trondheim Sans – en skrifttype for alle

Trondheim kommune har utviklet sin egen skrifttype, Trondheim Sans, basert på den populære fonten Source Sans. Trondheim Sans er tilpasset for universell utforming og sikrer god lesbarhet for alle. Skrifttypen, sammen med kommunens logo, kan lastes ned fra trondheim.kommune.no/logo.

Viktige retningslinjer for bruk

  • Bokstavavstand: For å sikre et harmonisk uttrykk når Trondheim Sans brukes sammen med byvåpenet, bør bokstavavstanden (tracking) settes til 50/1000 em.
  • Stor og små bokstaver: Bruk alltid stor forbokstav og deretter små bokstaver, med unntak av "TRONDHEIM KOMMUNE" når det brukes sammen med byvåpenet eller kommunens samiske navn "Tråanten tjïelte".
  • Enkelhet: Unngå understreking, utheving og kursiv for å opprettholde en klar og lesbar tekst.
  • Glassflater: Direkte påføring av skrift på glassflater bør unngås da dette kan redusere lesbarheten.
  • Størrelse: Tilpass størrelsen på skriften etter avstanden teksten skal leses fra.

Ved å følge disse retningslinjene bidrar du til å sikre et enhetlig og inkluderende visuelt uttrykk for Trondheim kommune.

Skriftstørrelse

  • Leseavstand på 3 meter krever minimum 30 millimeter bokstavhøyde og 60 millimeter skilthøyde
  • Leseavstand på 5 meter krever minimum 50 millimeter bokstavhøyde og 100 millimeter skilthøyde
  • Leseavstand på 10 meter krever minimum 75 millimeter bokstavhøyde og 150 millimeter skilthøyde
  • Leseavstand på 18 meter krever minimum 120 millimeter bokstavhøyde og 240 millimeter skilthøyde
  • Fasadeskilt krever minimum 300 millimeter bokstavhøyde

Kilde: Tilɡjænɡeliɡhed i detaljen, Dansk Blindesamfund, København 1999

Byvåpen

  • Kommunens identifikasjonsmerke brukes på utvendiɡ oɡ innvendiɡ skiltinɡ ved navn på byɡɡ/enhet.
  • Byvåpenet skal plasseres til venstre for enhetens/tjenestens navn.
  • Byvåpenet med krone er to ɡanɡer så høyt som bokstavhøyde med enhetens navn. (Se illustrasjon under).
    • To linjer tekst, bokstavhøyde 1/4-del av høyden på byvåpen
    • Tre linjer tekst, bokstavhøyde 1/5-del av høyden på byvåpen
    • Fire linjer tekst, bokstavhøyde 1/6-del av høyden på byvåpen
  • Skrift skal alltid midtstilles vertikalt i forhold til byvåpen.
  • Bokstavavstand/trackinɡ 50 når tekst står i kombinasjon med byvåpenet.
    Avstanden fra skjoldet i byvåpenet til skrift er lik halvparten av høyden på byvåpenet.
    Byvåpen oɡ tekst har et rammeverk som viser “intimsonen”. Inɡen andre objekter skal innenfor disse rammene. Se illustrasjon under.

Skiltmal

Trondheim kommune har en egen skiltmal som beskriver mer i detalj om skilting av kommunale bygg og anlegg. Den er utarbeidet med hensyn til denne grafiske profilen. (Denne er under arbeid pr. desember 2024.)

Formel for logo

Dette avsnittet er spesielt beregnet for designere.

For at Trondheim kommunes logo skal få et gjenkjennbart utseende, er marger og størrelser bygd opp fra et og samme utgangspunkt; nemlig høyden på byvåpenet.

Halvparten av høyden på byvåpenet (se grønne bokser i illustrasjonen) skaper avstand fra skjoldet og ut til siden. Broen på toppen av skjoldet stikker litt ut til sidene og skaper derfor en mindre avstand (se blå bokser). Forholdet mellom disse to boksene er 4:5 (se rosa bokser). Den lille blå boksen brukes også som avstand over og under byvåpenet.

