Økonomisk rådgiving
Økonomisk rådgiving
Innhold
Har du gjeld og får vanskeligheter med å betale den? Har du problemer med å disponere pengene slik at de strekker til? Da er det viktig å søke hjelp i tide. Hensikten med økonomisk rådgivning er å hjelpe deg slik at du blir i stand til å styre økonomien din selv. Økonomisk rådgivning får du ved Nav Lerkendal og Nav Falkenborg.
Du kan få hjelp til å lage en oversikt over din økonomiske situasjon. Hjelpen forutsetter samarbeid. Som søker må du legge frem de opplysningene som trengs. Følgende fremgangsmåte er vanlig for økonomisk rådgivning:
- Kartlegging av livssituasjonen din, med oversikt over inntekter og utgifter i form av et budsjett.
- Vurdering av evnen til å betjene den økonomiske situasjonen.
- Forslag til tiltak og løsninger på grunnlag av de vurderinger som er gjort og etter avtale med deg.
Dersom kommunen selv ikke har kompetanse til å hjelpe deg, har de plikt til å henvise deg videre til noen som kan har denne kompetansen.
For å få kontakt med økonomisk rådgiver kan du ta direkte kontakt med Nav i din bydel eller ringe Navs økonomirådstelefon på 55 55 33 39. Økonomisk rådgiving er gratis. Til time med økonomisk rådgiver må du ta med innlogging til Bank-ID.
Du kan også finne informasjon på Nav sine nettsider.
Selvhjelpspakke
Hva kan du selv gjøre hvis du opplever at du er i ferd med eller har mistet kontrollen over egen økonomi? Bruk de ulike stegene i selvhjelpspakken som en hjelp på veien til å ta styringen over egen økonomi.
1. Skaff deg oversikt
Det første du må gjøre er å skaffe deg en oversikt over dine inntekter og
utgifter. Benytt budsjettskjemaet.
Deretter må du skaffe deg en oversikt over din gjeld. Bruk dette
oversiktsskjemaet over regninger til betaling. Et tips er å logge deg inn i Gjeldsregisteret og Inkassoregisteret for å få bedre oversikt.
2. Ring 55 55 33 39 - økonomirådstelefonen i Nav
Økonomirådstelefonen kan gi deg råd og veiledning om hva du kan gjøre med
dine økonomiske vansker. Rådgiverne driver ikke saksbehandling, men gir
deg enkle råd om hva du selv kan gjøre for å løse opp i situasjonen. Dersom
du trenger mer hjelp med dine økonomiske problemer, forteller rådgiverne deg
hvor du kan henvende deg. Du kan være anonym som innringer hvis du
ønsker det. Tjenesten er gratis fra fasttelefon. Bruker du mobiltelefon og har
kontantkort vil rådgiverne tilby å ringe deg tilbake.
For mer informasjon kan du se NAV sine nettsider.
3. Ta kontakt med dine kreditorer
For å få opplysninger om gjelden din samt eventuelt søke om
betalingsutsettelse kan du ta kontakt med dine kreditorer enten på telefon,
brev eller e-post. Dersom du ikke har oversikt over utestående gjeld, kan du
be om å få tilsendt en spesifisert oversikt over gjelden. Deretter kan du be om
betalingsutsettelse for å få tid til å utarbeide en oversikt og forslag til løsning.
Dersom du ønsker å sende brev kan du bruke denne brevmalen.
4. Søknad om betalingsutsettelse
Finn riktig livsoppholdssats for din husstand, og trekk fra utgifter til bolig og livsoppholdssats fra din inntekt. Et eventuelt overskudd kan benyttes til å betale gjeld. Dersom du ikke har et overskudd, kan du søke om betalingsutsettelse. Bruk denne brevmalen.
Det er viktig at du får med alle opplysninger om familiesituasjon, sivilstatus,
antall familiemedlemmer og alder på barna. Videre er det viktig at du legger
ved dokumentasjon på dine inntekter og utgifter. Beskriv forhold som kan ha
innvirkning på din økonomiske situasjon. Dette kan for eksempel være
behandling, oppstart i nytt arbeidsforhold eller kurs. Husk at alle forhold som
du benytter som begrunnelse i søknaden må dokumenteres.
5. Stopp/reduksjon av trekk i inntekt
Følgende instanser kan legge inn trekk:
- NAV – Innkreving: bidragsgjeld og feilutbetalte trygdeytelser.
- Statens innkrevingssentral: bøter, erstatningskrav, årsavgift på bil, NRK-
lisens og studielån. - Skatteetaten: skatt, moms og parkeringsbøter.
- Namsfogden: inkassokrav.
