Trondheim ett steg nærmere å bli europeisk innovasjonshovedstad

I dag ble det kjent at Trondheim er en av tre byer som nå kjemper om å bli den aller første European Rising Innovative City.

Sist oppdatert: 23.08.2022

Et tegnet bilde av en by, med teksten The European Captial of Innovation Awards 21. The Finalists, ved siden av.
Det er aller første gang byer konkurrerer om tittelen "European Rising Innovative City".

“Jeg er uhyre stolt på vegne av innovasjonsmiljøene i Trondheim og de resultatene som har bidratt til nominasjonen", sier kommunedirektør Morten Wolden.

Prisen gis til byen som best fremmer innovasjon i lokalsamfunnene og legger spesielt vekt på innovasjon som bidrar til åpne og dynamiske innovasjonsøkosystemer, involverer innbyggerne og bruker innovasjon til å fremme bærekraft.

For et par uker siden forsvarte Trondheim, og en rekke andre søkere, søknadene sine overfor juryen i Brussel. Nå kjemper Trondheim, Vantaa i Finland og Cascais i Portugal om å bli den aller første European Rising Innovative City.

Bilde av Trondheim kommune representert ved internasjonal leder Cecilie Hammond Spark og leder for bærekraftssenteret Kristian Mjøen, Berit Rian, Næringsforeningen og Karianne Tung, Trondheim Tech Port

Denne statusen gjør at uansett plassering vil byen motta penger fra EU som skal brukes til å jobbe frem nye innovasjonsprosjekter.

"Jeg er veldig spent på fortsettelsen, men dette er en seier uansett", sier en fornøyd Wolden.

Næring, miljø og samferdsel

Bærekraft