Dagligliv
Dagligliv

Innhold
Tjenestebeskrivelse
Med denne tjenestebeskrivelsen vil vi gjøre det lettere å forstå hva du kan forvente av oss, og hva du og din verge eller pårørende må ordne på egen hånd. Vedtaket om tjenester i BoA utarbeides i samarbeid med deg og dine pårørende/verge. Du kan klage på enkeltvedtak. Du får en fagansvarlig primærkontakt som blir din kontaktperson. Tjenesten evalueres sammen med deg og primærkontakten jevnlig.
Habilitering og hjelp i dagliglivet
Selvstendighet og mestring øker livskvaliteten. Vi ønsker derfor å bistå deg slik at du mestrer mest mulig selv, små eller store oppgaver i hverdagen din. Endringer skal vurderes hvert kvartal sammen med deg, pårørende/verge og din primærkontakt. Ved behov varsler vi Helse- og velferdskontoret om eventuelle endringer.
Vi kan bidra med opplæring for at du i størst mulig grad skal kunne:
- ta vare på deg selv, egen helse og hygiene
- kommunisere med andre, for eksempel ved hjelp av velferdsteknologi og alternativ og supplerende kommunikasjon
- holde hjemmet ditt i orden (vask, vaske klær, støvsuge, skifte sengeklær etc)
- lage mat
- komme deg til og fra aktiviteter med buss
- etablere og ivareta nettverk
- handle
- bestille varer og tjenester selv
Du kan også få hjelp til:
- stå opp, kle på deg
- ivareta personlig hygiene
- hjelp til å varme opp mat eller smøre mat
- hjelp til å spise
- tilsyn og hjelp etter behov
- hjelp til å kommunisere
- praktisk hjelp i hjemmet (betalingstjeneste)
- hjelp til å bestille varer og tjenester (betalingstjeneste)
Vi har i hovedsak ikke anledning til å hjelpe deg med å handle i butikker (for eksempel ukeshandel og gaver). Men det kan gjøres unntak.
Hvilken hjelp du får tilbud om beskrives i vedtaket ditt. Det står under vedtak om hjemmebaserte tjenester og/eller helsetjenester i hjemmet og/eller praktisk bistand person.
Dagliglivets gjøremål
Hvis du trenger hjelp til å holde hjemmet ditt i orden, er dette en betalingstjeneste i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven.
Hjemmehjelpstjenesten vasker hos de fleste hver tredje uke.
Hvis du trenger hjelp oftere enn dette, kan personalet der du bor hjelpe deg. Men du må likevel betale for tjenesten.
Dette er standarden for rengjøring av hjemmehjelpstjenesten i Trondheim kommune:
- renhold i rom som er i daglig bruk. Med dette mener vi gang, stue, kjøkken, bad, toalett og soverom
- vask av gulv
- støvsuge
- tørke støv, vindusvask, vask av kjøleskap, komfyr og/eller mikro
- skifte sengetøy
- ta ut søppel
Dersom du trenger mer hjelp enn det som er beskrevet i punktlisten over, må behovene dine vurderes av Helse- og velferdskontoret sammen med den avdelingen som gir tjenester, din primærkontakt og deg/pårørende/verge.
Hvis du ønsker rundvask må du, dine pårørende eller din verge bestille tjenesten av et renholdsfirma, eller vaske selv. Vi anbefaler også at du kjøper deg en robotstøvsuger og oppvaskmaskin.
Hva slags hjelp du får beskrives i vedtaket ditt som vedtak om hjemmebaserte tjenester og/eller vedtak om praktisk bistand daglige gjøremål - renhold i hjemmet.
Helseoppfølging
Hvis du har behov for oppfølging av helsetilstanden din, får du hjelp til dette av personell med helsefaglig kompetanse.
Det kan være:
- medisinutlevering eller hjelp til å ta medisiner fra multidose. Dette kan også ivaretas av en medisindispenser
- følge opp resepter og legeavtaler
- sørge for at du får dekket øvrige helsemessige behov, for eksempel tannlege eller fysioterapeut
- vurdere om du trenger annen medisinsk hjelp
- følge opp årlig helsekontroll hos fastlege
Får du ambulante tjenester, kan det være at det er hjemmetjenesten i bydelen din som bistår deg med dette. Denne hjelpen beskrives i vedtaket ditt som helsetjenester i hjemmet.
Sist oppdatert: 18.02.2025