Ut fra høyden på hele logoen inkludert margene kan vi finne ut både høyde på byvåpen og størrelse på den grønne og blå boksen. Dette er nyttig for utregning av marger og størrelser til bruk i layout og design forøvrig.

Y = 18 rosa bokser, mens Z = 10 rosa.

Y / 1,8 = Z
Z x 1,8 = Y

I en trykksak på stående A4 skal logo inkl. margene være 1/10 del av høyden på A4 arket (som beskrevet i kapittelet layout), altså 29,7 cm / 10 = 2,97 cm = Y. Høyden på byvåpen (Z) blir da som følger ut fra høyden på hele logoen (Y),  2,97 cm / 1,8 = 1,65 cm.

Halvparten av byvåpenet blir da 1,65 cm / 2 = 0,825 cm, som ev. kan brukes på marger i dokument hvis det skal gå i flukt med kanten på skjoldet.

Med disse avstandene har vi bygd opp variasjoner av logoen med teksten TRONDHEIM KOMMUNE, og regler for hvordan logoen skal fungere i kombinasjon med andre logoer og i ulike design, som du kan lese mer om i Layout.

Farger

Logofarger

Logoen består av blå, grå (eller sølv) og svart. Det er ikke tillat å endre fargene i logoen, men den kan brukes i ensfarget strek på en bakgrunn med god kontrast.

     
 

#009bdf
R  G  B
0  155  223
C  M  Y  K
77  23  0  0
P 2925 C

#cccccc
R  G  B
204  204  204
C  M  Y  K
0  0  0  20
P 420 C
#000000
R  G  B
0  0  0
C  M  Y  K
0  0  0  100
P proc. black C
Profilfarger

I fargepaletten er det 10 profilfarger å velge mellom. 

Fargene kan du kombinere for å skape variasjon, men ikke flere enn to profilfarger i samme design. Bruk én hovedfarge med et par nyanser av den og en liten kontrastfarge i tillegg. Dette forutsetter god harmoni mellom fargene, logoen, bilder og andre elementer som brukes sammen i designet.

     
#ffed00
R  G  B
255  237  0
C  M  Y  K
0  0  100  0
Process Yellow
#f28b00
R  G  B
242  140  0
C  M  Y  K
0  53  100  0
P 144 C
#e41f1a
R  G  B
228  31  26
C  M  Y  K
0  96  96  0
P 485 C
     
#a91c8e
R  G  B
169  26  142
C  M  Y  K
43  94  0  0
P 248 C
#e6007e
R  G  B
230  0  126
C  M  Y  K
0  100  0  0
Process Magenta
#005aa7
R  G  B
0  90  167
C  M  Y  K
100  62  0  0
P 2935 C
     
#009bdf
R  G  B
0  155  223
C  M  Y  K
77  23  0  0
P 2925 C
#00953b
R  G  B
0  153  63
C  M  Y  K
96  0  100  0
P 355 C
#c3d600
R  G  B
195  214  0
C  M  Y  K
33  0  100  0
P 382 C
Nyanser
 
 

Profilfargene kan du benytte i mørkere eller lysere nyanser som kontrastfarge i kombinasjon med profilfargen. Dette er nyttig når du bruker farge bak tekst og skal få god nok kontrast for god lesbarhet og universell utforming. Flere fargekoder til nyanser finner du i et Google dokument med Trondheim kommunes fargepalett.

