Ila skole

Hovedinngangene til Ila skole har monumentale steintrapper. En rampe ville tatt stor plass i den relativt lille skolegården og påvirke den flotte fasaden negativt. Løsningen ble en sidestilt inngang gjennom tidligere vindusåpning.

Bilde av en stor trapp opp til inngangsdør til venstre og inngang via tidligere vindu til heis til høyre i bildet.
Opprinnelig hovedinngang og ny inngang for heis ligger side om side. Foto Glen Musk.

Bygningens historie og tilgjengelighet

I 1921 sto arkitekt Olaf Nordhagens femetasjes skolebygning ferdig. Hovedmaterialet er håndbanket tegl med detaljering i granitt. Valmene på taket er trukket ned til tredje etasje og gymnastikk-delen utgjør en lavere fløy mot nord. Klokketårnet var tenkt som astronomisk observatorium til erstatning for tidligere observatorium i Ila. Skolen har arkitektoniske elementer inspirert av middelalder og klassisisme. 

Eldre foto av Ila skole i sort hvitt
Ila skole Schrøder, NTNU Universitetsbiblioteket. 

Dette er én av skolebygningene i Ila, som til sammen utgjør en enestående samling av skoler, som dekker utviklingen fra slutten av 1700-tallet og fram til i dag. Skolebygningen er i fredningsklasse (verneklasse A). 


For en del år siden ble det laget universell utformet inngang fra skolegården ved å etablere en ny dør med tilgang til heis.  

Bilde av to innganger side om side, en av dem med heis
Inngang til heis sees til høyre. Foto Glen Musk.

Løsning for universell utforming 

Den opprinnelige hovedtrappa i naturstein er bevart, med nye håndløpere. Rett nord for trappa ble ett av de opprinnelige vinduene erstattet av en dør. Innenfor døra ligger et rom hvor heis er etablert. Denne gir tilgang til alle etasjer i skolebygningen. Foran døra er det etablert en gangrist, med håndløpere på hver side.  På høyre rekkverk er det en døråpnerknapp. 

Døåpner montert på eldre rekkverk i smijern
Knapp for døråpner er montert på eldre rekkverk ved hjelp av en jernplate. Foto Glen Musk.



Trinnfritt dekke inn til adkomstrom foran heis
Inngang til heis sett fra siden. Foto Glen Musk.

Rist er lagt over lysgrav og rekkverk supplert for å etablere en trygg adkomst til inngangsdøren. Siden det er god vannavrenning gjennom risten hadde det her vært mulig å krympe høyden på terskel under døren ennå litt mer.

En lang korridor med dører inn til heis og flere klasserom
Heisen fører direkte til klasseromsgangen i alle etasjer. Foto Glen Musk.

Heisen er godt integrert i interiører i etasjene, og er plassert på samme måte som dørene inn til læringsarealene.

Dør inn til rom foran innvendig heis
Dør inn til adkomstrom. Foto Glen Musk.


Hva kunne vært løst bedre?

Ytterdøren kunne i ennå større grad vært tilpasset det opprinnelige glassfeltet.

Rommet mellom inngangsfør til heis og selve heiskupeen ser ut til å være fylt opp med utstyr til lek og arbeid. Det er ikke hvert år det er behov for heis til elever eller lærere, men av hensyn til besøkende og brukere bør adkomstrommet være nøytralt og trivelig og uten hindringer. Da vil man ønskes velkommen på samme måte som i de opprinnelig trapperommene. Dette er avgjørende for at inngangen skal oppleves likestilt.

Skilting til heis ute og inne mangler.

Oppkant på rist over lysgrav mangler.

Fant du det du lette etter?