Dagligliv
Dagligliv
Innhold
Dagligliv
Selvstendighet og mestring øker livskvaliteten. Vi ønsker derfor å bistå deg slik at du mestrer mest mulig selv, små eller store oppgaver i hverdagen din. Endringer skal vurderes hvert kvartal sammen med deg, pårørende/verge og din primærkontakt. Ved behov varsler vi Helse- og velferdskontoret om ev. endringer.
Vi kan bidra med opplæring og selvstendiggjøring for at du skal i størst mulig grad kan;
- ta vare på deg selv og egen helse og hygiene
- kommunisere med andre, for eksempel ved hjelp av velferdsteknologi og alternativ og supplerende kommunikasjon
- holde hjemmet ditt i orden (vask, vaske klær, støvsuge, skifte sengeklær etc).
- tilberede mat
- komme deg til og fra aktiviteter med buss
- etablere og ivareta nettverk
- handle
- bestille varer og tjenester selv
- Hvis du trenger det kan du også få hjelp til:
- stå opp, kle på deg
- hygiene som dusj eller vaske deg
- hjelp til å varme opp mat eller smøre mat
- hjelp til å spise
- tilsyn og hjelp etter behov
- hjelp til å kommunisere
- praktisk hjelp i hjemmet (betalingstjeneste)
- hjelp til å bestille varer og tjenester (betalingstjeneste)
Vi har i hovedsak ikke anledning til å hjelpe deg med å handle i butikker (feks ukeshandel og gaver). Det kan være unntak. Denne hjelpen beskrives i vedtaket ditt som vedtak om hjemmebaserte tjenester og/eller helsetjenester i hjemmet og/eller praktisk bistand person.
Rengjøring
Hvis du trenger hjelp til å holde hjemmet ditt i orden, er dette en betalingstjeneste i henhold til Helse- og omsorgstjenesteloven. Hjemmehjelpstjenesten vasker hos de fleste hver 3. uke. Har du behov utover dette, kan personalet der du bor, hjelpe deg med dette. Det er likevel en betalingstjeneste.
Standard for hjemmehjelpstjeneste i Trondheim kommune:
- renhold i rom som er i daglig bruk som gang, stue, kjøkken, bad, toalett og soverom
- vask av gulv
- støvsuge
- tørke støv, vindusvask, vask av kjøleskap og/eller komfyr og/eller mikro
- sengeskift
- ta ut søppel
Dersom du har behov som går utover det som er standard for Trondheim kommune, må behovene vurderes av Helse- og velferdskontoret sammen med den avdelingen som gir tjenester, din primærkontakt og deg/pårørende/verge. Mange ønsker rundvask. Dette må du, dine pårørende eller din verge bestille av et renholdsfirma eller utføre selv. Vi anbefaler også at du kjøper deg en robotstøvsuger og oppvaskmaskin. Denne hjelpen beskrives i vedtaket ditt som vedtak om hjemmebaserte tjenester og/eller vedtak om praktisk bistand daglige gjøremål - renhold i hjemmet.
Helse
Har du behov for oppfølging av helsetilstanden din, er det personell med helsefaglig kompetanse hos oss som hjelper deg med dette.
Det kan være:
- medisinutlevering/ hjelp til å ta medisiner fra multidose. Dette kan også ivaretas av en medisindispenser
- følge opp resepter og legeavtaler
- sørge for at du får dekket øvrige helsemessige behov, som f.eks tannlege, fysioterapeut
- vurdere om du trenger annen medisinsk vurdering eller hjelp
- følge opp årlig helsekontroll hos fastlege
Får du ambulante tjenester kan det være at det er hjemmetjenesten i bydelen din som bistår deg med dette. Denne hjelpen beskrives i vedtaket ditt som helsetjenester i hjemmet.
Transport og bil
Noen ganger er det behov for å legge til rette for transport i egen bil, med buss eller drosje. BoA sørger for at de som trenger det, kommer seg til og fra aktivitetstilbudet, i ordinær åpningstid. Vi kan bestille transport til/fra lege eller andre helsetjenester etter behov. Har du egen bil, er det du sammen med pårørende og verge som må sørge for at den er i stand. Det samme gjelder skifte av hjul, verkstedtimer etc. Selv om du har egen bil, kan ikke ansatte alltid være med deg å kjøre den.
Økonomi
Når du skal bo i eget hjem, er det viktig at regninger betales og at du har nok penger til å kjøpe det du trenger. Hvis du har verge, skal denne passe på dette sammen med deg. Dersom du trenger verge, kan vi bistå deg å søke om det. Vi skal sammen med deg og din verge skrive en avtale på hvordan vi eventuelt skal bistå deg i å disponere dine økonomiske midler.
Tekniske hjelpemidler
Når du skal bo og/eller motta tjenester fra BoA, bør du også ta i bruk hjelpemidler og teknologi. Mange er vant til å bruke mobiltelefon og nettbrett. Dette skal du selvsagt kunne bruke som vanlig. For de som ikke bor i heldøgns omsorgsbolig (bofellesskap), kan det i tillegg brukes til å ha samtaler med de som er på jobb. Vi ønsker at du kjøper deg robotstøvsuger, slik at det kan holdes rent og fint hos deg. Da bruker de som er på jobb mindre tid på renhold, og mer tid sammen med deg og de andre som trenger det. Noen trenger at det er sensorer (digitalt tilsyn) inne i leiligheten slik at vi får beskjed om at du er våken og ev. trenger hjelp. Hvis du tar faste medisiner, kan det være aktuelt at du har en medisindispenser hjemme hos deg.
Sist oppdatert: 13.11.2024