Gul

 
#ffed00
       
#ccbe00 #998e00 #665f00 #332f00
       
#fff133 #fff466 #fff899 #fffbcc

Orange

 
#f28b00
       
#c27000 #915400 #613800 #301c00
       
#f5a333 #f7ba66 #fad199 #fce8cc

Rød

 
#e41f1a
       
#b61915 #891310 #5b0c0a #2e0605
       
#e94c48 #ef7976 #f4a5a3 #fad2d1

Lilla

 
#a91c8e
       
#871672 #651155 #440b39 #22061c
       
#ba49a5 #cb77bb #dda4d2 #eed2e8

Magenta

 
#e6007e
       
#b80065 #8a004c #5c0032 #2e0019
       
#eb3398 #f066b2 #f599cb #facce5

Blå

 
#005aa7
       
#004886 #003664 #002443 #001221
       
#337bb9 #669cca #99bddc #ccdeed

Lyseblå

 
#009bdf
       
#007ab2 #005c86 #003d59 #001f2d
       
#33ade5 #66c2ec #99d6f2 #ccebf9

Grønn

 
#00993f
       
#007a32 #005c26 #003d19 #001f0d
       
#33ad65 #66c28c #99d6b2 #ccebd9

Lysegrønn

 
#c2d217
       
#9ba812 #747e0e #4e5409 #272a05
       
#cedb45 #dae474 #e7eda2 #f3f6d1
Fargekombinasjoner

Fargepaletten og prinsippene for variasjoner av fargene gir stor frihet til å skape et unikt uttrykk, samtidig som det er klart og tydelig at Trondheim kommune er avsender. Alt med måte, og helst ikke flere enn to profilfarger og et par nyanser i samme design.

  Blå farge fra byvåpen kombinert med lys og mørk nyanse.  

 

  Blå farge kombinert med lys nyanse og grønn kontrastfarge.  

 

  To grønnfarger kombinert med lys nyanse av den ene.  

 

  Rosa og lilla kombinert med lys nyanse lilla.  

 

  Blå farge fra byvåpen kombinert med lys nyanse og en komplimentær orange.  

Skrift

Skrifttype

Skrifttypen Source Sans benyttes på alt informasjonsmateriell på nettsider og trykksaker fra Trondheim kommune. Source Sans skal som hovedregel brukes i mindre titler og brødtekst på nettsider.

abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ
0123456789
abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ
0123456789

Source Serif kan brukes i redaksjonelle produkt (for eksempel nettmagasin, nettavis og store titler).

abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ
0123456789
abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ
0123456789
Skriftstørrelser på trykk

Av hensyn til universell utforming, anbefaler vi at brødtekst i trykksaker og publikasjoner følger 12-13 pkt. skriftstørrelse. Unntak kan forekomme blant annet for visittkort.

Trondheimsnettet

Trondheimsnettet er en symbolsk fremstilling av Trondheim.

Hvordan Trondheimsnettet er laget

Nettet er formet som en spiral. Den starter i midten med byens grunnlegging og elveslyngen som omkranser bykjernen. Dette er nullpunktet; her starter historien vår, og her ligger byen – selve kraftsenteret. 

En rekke figurer omkranser kjernen og skal gi assosiasjoner til flere områder. 

Blant disse er:

  • Trondheim kommune som arbeidsgiver og tilbyder av tjenester
  • Byens historie, severdigheter og arkitektur. Hverdagsaktiviteter og større hendelser. Utdannings, forsknings- og teknologiby.
  • Næringsliv fra tidligere tider til i dag
  • Trivelige trøndere og trønderske særegenheter
Hvorfor vi har Trondheimsnettet

Trondheimsnettet sørger for minst tre aspekter som hver for seg er viktige. Først gir det en visuell og umiddelbar assosiasjon til Trondheim. For alle som kjenner byen, er det ingen tvil om hvor avsenderen befinner seg geografisk. 

Dernest gir nettet Trondheim kommune en grafisk profil med et særegent uttrykk som vi er alene om. Det er levende og dynamisk, det har ingen likhet med andre kommuner og det gir en leken kontrast til det historiske byvåpenet.

Et grafisk element som gir gjenkjennelse og samtidig forteller en historie om byen.

Bruk av Trondheimsnettet

Trondheimsnettet skal aldri brukes som bakgrunn til tekst og titler. Da forringes lesbarheten. Det kan kun benyttes som dekorativt element. Dersom Trondheimsnettet benyttes på nett, vær spesielt oppmerksom på at det ikke forskyver seg ved endring av skjermstørrelse og kommer i konflikt med kravet om lesbarhet.

Illustrasjonene kan benyttes enkeltvis som piktogrammer. 

Elementer av Trondheimsnettet kan brukes alene. Illustrasjonene eller piktogrammene er enkle å bruke i brosjyrer, annonser og plakater. Elementene forstørres og forminskes etter behov, og det er mulig å velge figurer som tematisk passer til budskapet. 

Sist oppdatert: 05.12.2024

Fant du det du lette etter?