Hva skal anskaffes?

Hva skal anskaffes?

Velferdsteknologi for alle

Innhold

Velferdsteknologi skal gi bedre helsetjenester for brukere og pårørende - og en enklere hverdag for ansatte.

Prosjektet har ansvar for å gjennomføre en felles anskaffelse av ulike typer velferdsteknologi inkludert en teknisk løsning for responssenter. Responssenteret skal integreres med Helseplattformen og de ulike velferdsteknologiløsninger i den grad det er hensiktsmessig. 

Vi ser for oss en leveransemodell der en hovedleverandør, i samarbeid med underleverandører, kan levere en helhetlig løsning for både responssenter og et bredt spekter av velferdsteknologi til Trondheim kommune og de øvrige samarbeidskommunene, sier prosjektleder Rune Stoum Hanssen. 

Dame som betjener et responssenter
Responssenter for flere kommuner, Kristiansund

 

Responssenter

Et responssenter er et senter som mottar, vurderer og svarer på varsler fra velferdsteknologiske løsninger. Responssenteret kan være sentralisert eller desentralisert.

 

Sentralisert responstjeneste

I et sentralisert responssenter (typisk litt etter modell av et tradisjonelt call-center) mottas varslene fra et felles sted. Deretter vurderer personell med relevant kompetanse varslene og hvordan de svares ut, ved å kontakte brukeren, pårørende eller hjemmetjenesten. 

 

I et desentralisert (direkte responstjeneste) responssenter sendes varslene direkte til de som er ansvarlige for å håndtere dem, for eksempel hjemmetjenesten eller sykehjemmet.

 

En slik responssentertjenesten har en rekke fordeler, blant annet:

  • Sikkerhet: Tjenesten kan sikre at varsler blir mottatt og behandlet raskt og effektivt.
  • Kompetanse: Tjenesten kan sikre at varsler blir behandlet av personell med relevant kompetanse.
  • Fleksibilitet: Tjenesten kan tilpasses ulike behov og krav.

 

Direkte responstjeneste

Direkte responstjeneste er en desentralisert tjeneste der varsler styres ved hjelp av teknologi direkte til andre definerte roller i helse- og omsorgstjenesten. Dette kan for eksempel være hjemmetjenesten, sykehjemmet eller pårørende.

 

Direkte responstjeneste har en rekke fordeler, blant annet:

  • Effektivitet: Tjenesten kan bidra til å redusere reisetiden for tjenesteyterne.
  • Nærhet: Tjenesten kan bidra til å styrke relasjonen mellom brukeren og tjenesteyterne.
  • Persontilpasset tjeneste: Tjenesten kan tilpasses den enkelte brukers behov og ønsker.

Velferdsteknologier

Velferdsteknologien som Trondheim kommune og mange av de andre kommunene bruker i dag vil inngå i anbudet. Det legges også opp til at det skal være mulig å anskaffe nye velferdsteknologier og ny innovasjon som er, eller kommer på markedet de neste årene. 

 

Følgende velferdsteknologi inngår i anskaffelsen:

 

Sist oppdatert: 26.05.2025

Fant du det du lette etter?