Tilskudd til kjøp av elektrisk lastesykkel for privatpersoner
Tilskudd til kjøp av elektrisk lastesykkel for privatpersoner
Miljøpakken tilbyr tilskudd til elektrisk lastesykkel (el-lastesykkel) for privatpersoner. Målet er at el-lastesyklene skal erstatte bilbruk ved transportbehov i husholdningene.
Hvem kan søke tilskudd
Privatpersoner med bo- eller arbeidsstedsadresse i Trondheim, Malvik, Melhus eller Stjørdal kommune. Barnefamilier vil bli prioritert. Behandlingen av søknaden vil også vurdere hvor realistisk det er at personbiltrafikken blir redusert i Miljøpakkens område. Søker må være fylt 18 år og ha norsk fødselsnummer eller gyldig D-nummer.
Følgende kan ikke søke
- Næringsaktører
- Organisasjoner
- Enkeltpersonforetak
- Borettslag/sameier
- Eiendomsforvaltere
- Offentlige virksomheter/bedrifter
Søknadsfrist og behandlingstid
Søknader behandles fortløpende. Behandlingstiden er vanligvis 3 uker med forbehold om ferieavvikling. “Først til mølla”-prinsippet gjelder fra utlysningen og til at den økonomiske rammen er brukt opp.
Vilkår for tilskudd
Ordningen kan utløse tilskudd til kjøp av el-lastesykkel på 30 % av kostnaden per sykkel, begrenset oppad til 20 000 kr netto utbetalt.
- Søknadene vurderes individuelt. I vurderingen vil det bli lagt vekt på i hvilken grad el-lastesykkelen vil erstatte bruk av bil.
- Barnefamilier med barn i barnehage- og småskolealder, vil bli prioritert.
- Tilskuddet gis til kjøp av nye el-lastesykler, ferdig montert fra butikk med eget verksted. Det skal være minst 5 års fabrikkgaranti på motor, batteri og elektronikk.
- Krav til lastekapasitet:
- Minimum 60 kg lastekapasitet
- Minimum 60 cm bagasjebrett eller
- Åpen eller lukket kasse
- Krav til motor: krankmotor og/eller minimum 65 nm (newtonmeter/kraft)
- Krav til bremsekraft: Firestemplede bremser
- Søknaden kan inkludere fastmontert utstyr til transport av barn. Dette må komme frem i beskrivelsen av hva det søkes støtte til.
- Krav til lastekapasitet:
- Du kan ikke bestille el-lastesykkelen før du har fått søknaden godkjent.
- Blir søknaden godkjent, har du 2 måneder på deg til å gjennomføre kjøp av el-lastesykkelen og levere kvitteringer/fakturaer for kjøpet.
- Tilskudd forplikter mottaker til å i ettertid delta på noen korte undersøkelser om erfaringer med bruk av el-lastesykkelen.
Følgende utløser ikke tilskudd
- Tilskuddet gjelder kun ved kjøp av ny el-lastesykkel. Det gis ikke tilskudd til ordinær elsykkel.
- Dersom du mottar annen offentlig støtte til kjøp av el-lastesykkel, kan du ikke få støtte fra denne tilskuddsordningen.
- Det gis ikke tilskudd til kjøp av brukte sykler, byggesett, kjøp gjennom nettbutikk eller privatperson.
- Det gis ikke tilskudd til personer som har fått utbetalt tilskudd på el-lastesykkel tidligere.
Fremgangsmåte og krav til søknaden
- Du søker om tilskudd i Tilskuddsbasen, som er Trondheim kommunes søknadsportal. Du gjør dette uavhengig av hvilken kommune du søker fra.
- Beskriv merke, modell og pris på den sykkelen du søker støtte for.
- Beskriv hvilken type biltransport el-lastesykkelen skal erstatte.
- Hvis aktuelt, beskriv antall barn i barnehagealder eller småskolealder.
- Enkelt budsjett for kjøpet. Se eksempel under.
- Innkjøpet skal gjennomføres slik det er beskrevet i søknaden og vedtaket. Kontakt saksbehandler dersom det blir store avvik i innkjøpssum.
Gå til Tilskuddsbasen for å søke om tilskudd
Behandling av personopplysninger
Søknader om tilskudd er offentlige dokumenter. Dette gjelder også vedlegg til søknaden. Ikke skriv personsensitiv informasjon i søknaden. Eventuelle sensitive opplysninger kan bes unntatt fra offentligheten. Dette må begrunnes av søker.
Opplysninger gitt i søknad om tilskudd kan ikke brukes til andre formål enn i behandling av søknaden, jamfør personopplysningsloven. Se for øvrig kommunens personvernerklæring for digitale tjenester.
Utbetaling av tilskudd
Krav til søker for å få utbetalt tilskuddet:
- Tilskuddet utbetales etterskuddsvis. Det vil si at du må legge ut for hele kjøpet av el-lastesykkelen.
- Dokumentasjon og kvitteringer som legger grunnlag for utbetaling, spesifisert med varetype og mengde, skal leveres innen 2 uker etter kjøpet.
- Det kan ta inntil 3 uker fra innsending av dokumentasjon til tilskuddet er på oppgitt konto.
Gå til Tilskuddsbasen for å levere rapport
Mislighold
Hvis søker oppgir uriktige opplysninger, skal det som hovedregel nektes rett til tilskudd. Tilskudd som er utbetalt på feil grunnlag, herunder feil i søknaden, skal betales tilbake til Trondheim kommune. Trondheim kommune har innsynsrett i regnskap og bilag knyttet til kjøpet og søker må oppbevare alle dokumenter i minst 1 år etter at utbetalingen har funnet sted.
Kontaktinformasjon
Mobilitets- og samferdselsenheten, Trondheim kommune
Sist oppdatert: 14.09.2023