Forslag til samferdselsplan
Forslag til samferdselsplan
Innhold
Byrådet har lagt fram sitt forslag til samferdselsplan i byrådet 6.november 2025.
Hvordan er den politiske behandlingen?
Byrådet har lagt frem sin innstilling. Fram til behandling i bystyret skal de politiske kommunale rådene få orienteringer om planen og gi sine uttalelser. Miljø-, næring og samferdselsutvalget skal behandle planen og gi sin innstilling tirsdag 2. desember. Bystyret behandler samferdselsplanen 18. desember.
Byrådets forslag til hovedgrep for Samferdselsplanen
Miljøpakken ble innført i 2008. Med den har Trondheim lykkes med å opprettholde et velfungerende transporttilbud samtidig som vi har hatt stor befolkningsvekst.
Personbiltrafikken skal ned med 20 prosent, og i byvekstavtalen har vi forpliktet oss til nullvekst for personbiltrafikken i Trondheimsområdet, men vi er ikke i rute til å nå målene. Mer av persontransporten må endres fra privatbil til gange, sykkel og kollektiv, slik at støy, støv, trafikkulykker og barriereeffekter reduseres, boområdene blir bedre, skoleveiene tryggere og framkommeligheten for næringstransporten mer effektiv.
Samferdselsplanen viser hvordan vi kan endre kursen for å opprettholde og bedre mobiliteten i Trondheim. Byrådet peker på to viktige grep for å møte utfordringene i årene framover:
- Bedre prising for mer samfunnsnytte: Prisen for å reise skal i større grad reflektere ulempene og fordelene reisen gir. Dette innebærer videreutvikling av bomsystemet med høyere priser i sentrumsbydeler og i rushtiden, mer helhetlig parkeringspolitikk og justerte kollektivtakster.
- Målretta mobilitetspakker: Innsatsen innen samferdsel skal skje i områdene med størst behov. Den første og viktigste pakken er mobilitetsløft for sentrum. Mobilitetsløft for sentrum vil i stor grad finansieres av Miljøpakken hvis bystyret vedtar grep for betydelig begrensning av gjennomgangstrafikken i Midtbyen i løpet av 2025. Andre aktuelle områder er Jakobsli/Charlottenlund, Heimdal, Søndre Byåsen og Nidarvoll/Risvollan
Byrådets forslag til nytt kjøremønster i Midtbyen
Nytt kjøremønster for Midtbyen er et tiltak målrettet for å redusere personbiltrafikken som kjører gjennom midtbyen uten å stoppe, såkalt gjennomgangstrafikk, som er 12-13 000 daglige biler. Det skal fortsatt være gode parkeringsmuligheter i alle soner, og alle adresser i Midtbyen vil fortsatt kunne nås med bil.
Innføring av nytt kjøremønster skal skje gradvis, først ved å etablere nordøstre adkomstsone og dermed redusere gjennomgangstrafikk med privatbil med opp mot 75%. Full gjennomføring med tre adkomstsoner skal gjennomføres våren 2029.
Det gis nødvendig tilgang på tvers av sonene for:
- beboere i Midtbyen
- nødetater
- kollektivtransport og taxi
- varelevering og service
- offentlige tjenesteytere som renovasjon, hjemmetjeneste og trygghetspatrulje
Dette er viktig for gående og syklende/myke trafikanter, mindre støy, utslippskutt og færre barrierer i Midtbyen.
Vi skal gjennomføre ulike prøveprosjekt for byliv, hvor vi sammen med Miljøpakken gjør tiltak for gående, syklende og triveligere opphold i byrommene/gatene våre.
Bussen vil komme seg raskere frem, estimert 1 og 3-4 minutter, hhv. utenfor og i rush. Vare- og nyttetransport vil også få mindre kø og bedre fremkommelighet ettersom de får unntak fra det nye kjøremønsteret.
Byrådet ønsker å flytte trafikk fra boligområder og veger med liten miljøkapasitet og mange myke trafikanter over på det avlastende vegnettet. Det skal sikres gode alternativer til sentrumsgatene med et godt og trafikksikkert avlastende vegnett, og det skal sikres trafikksikre løsninger for myke trafikanter.
Tilgangen på parkeringsplasser skal være god i hver adkomstsone, og byrådet ønsker å skilte bedre til parkeringsmulighetene. Antallet HC-plasser skal økes.
Kart som viser sonene
To soner frem til våren 2029
Tre soner fra våren 2029
Trafikale grep på Møllenberg
Byrådet foreslår å fjerne gjennomgangstrafikken som går gjennom Møllenberg, hvor det er stor daglig trafikk. Formålet er å sikre bedre bomiljø i bydelen og trygg skolevei til Bispehaugen skole. Ved behov skal det gjøres tiltak i Innherredsveien og Singsakerringen for å sikre trygg skolevei og god fremkommelighet for buss.
Bompenger
Anbefalingen i samferdselsplanen er at det bør koste mer å kjøre bil der biltrafikken har størst ulemper og på tidspunkt med størst kø, og mindre der biltrafikken har mindre ulemper. Byrådet har ikke foreslått hva nye takster skal være.
Prising av kollektivtransporten
Byrådet ønsker å videreføre periodebillett, samtidig som prisen på enkeltbillett bør reduseres. Tidligere utkast til planen innebar at man skulle erstatte periodebillett med rimeligere enkeltbilletter. Byrådet har isteden foreslått at periodebilletten skal ivaretas, men at enkeltbilletter også skal bli rimeligere slik at det ikke blir dyrt for dem som tar buss i ny og ne.
Kontakt oss om planen
E-post:
Sist oppdatert: 11.11.2025