Driftsoperatør, skole

- Det er jo skattepenger vi bruker, og det gjør det ekstra viktig å unngå sløsing. Dette har ført til at jeg har oppdaget en helt ny verden når det kommer til gjenbruk, forteller Kim.

Sist oppdatert: 23.08.2023

Driftsoperatør Kim Roger Olsen står foran verktøybenken med ansiktet vendt mot kameraet. I bakgrunnen ser vi verktøy som henger på veggen.
Navn: Kim Høglund Olsen
Alder: 42
Stilling: Driftsoperatør, skole vest
Hvor: Tonstad skole
Faglig bakgrunn: Rørlegger med fagbrev

Ansvar for vedlikehold på Tonstad

Kim jobber som driftsoperatør, og har ansvar for alle former for vedlikehold på Tonstad skole. Arbeidsoppgavene omfatter alt fra maling, sparkling, fiksing av knuste vinduer og vedlikehold av lekeapparater i skolegården, til å se over det elektriske anlegget og å sørge for at ventilasjonsanlegget fungerer som det skal.

- Siden jeg er utdannet rørlegger utfører jeg også enkelte røroppdrag på andre bygg som tilhører Trondheim kommune, forteller Kim.

- I denne jobben må man kunne noe om alt. Det liker jeg. Jeg blir daglig kasta ut i nye oppgaver som jeg må løse, uansett om jeg har gjort det før eller ikke. Det gjør arbeidsdagene innholdsrike og jeg lærer noe nytt hele tiden, fortsetter han.

Styrer arbeidsdagene selv

Driftsoperatør er en tillitsbasert jobb, og mange av kommunens operatører jobber selvstendig.

- Jeg opplever å ha svært mye frihet i denne jobben. Jeg har eneansvaret for skolebygget, og styrer arbeidsdagene mine selv, sier Kim.

Driftsoperatørene i kommunen møtes regelmessig på områdemøter. I tillegg treffes de på arealområdemøter for de operatørene som holder til i samme område.

- I mitt område er vi fire stykker, fordelt på fire skoler, forteller Kim.

Driftsleder Kim Høglund Olsen smilende mot kamera. I bakgrunnen er det to dører.

En jobb som gir ny forståelse for det å være ung i dag

- Det at jeg kun er tilstede for å reparere, vedlikeholde og fikse på skoleområdet, gjør at jeg få se elevene fra et annet perspektiv enn både lærere og foreldre, forteller Kim.

Han beskriver hvordan dette gir han ny forståelse for hvordan der er å være ung i dag.

- Den gir et innblikk i utfordringene mange har. Mange av de små barna er både svært ærlige og åpne. I pausene kommer de ofte bort og forteller historier. De eldre elevene kan ha det litt tøft, og det gjenspeiles tidvis i at jeg må ut å fikse og rydde opp etter dem, sier han.

Driftsleder Kim Høglund Olsen står oppe i ei gardintrapp og skifter et lysrør i taket.

Før hadde jeg aldri fri, nå går jeg hjem klokka tre

Kim forteller at det var helt tilfeldig at han endte opp med å søke på jobben som driftsoperatør.

- Jeg satt og scrollet på finn.no, og så dukket stillingsutlysningen opp. Jeg visste ikke engang hva en driftsoperatør var, men syntes det så interessant ut. Det var først i intervjuet at jeg forsto at driftsoperatør er det samme som vaktmester, sier han og smiler.

Før jobbet han som rørlegger, og hadde hatt jobb på kontor i noen år etter en arbeidsskade.

- Jobben jeg hadde var krevende, og jeg kjente flere eldre kolleger i samme stilling som hadde møtt veggen og blitt utbrente. Jo flere som ble sykemeldt, jo mer jobb ble det på oss som ble igjen, forteller Kim.

Da han fikk tilbud om jobben hadde han akkurat fylt 40 år. Valget om å takke ja var en beslutning han tok med familien, siden han gikk en del ned i lønn. De var enige om at han måtte gi dette en sjanse.

- Jeg tenkte “hvis jeg skal gjøre noe annet i livet, så må det bli nå”. Jeg har ikke angret. Jobben gjør meg godt. Før hadde jeg aldri fri, nå går jeg hjem klokka tre. Også familien min merker at jeg har mer energi til å gjøre andre ting etter jobb, sier Kim.

Trondheim kommune er en stor, åpen organisasjon der det er høyt under taket.

Driftsleder Kim Høglund Olsen sitter ved pulten og smiler mot kamera. I bakgrunnen er en laptop og en dataskjerm. På bordet står en rød kaffekopp.

Selvstendighet er viktig

- I jobben min er selvstendighet en helt sentral egenskap., Man må være i stand til både å oppdage, planlegge og håndtere arbeidsoppgavene sine på egen hånd, forteller Kim.

Han trekker også frem viktigheten av å trives med å omgås folk. Bare på skolen er det 95 lærere, og like mange forskjellige personligheter.

- Er man omgjengelig, blid og husker på å hilse på folk, bygger man gode relasjoner og skaper god stemning. Det gjør arbeidet lettere å utføre, og så er det utrolig hva små gester kan gjøre med arbeidsmiljøet, sier han.

Opptatt av involvering

Kim opplevde det som en stor kontrast å komme fra det private og inn i kommunen.

- Her er lederne veldig opptatte av å høre på folk, og spesielt ledelsen er opptatt av involvering. De ser helst at alle skal få sagt sitt før en endring gjennomføres. Vi blir med andre ord både hørt og sett. Både kolleger og ledere er flinke til å gi positive tilbakemeldinger når jeg gjør en god jobb.

På spørsmål om hva som er utfordrende trekker han frem baksida av å jobbe i en organisasjon som er styrt av politiske beslutninger.

- Systemet er til tider veldig tungrodd eller omstendelig. Dette gjelder spesielt når det kommer til økonomi, sier han.

Det økonomiske fokuset kan samtidig ha sine fordeler.

- I det private gjenbrukte vi nesten ingenting, og mye ble kastet. Her på skolen skal alt brukes til det ikke lenger kan repareres. Det har lært meg masse om hvordan man kan få ting til å vare, avslutter driftsoperatøren.

Det er jo skattepenger vi bruker, og det gjør det ekstra viktig å unngå sløsing. Dette har ført til at jeg har oppdaget en helt ny verden når det kommer til gjenbruk.