Dersom du tror trekket er for høyt kan du undersøke det selv. Bruk denne malen, og legg inn inntekter og boutgifter. Fyll ut de punktene i tabellen som er relevant for deg.
Om resultatet havner i minus kan det hende trekket ditt er for høyt, og at du sitter
igjen med mindre enn statens livsoppholdssatser tilsier at du bør ha. Da kan det
være lurt å søke om å få redusert eller stanset trekket. Skriv ut begge fanene i
excel-dokumentet, og send inn til riktig instans. Adressen kommer automatisk opp inne i dokumentet når du velger instans. Husk å legge ved dokumentasjon på
inntekt og boutgifter, og eventuelt andre forhold du har brukt i dokumentet ditt.
Det er mulig å søke digitalt også. Det gjør du på følgende sider:
- Nav innkreving: altinn.no.
- Statens innkrevingssentral: sismo.no.
- Skatteetaten: skatteetaten.no.
- Namsfogden: politiet.no.
Hvis det søkes om stopp/reduksjon av bidragstrekk ilagt av Nav Innkreving, er det
viktig at det også søkes om endring av fastsettelse av bidrag. Dette gjøres ved at
søknadsskjema Nav 54-00.08 (velg skjema for bidragsplikt) fylles ut. Har du flere
barnekull, må det fylles ut et skjema for hvert kull. Skjema for tilleggsopplysninger Nav 54-00.15 må også fylles ut. Du finner skjemaene og mer informasjon på www.nav.no.
6. Opphør av trekk fra bankkonto
Dersom banken har foretatt et trekk fra kontoen din som følge av overtrekk eller mislighold og gjenstående beløp på konto ikke er nok til å dekke utgifter til husleie og livsopphold, så kan du søke om å få tilbakeført beløpet på konto. Bruk da denne brevmalen.
7. Budsjett
Hvis du lurer på hvor mye du skal sette opp i budsjettet ditt kan du bruke
SIFOs referansebudsjett. Legg inn din informasjon, og så vil resultatet vise forventet forbruk for din situasjon. SIFO-budsjettet er kun veiledende, og du må tilpasse ditt budsjett til din situasjon.
Det kan være både nyttig og viktig å ha oversikt over inntekter og utgifter. Noen
utgifter kommer hver måned, andre en gang i kvartalet eller i halvåret og året.
Eksempel på dette kan være utgifter til strøm, kommunale avgifter, og forsikring.
Det kan være lurt å sette av penger på en egen konto til disse utgiftene. For å få
oversikt over dine faste utgifter kan du gå gjennom kontoutskriftene dine og se
hva som har blitt trukket.
Det er også lurt å sette av penger på en bufferkonto til uforutsette utgifter.
8. Nyttige nettsider
- Nav økonomisk råd og veiledning: nav.no
- Trondheim kommune, økonomisk råd og veiledning: www.trondheim.kommune.no
- SIFO referansebudsjett: sifo.no
- Statens innkrevingssentral: sismo.no
- Fri rettshjelp og vergeordning: statsforvalteren.no
- Gjeldsoffer-Alliansen, en brukerorganisasjon: gjeld.org
- Lånekassen: lanekassen.no
- Forbrukerrådet: forbrukerportalen.no
- Forbrukerrådets oversikt over bank og forsikring: finansportalen.no
- Sammenligne strømpriser: strømpris.no
- Priser på telefon og bredbånd: mobiltelefoni.no
- Namsfogden i Trøndelag: politiet.no
- Gjeldsregisteret: gjeldsregisteret.no
- Skatteetaten: skatteetaten.no
- Oversikt over dine inkassosaker og gjeld: inkassoregisteret.com
9. Gjeldsrådgiving i Nav
Dersom selvhjelpspakken eller veiledningen fra Nav sin økonomirådstelefon ikke har vært til tilstrekkelig hjelp, kan du ta kontakt med ditt lokale Nav kontor for samtale med økonomisk rådgiver eller gjeldsrådgiver. Ta kontakt på telefon eller søk via søknadskjemaet for økonomisk sosialhjelp på nav.no.
Det kan være ventetid på timeavtale med gjeldsrådgiver. Du rådes derfor til å søke om betalingsutsettelse hos kreditorene i påvente av samtale. Begrunn dette med at du venter på timeavtale hos Nav.
10. Skjema som er vedlagt selvhjelpspakken
- Vedlegg 1:
- Vedlegg 2:
- Vedlegg 3:
- Vedlegg 4:
- Vedlegg 5:
- Vedlegg 6:
- Vedlegg 7:
Du er nå godt i gang med å få kontroll og finne en løsning på dine gjeldsproblemer.
Lykke til videre!
Med hilsen Økonomi- og gjeldsrådgivertjenesten i Nav i Trondheim
Sist oppdatert: 27.11.2024