Spørsmål og svar om privat drift i BoA
Spørsmål og svar om privat drift i BoA
Innhold
Hvorfor ønsker byrådet privat drift?
Byrådet ønsker å sikre best mulig tjenester for innbyggerne i Trondheim og ser konkurranseutsetting som en mulighet til å prøve ut nye måter å organisere driften av BoA på. Dette er ikke et sparetiltak, men et forsøk på å forbedre tjenestekvaliteten gjennom læring fra nye aktører. BoA er et stort tjenesteområde med over 1000 årsverk fordelt på 80 lokasjoner. Området har over tid hatt utfordringer som høyt sykefravær, høy turnover og komplekse brukerbehov, noe som viser at vi må finne bedre måter å støtte og organisere tjenestene på. Ved å invitere flere leverandører inn, kan kommunen hente verdifulle erfaringer og perspektiver som bidrar til innovasjon og bedre løsninger.
Hvordan påvirkes tjenestene til brukerne?
Hvilke tjenester er berørt?
Konkurranseutsettingen omfatter kun tjenester som gis av personalet i de utvalgte bofellesskapene. BPA påvirkes ikke. Aktivitetstilbud fortsetter som før med kommunen som utfører, også transport til og fra. Dersom aktivitetstilbud er ivaretatt av personalet fra bolig, vil dette også skje etter overtakelsen som del av heldøgns omsorg hos leverandøren. Beboerne kan fortsatt delta på aktiviteter sammen med andre i BoA.
Hvordan ivaretas beboerne?
Erfaringer er at de fleste ansatte blir med over ved virksomhetsoverdragelser. Her må alle parter bidra til en god dialog for å motvirke unødvendig utrygghet. Det vil bli mer og mer fokus på å ivareta den enkelte når vi nærmer oss overtakelsen. Enheten og avdelingene har ansvar for å ivareta driften og sikre god bemanning til enhver tid, dette gjelder også nå. Behovet for tilrettelegging før overtakelse vil bli vurdert grundig for hver enkelt beboer.
Hva slags kvalitetskrav vil man stille til leverandøren?
Det vil bli stilt samme krav til leverandøren som til kommunale enheter.
Hvordan blir klagebehandling med en privat leverandør?
Dette vil følge samme saksgang som i dag. Det vil være dialog mellom leverandør og kommunen om oppfølging av klager. Statsforvalteren vil ha samme rolle som før.
Hvordan utformer man kravspesifikasjonen: Skal man stille krav basert på hver enkelt bruker, eller bare på generelt grunnlag?
Kravspesifikasjonen er generell, men baseres på alle beboerne. Den enkelte ivaretas gjennom enkeltvedtak.
Ligger helse- og omsorgsloven fortsatt til grunn?
Ja, og kommunen har fortsatt ansvaret for at tjenestene utføres etter loven.
Hva slags krav vil man stille til kvalitet, for eksempel andel faglærte?
Lovverket stiller noe krav til utdanning. Vi kan ikke kommentere dette nærmere, da dette er en del av konkurransegrunnlaget.
Hvordan sikrer man at det ikke blir sosial dumping? Krav til språk, kompetanse og lignende.
Det er krav om dette i alle innkjøpsavtaler.
Hvilke krav vil stilles til kvalitetsoppfølging?
Det vil være krav om rapportering. Kommunen vil sette sammen et team som skal ha ansvar for kontraktsoppfølging. Leverandøren vil bli pålagt å bruke Helseplattformen, som har flere kontrollmekanismer.
Hvordan skal driften evalueres?
Vi må komme tilbake til hvordan evalueringen skal gjennomføres. Det vil være viktig med nullpunktmåling og faste kriterier.
Vil det bli gjort nye vedtak for brukerne?
Dette er ikke ferdig vurdert.
Hvordan vil man organisere medvirkning fra berørte brukere?
Det opprettes et eget midlertidig brukerråd for bofellesskapene som skal konkurranseutsettes. Hvert bofellesskap blir bedt om å utnevne en representant. Løsning med brukerråd for en privat leverandør vil bli tatt opp med leverandøren.
Ansattes rettigheter og fremtidig arbeidsforhold
Hva skjer med ledere i virksomhetsoverdragelsen?
Dette skal vi drøfte med hovedtillitsvalgte og leverandør.
Hva skjer med ansatte som reserverer seg fra å bli med over til ny arbeidsgiver?
Reservasjonsrett innebærer at du ved virksomhetsoverdragelse kan reservere deg fra å bli med over til ny arbeidsgiver. Hvis du bruker reservasjonsretten - så vil du ikke ha en fast jobb når en privat aktør tar over. Men du vil da ha fortrinnsrett til eventuelle ledige stillinger i kommunen om du har den kompetansen og de kvalifikasjonene kommunen søker etter. Fortrinnsretten gjelder inntil ett år dersom du har ønsket reservasjonsrett, altså ikke blitt med over til ny arbeidsgiver.
Hva er tidsrommet man må si ifra i hvis man ønsker å reservere seg?
Det vil komme informasjon om dette i god tid før frist for å reservere seg.
Hvem er omfattet av virksomhetsoverdragelse?
Alle ansatte som har fast lønn fra de seks bofellesskapene er i utgangspunktet omfattet av virksomhetsoverdragelsen. Dette gjelder for den stillingsandelen vedkommende har i bofellesskapet. Unntak skal drøftes med ny arbeidsgiver og hovedtillitsvalgte.
Løsning for ansatte som har delte stillinger mellom flere tjenestesteder må drøftes med hovedtillitsvalgte. Dette gjelder også avdelingsledere som har ansvar for flere avdelinger.
