Lærling - Nyttig info

Lærling - Nyttig info

inntak-bannercollage-web.png

Denne siden inneholder informasjon til søkere som har vært på intervju for læreplass i Trondheim kommune.

Hva skjer etter intervjuet?

  1. Personaltjenesten fortsetter søknadsbehandlingen. Dette vil foregå i perioden april til og med juni.
  2. Noen av dere vil motta en e-post om å legge inn navn, telefonnummer og e-postadresse på referanser. Vi innhenter da referansen digitalt i stedet for å ringe opp referansene. 
  3. Hvis du får læreplass vil du først få en e-post om du ønsker å motta tilbudsbrev. Her etterspør vi kontonummer og personnummer. Pass på å sjekke søppelpost med jevne mellomrom i tilfelle du får en e-post fra oss som havner der.
  4. For å motta tilbudsbrev fra oss må du ha en digital postkasse (digipost eller lignende). Tilbudsbrevet må signeres digitalt, og dette trenger du BankID for å få til. NB! Svarfrist på tilbudsbrevet er 8 dager.
  5. Husk å svare på tilbudsbrevet uansett om du takker ja eller nei til læreplass.
  6. Du vil også motta en lærekontrakt etterhvert som skal signeres digitalt.

Spørsmål og svar i forbindelse med søknad om læreplass

Får alle som var på intervju tilbud om læreplass?

Nei, vi kan dessverre ikke tilsette alle som har søkt hos oss. Trondheim kommune tar hvert år inn over 200 lærlinger i 15 forskjellige lærefag. Etter intervjuet går vi igjennom søknaden på nytt, og gjør en totalvurdering av søknad, kompetansebevis, intervju og referanser. Alle lærlinger i Trondheim kommune tilsettes i en felles prosess, så du kan ikke ordne deg læreplass på egen hånd dersom du får avslag på læreplass.

Dersom jeg får tilbud, når skal jeg starte?

Alle lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget starter den 29. juli 2024.

Alle lærlinger i helsearbeiderfaget starter 19. august 2024.

Dersom du av spesielle årsaker ikke kan starte da, må du ta kontakt med læreplassen din for å avtale oppstartstidspunkt. Sluttdatoen din vil da bli forskjøvet.

Jeg har ikke fått svar ennå, selv om flere i klassen har fått tilbud. Betyr det at jeg er mindre aktuell?

Tilbudsbrev blir sendt ut fortløpende i den rekkefølgen de blir saksbehandlet. Det betyr at noen i klassen din kan få tilbudsbrev flere uker før deg. Det har ingenting med hvor god søker du er, men hvor du ligger i bunken til den aktuelle saksbehandleren. Siden det er så mange søkere og så mange læreplasser, så er vi ikke ferdig med tilsettingene før 1. juli. Det betyr at alle søkere vil få svar innen denne datoen.

Hva kan jeg gjøre for at søknadsbehandlingen skal gå fortere?

Det viktigste du kan gjøre er å sjekke at vi har alle papirene vi trenger, og at referanser er registrert i Webcruiter. Dersom du ikke har komplett vitnemål, sender du karakterprotokoll for forrige semester, og legger inn kompetansebevis så snart du får det og senest innen 30. juni.

Jeg har ombestemt meg og ønsker ikke læreplass. Trenger dere beskjed om dette?

Ja, det er viktig for oss å få beskjed dersom du ikke lenger ønsker læreplass. Dersom du ombestemmer deg før du får tilbud, er det nok å trekke søknaden i Webcruiter. Har du mottatt tilbudsbrev er det viktig at du svarer nei på tilbudet. Da frigjør du læreplassen slik at vi kan gi plassen til en annen søker.

Jeg har fått avslag på søknad om læreplass, kan jeg klage på dette?

Vi har dessverre ikke læreplass til alle våre søkere og det er ikke klageadgang på at du ikke får en jobb du har søkt på. Dersom du er en av de som har fått avslag, kan du kontakte oss for en dialog om hva du må gjøre for å bli bedre kvalifisert for å få læreplass. Du kan også ta kontakt med Trøndelag fylkeskommune som kan bistå i å finne andre potensielle læreplasser eller alternativ opplæring.


Har du spørsmål om søknadsbehandlingen kan du ta kontakt med oss via e-post

Sist oppdatert: 18.03.2024

Fant du det du lette etter?

Gå til toppen

arrow_upward