Kontrollutvalget

Bryggerekka
Foto: Carl-Erik Eriksson

Kontakt Kontrollutvalget

Se kart

Innhold

Kontrollutvalget

Kontrollutvalget skal på vegne av bystyret føre løpende kontroll med kommunen sin virksomhet, og kommunens interesser i selskap. Dette er viktig for at innbyggere og andre skal ha tillit til at kommunen leverer effektive tjenester i samsvar med lover, forskrifter, statlige føringer og bystyrevedtak. Det er bare bystyret som kan pålegge kontrollutvalget oppgaver, ut over det som er pålagt gjennom lov og forskrift. 

Kontrollutvalgets medlemmer

Kontrollutvalget har syv medlemmer. Fem er bystyremedlemmer og to er valgt utenom bystyrets faste medlemmer. Kontrollutvalgets leder kommer fra opposisjonen og nestleder fra posisjonen. Utvalget har et arbeidsutvalg som består av utvalgsleder, nestleder, revisjonsdirektør og kontrollutvalgets sekretariat.

Medlemmene av kontrollutvalget kan ikke ha andre folkevalgte verv enn det å være bystyremedlem. Personer som har ledende stillinger i kommunens foretak eller selskap kan heller ikke velges. Det samme gjelder ansatte i kommunen. 

Møteoversikt 2025

Utvalgets møter er åpne for publikum, men publikum har ikke adgang til å delta i forhandlingene. Utvalget holder vanligvis møter en gang i måneden.

Kontrollutvalgets årsrapport 2024

Kontrollutvalgets årsrapport for 2024 finner du her.

Virksomhetsplan

Kontrollutvalgets virksomhetsplan beskriver formål, arbeidsoppgaver, årshjul og juridisk rammeverk for kontrollutvalget.

Streamede møter

Kontrollutvalgets møter blir som regel lagt ut på kommuneTV. Opptak av kontrollutvalgets møter finner du her.

Kontrollutvalgets oppgaver

Kontrollutvalget skal sikre den allmenne tillit til at de kommunale oppgavene blir ivaretatt på en best mulig måte ved å blant annet påse at:

  • Kommunen bruker ressurser til å løse oppgaver som samsvarer med bystyrets vedtak og forutsetninger
  • Kommunens ressursbruk og virkemidler er effektive i forhold til målene som er satt på området
  • Lov- og regelverk etterleves i den kommunale forvaltningen
  • Kommunens styringsverktøy og virkemidler er hensiktsmessige
  • Resultatene i tjenesteproduksjonen er i tråd med bystyrets forutsetninger
  • Kommunens årsregnskap blir revidert på en betryggende måte

Kontrollutvalget skal påse at det blir gjennomført regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og at det føres kontroll med kommunens eierinteresser i selskaper.

Forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll

Forvaltningsrevisjon er å undersøke om de kommunale tjenestene utføres i henhold til lover og regler. I eierskapskontrollen undersøkes det om kommunens eierinteresser forvaltes i henhold til regelverk og bystyrets vedtak.

Kontrollutvalget utarbeider og prioriterer revisjonsprosjekter i fireårige planer for forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll. Planene vedtas av bystyret. I forkant av disse planene bestiller kontrollutvalget en risiko- og vesentlighetsvurdering av kommunen fra sekretariatet.

Risiko- og vesentlighetsvurdering av Trondheim kommunes virksomhet og Risiko- og vesentlighetsvurdering av kommunens selskap ble behandlet i kontrollutvalget 28. november 2024.

Plan for forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll ble vedtatt av bystyret 19. desember 2024:

Kontrollutvalget bestiller revisjoner fra kommunerevisjonen i halvårige planer som vedtas i utvalget.

Kontrollutvalgets arbeid reguleres av
Høringer

Kontrollutvalget kan som en del av sin saksbehandling gjennomføre høringer. Høringer benyttes først og fremst som informasjonsinnhenting.

Kontrollutvalget har siden 2010 gjennomført følgende høringer:

Videopptak av høringene fra og med 2019 finner du under trondheim.kommunetv.no/archive og kontrollutvalget.

Kontrollutvalgets sekretariat

Kontrollutvalget har et eget sekretariat som holder til i Staten Hus. Sekretariatet forbereder kontrollutvalgets møter, saksforbereder sakene som utvalget har til behandling og påser at utvalgets vedtak blir iverksatt. Sekretariatet er uavhengig av både kommunens administrasjon og kommunerevisjonen. 

Hvert fjerde år utarbeider sekretariatet på oppdrag fra kontrollutvalget en risiko- og vesentlighetsvurdering av kommunens virksomhet og kommunens selskap. 

Relevante lenker og veiledere

Relevante lenker
Relevante veiledere

Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) har utarbeidet en egen veileder for kontrollutvalg, Kontrollutvalgsboken.

KRD har også utarbeidet følgende rapport for utviklingen av arbeidet med kontroll og tilsyn i kommunene: 85 tilrådninger for å følge opp egenkontrollen i kommunene.

NKRF-kontroll og revisjon i kommunene har utarbeidet:

Kontaktinfo

Postadresse: Trondheim kommune, Kontrollutvalget, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

TK-kode: 730000

Adresse: Søndre gate 10B, 7011 TRONDHEIM

Leder

Gjermund Bungum Gorset
leder kontrollutvalget

Annen:

E-post:

Sist oppdatert: 04.09.2025

730000