Regionalt samarbeid
Regionalt samarbeid

Innhold
Trondheim kommune leder et regionalt samarbeid som skal samordne kommunene i en felles anskaffelse. Det skal på sikt styrke kommunenes evne til å ta i bruk og effektivt tilpasse moderne velferdsteknologi.
Interessen for regionalt samarbeid er stor. I mai 2025 har 20 kommuner, alle tilknyttet Helseplattformen, meldt sin interesse for en felles anskaffelse av velferdsteknologi. Dette markerer et skifte fra individuelle løsninger til en samlet tilnærming til tjenesteutvikling.

Felles tjenesteutvikling
Dagens praksis er fragmentert. Det er ulik praksis i kommunene for anskaffelse, utvikling og det å ta i bruk ny teknologi, noe som fører til varierende bestiller- og forvaltningskompetanse. Hver kommune har tradisjonelt håndtert sin egen dialog med leverandører. Det er ikke alltid like gunstig når det er behov for å utvikle helse- og omsorgstjenestene med velferdsteknologi som kan forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet.
Regionalt samarbeid styrker kommunenes posisjon og åpner store muligheter. Vi får økt samordning og erfaringsdeling mellom kommunene, og kan etablere felles driftssamarbeid om responstjenester for mer effektiv ressursbruk. Samarbeidet gir også betydelig kompetanseheving og kunnskapsdeling på tvers av kommunegrenser, samt et stort mulighetsrom for felles tjenesteutvikling. Dette legger grunnlaget for organisasjonsutvikling på tvers av organisasjoner.
Som kommunedirektørene i de seks kommunene som tok i bruk Helseplattformen høsten 2024 har uttalt:
Vi ser hvordan systemet åpner for samarbeid og deling av beste praksis på tvers av kommuner. At vi er hele 34 kommuner som jobber i et felles system gir muligheter som vi ikke har hatt tidligere.
Dette prosjektet er et konkret steg der velferdsteknologi bidrar til trygghet, egenmestring og likeverdige tjenester for alle innbyggere, uavhengig av bosted.
Videre samordning
Anskaffelsen av velferdsteknologi er første steg. I det videre samarbeidet ser vi også på samordning av:
- Tjenesteutvikling: Felles utvikling av nye helseteknologitjenester
- Endringsprosesser: Koordinering av innføring og tilpasning av teknologi i kommunen
- Opplæring: Felles kompetanseheving og kunnskapsdeling for ansatte
Dette sikrer en helhetlig tilnærming som maksimerer verdien av velferdsteknologien for alle involverte kommuner.
Sist oppdatert: 10.06.2025