Behandling av byggesøknad

Behandling av byggesøknad

Innhold

Når byggesøknaden er komplett skal kommunen behandle søknaden innenfor de tidsfrister som er gitt i plan- og bygningslovgivningen.

Når er byggesøknaden komplett?

Søknaden er komplett når dokumentasjonen er tilfredsstillende og inneholder nødvendige opplysninger, slik at kommunen kan foreta en forsvarlig vurdering av søknaden. Vi forutsetter at de opplysningene som står i av søknadsmaterialet er korrekte og i henhold til lovverket og plangrunnlaget.

Hva skjer om søknaden ikke er komplett?

Dersom søknaden ikke er komplett, vil saksbehandler etterspørre mer dokumentasjon. Dette vil skje i form av et brev (tilbakemelding før vedtak), e-post eller telefon. Saksbehandler vil vurdere hva som er mest fornuftig ut fra omfanget av manglene, tidsfrister og lignende.

Hvem har ansvar?

Ansvaret for oppfyllelse av tekniske krav ligger hos aktørene og ikke kommunen. Dette fordi plan- og bygningsloven er en rettighetslov som er basert på tillit til aktørene. Ved tvil kan vi likevel velge å undersøke dette nærmere med et tilsyn.

Relevant lovverk

Sist oppdatert: 11.07.2025

Fant du det du lette etter?