Bo- og aktivitetstilbud
Bo- og aktivitetstilbud
Innhold
Bo- og aktivitetstilbudene i Trondheim, ofte forkortet BoA, gir tjenester til mennesker over 18 år, med ulike typer funksjonsnedsettelser. Dette kan for eksempel være en utviklingshemming eller en utviklingsforstyrrelse.
Vi jobber for at du som får tjenester fra oss, skal få den hjelpen du trenger for at du skal oppleve god livskvalitet og leve livet ditt så selvstendig som mulig.
Vi jobber etter et faglig rammeverk som heter positiv atferdsstøtte. Kort fortalt så handler dette om at vi jobber med at vi skal hjelpe deg slik at du skal få økt livskvalitet ut i fra dine ønsker, ferdigheter og behov.
Bo- og aktivitetstilbudene gir ulike type tjenester - vi kan hjelpe deg i hjemmet ditt, uavhengig av hvilken boform du har. Hvilken type hjelp du får er avhengig av hva du trenger. Ønsker du aktivitetstilbud på dagtid og ikke kan være i en vanlig eller tilrettelagt jobb, kan du være i et av våre aktivitetstilbud. Vi har også avlastningstilbud som en del av våre tjenester.
I dag er tjenestene i bo- og aktivitetstilbudene organisert i fire enheter:
- Byåsen bo- og aktivitetstilbud
- Heimdal bo- og aktivitetstilbud
- Lade bo- og aktivitetstilbud
- Lerkendal bo- og aktivitetstilbud
Her finner du viktige planer og beskrivelser som sier hvordan vi skal jobbe:
- Tjenestebeskrivelser for Bo- og aktivitetstilbudene i Trondheim
- Strategiplanen - en bedre hverdag for alle
- Gode helse og omsorgstjenester for utviklingshemmede
Botilbud
Egen leilighet – med nødvendig hjelp.
Trenger du at personalet er tett på, er kanskje et bofellesskap med heldøgns omsorg (HDO) løsningen for deg. Her leier du din egen leilighet, med døgnbemannet personalbase i samme hus, og det er flere andre beboere som også bor der.
Hvis du ikke har behov for personale så tett på, kan du bo hvor som helst, og få det vi kaller punkttjenester. Da vil det komme noen innom deg på avtalte tidspunkt.
Vi har også leiligheter som ligger i nærheten av hverandre, og der kan man få hjelp fra en base eller fra våre ambulante tjenester (punkttjenester)
Kjøpe selv
Det er en uttalt politisk målsetting, både på sentralt- og kommunalt nivå, at flest mulig, også blant personer med utviklingshemming, skal eie sin egen bolig.
Hvis du ønsker å kjøpe selv, kan du lese om lån og tilskudd.
Jobb eller aktivitetstilbud
Hvis du ønsker en jobb er det først og fremst Nav du skal kontakte. Selv om du har uføretrygd kan du få en jobb, for eksempel i en tilrettelagt bedrift. Eller du kan være aktuell for en jobb med Helt Med.
Hvis du ikke ønsker en jobb eller du kanskje trenger å øve deg før du søker en tilrettelagt jobb, kan kommunens aktivitetstilbud passe for deg.
Aktivitetstilbudene har mange ulike aktiviteter, som for eksempel sansestimulering, musikk, trim, kontakt med dyr og mange andre ting. Hvis du ønsker mer arbeidsrettede oppgaver har vi blant annet vedarbeid, pakking, makulering, rydding, arbeidsoppgaver på kjøpesenter, arbeidsoppgaver på Sverresborg museum og transportoppdrag.
I aktivitetstilbudet får du i all hovedsak tilbudet ditt i en gruppe sammen med andre som har samme interesse som deg.
Fritidstilbud
Vi samarbeider med flere for å gi deg gode fritidstilbud. Du trenger ikke å motta tjenester fra bo- og aktivitetstilbudene for å bruke disse tilbudene.
