
Tøyen Torg
Torget som ble trygt
Fokuser på hvordan mennesker opplever byen når de tar den i bruk. Ta hensyn til den menneskelige skala.
Gode byrom gir rammer for møter mellom mennesker, for rekreasjon, byliv, kultur og andre aktiviteter. Utform byrom for ulike brukere og aktiviteter gjennom året.
Tilpass byggehøyden til gatas dimensjoner. Lag gatesnitt og uterom med menneskelig skala, og god kontakt mellom bebyggelse og gaterom. Sikre tilstrekkelig areal for bytrær, gatemøbler, opphold og drift, tilpasset hver enkelt gates oppgaver og egenart.
Lokaliser publikumsrettede funksjoner på synlige steder, mot offentlige byrom, hjørner eller krysningspunkt, og skap god kontakt mellom ute og inne. Innganger og inngangssoner er steder hvor mennesker kan møtes og byliv kan oppstå. Legg vekt på utformingen av inngangene og skap gode overganger. Gi bygg flere innganger og inviterende trapperom. Minimer bruk av svalganger. Begrens vindusfoliering.
Tilrettelegg for avslappet kontakt mellom folk, med gode overganger mellom offentlige, halvprivate og private soner. Godt utformede overgangssoner styrker kontakten mellom bygningens første etasje og uterommet. Benytt f.eks møblering, vegetasjon og gatebelegg
Attraktive gangmiljø skaper en attraktiv by. Flere forbindelser gir kortere avstander og mer valgfrihet. Utform appellerende gater, stier og sykkelanlegg. Prioriter myke trafikanter. Reduser eksisterende barrierer og unngå å lage nye. Vis respekt for barns bevegelsesfrihet.
Vurder om sekundære strukturer som boder og uthus kan benyttes som støyskjerming. Unngå høye støyskjermer i tettbebygd strøk
God belysning gir bedre tilgjengelighet og økt trygghetsfølelse. Stemningsfull lyssetting kan også skape spesielle opplevelser. Vis hensyn til dyr og fuglers behov for mørke.
Fra KPA 2022-2034
§ 8 Arkitektur og byform
§ 8.3 Bymiljø
Menneskets opplevelse fra gateplan skal gi premisser for utforming av bygninger og byrom.
Volumoppbygging og fasadeutforming bør bidra til variasjon og rytme mot gater og byrom, og attraktive oppholds- og gangsoner langs fasader. Gater og byrom bør utformes med trygge og attraktive oppholds- og gangsoner, og med utstrakt bruk av bytrær og andre blågrønne kvaliteter.
§ 8.6 Svalganger
Svalganger og rømningstrapper skal ha høy arkitektonisk kvalitet og være godt tilpasset fasaden med en bredde som tillater gode overganger og en privat sone mellom boligens yttervegg og offentlig sone/kommunikasjonsvei.
§ 13 Mobilitet
§ 13.1 Generelt
Transportsystemet skal bidra til en attraktiv by, at flere går, sykler og reiser kollektivt og at viktige samfunnsfunksjoner har nødvendig fremkommelighet. Bystrukturen skal planlegges slik at byens gater og byrom gir et attraktivt og finmasket gangnett som gir kort adkomst til viktige målpunkt.
Ved planlegging av nye samferdselsanlegg skal etablering av allé eller trær vurderes. [...]
§ 23 Bebyggelse og anlegg (1000) - byggesone 1-4
Torget som ble trygt
Sykehuset formet som en inviterende bydel
Fra parkeringsplass til urban oase