Hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Hvis du er vanskeligstilt på boligmarkedet og har behov for hjelp til å finne bolig eller til å bli boende, kan kommunen hjelpe deg.

Innhold

Hva kan du få hjelp til?

  • søke etter bolig du kan leie
  • søke bostøtte og andre tjenester knyttet til bolig
  • veiledning i personlig økonomi
  • veiledning for ikke å miste boligen du bor i
  • veiledning og bistand til å mestre å bo
  • søke lån og tilskudd til kjøp, utbedring eller refinansiering av bolig
  • søke lån og tilskudd til tilpasning av bolig på grunn av alder eller funksjonsnedsettelser
  • skaffe bolig med tilpasninger og hjelpetiltak hvis du trenger det på grunn av alder, funksjonsnedsettelser eller andre årsaker
  • annen veiledning om bolig

Hvem kan søke?

  • personer med lovlig opphold i Norge
  • personer som ikke har et sted å bo, som står i fare for å miste boligen sin eller som har en bolig som ikke er egnet til å bo i
  • personer som trenger hjelp til å skaffe eller beholde bolig

Hvis du er student eller du kan skaffe leid bolig selv eller spare til kjøp av bolig på egen hånd, er du ikke i målgruppa for hjelp til å skaffe eller beholde bolig.

Slik søker du

Du kan søke om bistand skriftlig eller muntlig.

Hvis du vil søke skriftlig, fyller du ut søknadsskjema og leverer eller sender det til bydelen du bor i. Har du en kontaktperson hos NAV eller Helse- og velferdskontoret, ta kontakt med denne, eller ta kontakt med NAV- eller Helse- og velferdskontoret i den bydelen du bor i.   

Søknadsskjema

Hvis du vil søke muntlig, kan du ta kontakt med NAV eller Helse- og velferdskontoret i bydelen din og fortelle dem hva du vil be om hjelp til.

Hvis du er usikker på hvilken bydel du tilhører, bruk finn min bydel.

Heimdal, Lerkendal og Klæbu

Midtbyen og Østbyen

Hva skjer etter at du har søkt?

Når søknad er behandlet, får du et skriftlig vedtak. I vedtaket står det hvilken hjelp du får og hvor lenge vedtaket varer.

Klage

Hvis du er uenig i vedtaket kan du klage. Klagefrist er tre uker fra du har mottatt vedtaket. I klagen må du skrive hva du klager på og informere om eventuelle nye opplysninger. Send klagen til det kontoret som har gitt deg vedtaket. Informasjon om mulighet for å klage og hvordan du gjør det, står i vedtaket. Det er Statsforvalter i Trøndelag som klageinstans.

Trenger du hjelp til å klage, kan du kontakte:
Ombud for helse-, omsorg- og oppvekst i Trondheim kommune.

Nyttige lenker

 

Sist oppdatert: 13.05.2025

Fant du det du lette etter?