Festforestilling og pris til frivilligheten

Trondheim kommunes frivillighetspris for 2018 er tildelt Kari Wennberg. Prisen ble overrakt av varaordfører Ola Lund Renolen 5. desember, under festforestillingen for frivillige i Ilen kirke.

Sist oppdatert: 10.01.2023

Kari Wennberg holder opp blomster og varaordfører Ola Lund Renolen holder prisen
Prisvinner Kari Wennberg og varaordfører Ola Lund Renolen.

En solid rekke med artister med Trondheimsolistene i spissen, gjorde stas på prisvinner Kari Wennberg og de andre frivillige som fylte kirkerommet denne kvelden.

Årets prisvinner er 81 år, og en av veteranene innen frivillig arbeid i Trondheim, der hun gjennom flere årtier har bidratt i en rekke organisasjoner innen helse og omsorg, velferd og sosiale tjenester.

- Dette var helt uventet. Jeg ble helt stum da jeg fikk telefon om at jeg hadde fått prisen, og trodde nesten det måtte være feil, sier Kari Wennberg.

Spesielt etter at hun selv ble brystkreftoperert for andre gang i 1998 har hun vært aktiv – blant annet som besøksvenn og leder for besøkstjenesten for kreftopererte på St. Olavs hospital og i virksomhet ved Vardesenteret. Da Vår frue ble Åpen kirke var hun med fra starten sammen med andre frivillige, blant annet fra Rebekkalosjen.

Bandet Move på en scene
Bandet Move.

Wennberg kan se tilbake på mange og gode samtaler i åpen kirke, over en kaffekopp med medmennesker i en tøff livssituasjon.

- Når du får tilbakemeldinger forstår du at du har klart å gi folk noe, gjerne et håp. Vi frivillige har tid til å lytte, det er viktig.

Varaordfører Ola Lund Renolen framhevet prisvinnerens evne til å møte mennesker i krevende livssituasjoner på en god måte.

- Mennesker hun møter beskriver at de føler seg betydningsfulle fordi hun både ser og lytter til dem. Hun har betydd og betyr svært mye for det frivillige arbeidet i Trondheim og omegn på grunn av sine personlige egenskaper og som kontinuitetsbærer i det frivillige arbeidet, understreket varaordføreren.

Trondheimssolistene på en scene.
Trondheimssolistene.

Trondheim kommunes frivillighetspris ble i år utdelt for 19. gang, og består av skulpturen “Skrog” av Erlend Leirdal og 25 000 kroner. Prisen skal gå til personer, institusjoner eller organisasjoner som utfører uegennyttig innsats til beste for medmennesker i Trondheim.

Juryen for frivillighetsprisen består av: ordfører Rita, Ottervik, kommunalråd Elin Marie Andreassen, bystyrerepresentant Espen Agøy Hegge, bystyrerepresentant Mathea Pedersen og kommunaldirektørene Camilla Trud Nereid og Helge Garåsen.

Les mer om Frivillighetsprisen og tidligere vinnere.

Per Olaf Green og Ove Bjørken på en scene
Per Olaf Green (t.v.) og Ove Bjørken.