Her finner du informasjon om ulike tilbud. Er det noe som kan være aktuelt for deg?
Avlastning
Hvis du fortsatt bor hjemme hos foreldrene dine, kan det være at de trenger litt fri av og til.
Vi har flere avlastningstiltak, blant annet privat avlastning og opphold på Leistad avlastningsbolig.
Ta kontakt med ditt helse- og velferdskontor for å høre hva som kan være aktuelt for dere.
TV Bra
TV Bra er en landsdekkende TV-kanal, av, for og med utviklingshemmede i Norge. De har også redaksjon i Trondheim. På TV Bra forteller utviklingshemmede sine egne historier, det er nyheter og intervjuer med aktuelle mennesker.
Alternativ og supplerende kommunikasjon(ASK) og Sansestimulering (SANS)
ASK
Alle trenger språk for å utvikle seg. Noen personer kan, på grunn av medfødte tilstander, skader eller sykdom, ikke kommunisere ved hjelp av talespråk. Å kommunisere på andre måter enn gjennom talespråk kalles alternativ og supplerende kommunikasjon, forkortet til ASK. ASK er personens språk, og måte å uttrykke seg på, og er helt nødvendig for denne personens språklige, sosiale og faglige utvikling (Statped).
SANS
Alle mennesker har behov for å kommunisere og delta i samspill, hvor man gjennom å stimulere sansene skaper kontakt mellom mennesker. Å kommunisere ved hjelp av sansene kan gjøres med å benytte ulike farger, berøring, massasjeapparat med vibrering, dufter og kjenne på ulike smaker i munnen.
Sansestimulering krever tilstedeværelse og engasjement fra nærpersonen, og kvaliteten på relasjonen mellom nærpersonen og bruker er avgjørende for at samspillet skal oppleves som meningsfullt. Nærpersonen må aktivt engasjere seg i ulike situasjoner, både følelsesmessig og praktisk.
Ressursgruppe for ASK og SANS
Hovedmålet er å bygge opp kompetanse på ASK og SANS hos ansatte i bo- og aktivitetstilbudene (BoA) og Helse og avlastningstjenesten for barn og unge i Trondheim kommune slik at alle brukere som har behov for alternative kommunikasjonsformer til tale blir fulgt opp.
Ressursgruppa består av fagnettverk ASK og SANS og ASK-gruppen ved Heimdal bo- og aktivitetstilbud.
I fagnettverket er det en representant fra bolig og en fra aktivitetstilbud fra alle fire enhetene i BoA, og to representanter fra Barne- og familietjenesten (BFT). Ressursgruppa koordineres fra Heimdal BoA.
ASK-gruppen ved Heimdal BoA gir et byomfattende gruppetilbud fire dager i uka. En dag i uka brukes til arbeid som ikke er direkte brukerrettet. Tilbudet gir i hovedsak faglig og teknisk bistand til brukere og individuell oppfølging av de ulike talehjelpemidlene. Deltakelse tilpasses den enkelte brukers behov. ASK- gruppen bistår også andre brukere med kartlegging, veiledning og eventuelt bestilling av hjelpemiddel.
Vil du vite mer?
Kontakt med ressursgruppa?
- Faglig og organisatorisk ansvarlig: telefon 91 67 24 96.
- Koordinator BOA: telefon 90 85 28 98.
Nyhetsbrev
For å holde alle oppdatert om hva som skjer i bo- og aktivitetstilbudene, legger vi ut nyhetsbrev hver måned. Dette er hovedsakelig skrevet til ansatte, men kan også være interessant å lese for deg og dine pårørende.
Brukerråd
Vi er opptatt av å utvikle tjenestene sammen med deg som skal bruke tjenestene. En måte å medvirke på er gjennom brukerråd.
De fire enhetene har hvert sitt brukerråd. Kontaktperson for de ulike brukerrådene er:
- Heimdal BoA:
- Lerkendal BoA:
- Byåsen BoA:
- Lade BoA:
Sist oppdatert: 03.10.2025