Er vi fortsatt ansatt i Trondheim kommune når en privat aktør tar over?
Nei, da vil du være ansatt hos en ny arbeidsgiver.
Hva betyr virksomhetsoverdragelse for turnuser?
Det er den nye arbeidsgiveren som fastsetter turnus etter drøftinger med deres tillitsvalgte og deres avtaleverk. En ny arbeidsgiver må forholde seg til lovverkets rammer når det gjelder arbeidstid. Fra kommunen ønsker vi at en ny arbeidsgiver prøver ut nye løsninger for turnus, løsninger som kan medføre læring for oss.
Hva skjer med lønn og pensjon?
Dine lønns- og arbeidsvilkår skal i hovedsak være de samme. Det kommer an på om den private aktøren har tariffavtale eller ikke. Dette vil vi informere om når vi vet hvilken aktør som tar over.
En ny arbeidsgiver må forholde seg til kommunal tariff frem til gjeldende tariffperiode går ut eller det inngås ny tariffavtale. Etter endt tariffavtale er det opp til den nye arbeidsgiveren og tillitsvalgte å inngå ny tariffavtale, eventuelt bli enige om å følge en tariffavtale som den nye arbeidsgiveren alt har. Vi oppfordrer leverandører til å følge vanlig tariff for området.
Pensjon vil bli overført til den nye arbeidsgiverens pensjonsløsning. Hva dette betyr for den enkelte vil vi komme tilbake til.
Bruk av privat driver skal være et prøveprosjekt over fire år. Betyr det at stillingene hos leverandør blir midlertidige?
Ved virksomhetsoverdragelse overtar leverandør faste stillinger som faste stillinger. Ingen faste ansatte blir overført til midlertidige stillinger. Leverandør må følge arbeidsmiljølovens bestemmelser om faste stillinger. For arbeidstakerne kan det derfor virke misvisende å kalle konkurranseutsettingen for et "prøveprosjekt".
Ved eventuell opphør av en avtale med en ekstern leverandør vil det bli aktuelt med virksomhetsoverdragelse tilbake til kommunen og faste stillinger der. Dette fordrer at både leverandør og kommune er enige om dette.
Økonomi
Hva skjer om boligen er driftet med flere årsverk enn det er budsjett til ved virksomhetsoverdragelsen?
Kommunen har som mål at bofellesskapene som virksomhetsoverdras skal være i økonomisk balanse ved overdragelsen.
Er en ny arbeidsgiver ansvarlig uansett hvor mange som overføres, eller kan man bli overtallig i prosessen med virksomhetsoverdragelse?
Det vil bli inngått avtale med en ny arbeidsgiver om hvem som er omfattet av virksomhetsoverdragelsen. Vi kan ikke forvente at de overtar flere ansatte enn det følger midler med.
Kan en ny leverandør bruke midler utenfor det de får av kommunen for å drifte tjenestene? Og om de kan det, hva slags læring kan kommunen da få ut av det?
En leverandør ønsker å tjene penger. Det er lite trolig at de vil bruke ekstra midler for å drifte kommunal tjeneste.
Hva er den økonomiske situasjonen i disse boligene?
Noe variasjon mellom boligene. Totalt sett er det merforbruk i dag.
100 årsverk, inkluderer dette vakanser?
Vakanser/ubesatte vakter er med i beregningen.
Informasjon om prosess
Hvordan har man valgt ut boligene?
Privat drift av tjenestene skal medføre bedre muligheter for å optimalisere og forbedre driften. Dette betyr at privat drift skal medføre læring for kommunen som organisasjon. Vi skal finne nye løsninger på utfordringer. Bofellesskap der det har vært og er behov for mye støtte fra overordnet nivå i kommunen har blitt vurdert som mest aktuelle for læring og forbedring. Videre har prosjektgruppen og styringsgruppen, med innspill fra strategisk lederteam BoA, referansegruppen og hovedtillitsvalgte, sett på geografiske løsninger, forskjellig beboersammensetning, sykefravær, økonomistyring og ikke minst informasjon fra leverandører gitt i markedsdialogen.
Hva menes med geografiske løsninger og variert beboersammensetning, når det kommer til valg av bofellesskap?
Geografiske løsninger betyr at vi samler privat drift på få steder. Variert beboersammensetning betyr i denne sammenheng beboere med ulike utfordringer.
Man omtaler det som prøveprosjekt, hva skjer om man ikke vil fortsette prosjektet etter fire år, eller man ikke er fornøyd med leverandøren før det?
Da kan en tilbakeføring til kommunen være aktuell.
Kan andre boliger enn de som er valgt også bli satt ut? Om så, hvilke?
Ja, kontrakten inkluderer en opsjon som gir leverandøren mulighet til å overta driften av ytterligere boliger. Hvilke boliger dette gjelder er ikke avklart pr. i dag, men vil bli vurdert dersom en utvidelse blir aktuell.
Hva skjer dersom den private leverandøren går konkurs?
Det blir klare kriterier for valg av leverandør og valgt leverandør vil følges tett opp. Kommunen har fortsatt ansvaret for tjenestene og tilbakeføring til kommunen kan være aktuelt.
Hvilke leverandører er aktuelle?
Dessverre kan vi ikke si hvilke leverandører som deltar i konkurransen. Frem til inngåelse av kontrakt er det strenge regler for hva vi kan dele av informasjon i konkurransesammenheng.
Hva skjer om ingen tar på seg prøveprosjektet?
Dersom det blir resultatet av konkurranseutsettingen, blir dette rapportert til byrådet som må vurdere neste steg.
Sist oppdatert: 18.06.2025