Renholdsoperatør

- Noe som er fint med å jobbe som renholder på skole er at vi får følge barna gjennom skolegangen. Jeg møter de daglig fra de er helt små og til de går på ungdomsskolen, sier Maia.

Sist oppdatert: 23.08.2023

Foto av renholdsoperatør Maia Berg på Spongdal skole
Navn: Maia Berg
Alder: 45
Stilling: Renholdsoperatør
Hvor: Trondheim eiendom, renhold, område Heimdal/Byneset
Fartstid: 7 år
Faglig bakgrunn: Fagbrev renholdsoperatør

Tidlig start på arbeidsdagen

Maia jobber i området Heimdal/Byneset, og er til daglig på Spongdal skole og Byneset helse- og velferdssenter sammen med tre andre renholdere.

- En vanlig arbeidsdag starter klokken 06.00. Da møtes vi og gjør klar vognene våre, og så sprer vi oss ut på de ulike avdelingene. Det er mest hektisk før 08.00, da er det mye som skal gjøres før skolen åpner. Etter at elevene er på plass roer det seg litt. En vanlig arbeidsdag slutter klokka 14.00, forteller Maia.

Foto av renholdsoperatør Maia Berg med tepperenser i i inngangspartiet på Spongdal skole

Tar ting på sparket

Jobben som renholder innebærer mange faste rutiner, men Maia og kollegene tilpasser seg hele tiden etter rytmen til skolen og sykehjemmet.

-Ingen dager er like. Hvis noen for eksempel har gått bort på sykehjemmet må vi omrokkere planene våre, siden dette medfører grundigere vask av noen lokaler. Hvis en skoleklasse er på tur kan vi også gjøre litt ekstra i deres lokaler. Dagene våre er lagt opp slik at vi kan ta ting på sparket. Det liker jeg - at hver dag er forskjellig og at det er litt opp til meg selv hva jeg gjør, forteller hun.

Jeg er også verneombud for to av Trondheim eiendom sine ti områder, koordinerende for AMG, og jeg har en plass i kommunens beredskapsgruppe. De ulike vervene innebærer mange møter med kolleger fra andre deler av organisasjonen. Sånt krydrer min hverdag.

Forståelse for hverdagen til folk

Hva er viktige egenskaper i en jobb som din?

- I jobben som renholdsoperatør er det viktig å ha empati og forståelse for hverdagen til folkene man møter. Alt flyter bedre når vi har noen gode treffpunkt med lærere og sykepleiere på enhetene - at vi får snakka med dem som jobber der. Jeg tror faktisk at jeg har mer kontakt med lærere og ledere på skolen enn hva jeg har med min egen enhet. En annen viktig egenskap i jobben er evnen til å ta kjappe beslutninger, samt å tåle å bryte rutiner. Det dukker stadig opp noe, og det er viktig å være fleksibel og kjapp i vendingene hvis noe skjer, forteller Maia.

Foto av renholdsoperatør Maia Berg med mopp i amfiet på Spongdal skole

Noe som er fint med å jobbe som renholder på skole er at vi får følge barna gjennom skolegangen. Jeg møter de daglig fra de er helt små og til de går på ungdomsskolen.

"Åh, det er bare vaskerne"

Jobben gir også et unikt innblikk i hverdagen til folk.

- Elevene bryr seg ikke så veldig om at vi jobber i korridorene. Det gjør at vi overhører samtaler som lærerne nok ikke får med seg. Vi observerer både artige og uheldige hendelser i friminuttene. Hvis noe problematisk skjer mellom barna, melder vi det videre til lærerne, sånn at de kan ta tak i det. Sånn sett er vi en ressurs, forteller Maia.

- Vi renholdere er nok vant til å være litt “flue på veggen”. Det kan også innebære at folk ikke hilser, men dette er viktig for å føle seg sett og inkludert. Jeg tror ikke det er vondt ment, men noe som folk kunne blitt mer bevisst. Å se hverandre og hilse, fortsetter hun.

Fleksibiliteten vi har i det daglige arbeidet, og møtene vi har med folk rundt på enhetene, det er det jeg liker aller best med denne jobben.

Gode muligheter for faglig utvikling

Hvordan er Trondheim kommune som arbeidsgiver?

- Jeg vil beskrive Trondheim kommune som en inkluderende arbeidsplass der det er mange trivelige folk, og der man som ansatt får gode muligheter for faglig utvikling. I jobben har jeg kunnet ta fagbrev og jobbe samtidig. Det har gitt påfyll av kunnskap. Funksjonen som verneombud har også gitt meg mye. Det gir mulighet til å sette renholdsyrket på dagsorden, og til å påvirke egen arbeidshverdag. Jeg opplever også at vi ansatte blir fulgt opp på en god måte. Lederen vår kommer innom på besøk, bare for å si hei. Vi klarer oss jo uten slike besøk, men det er trivelig og gir en følelse av å bli sett og inkludert. Besøkene bidrar til å skape nærhet.

Påvirkningsmulighetene jeg har på min egen og mine kollegers arbeidsdag er noe jeg setter stor pris på.

Et samfunnskritisk yrke

Vil du si litt om hvordan det har vært å jobbe under pandemien?

- Renholder betegnes som et samfunnskritisk yrke, og under koronapandemien har vi stått i frontlinja. Det syns jeg har gått veldig bra. Faktisk har arbeidsmiljøundersøkelser vist at flere innen dette yrket har hatt det bedre under pandemien, avslutter Maia.

Foto av renholdsoperatør Maia Berg mens hun smiler og ser ut av vinduet