Hjem Politikk og planerTrondheim kommunerevisjonRevisjonsrapporterIntern kontroll på enheter. Delrapport 1: Innkjøpsområdet

Intern kontroll på enheter. Delrapport 1: Innkjøpsområdet

Rapporten i pdf

Revisjonen har som en del av sin årlige regnskapsrevisjon besøkt 21 enheter for å teste rutiner for intern kontroll og kontrollere bokførte regnskapsopplysninger for innkjøp.

I undersøkelsen har vi hatt fokus på om rammeavtalene overholdes, om bestillingsdokument finnes, om kjøpene er gyldige og om dokumentasjon for bokføring er tilstrekkelig. Vi har også sett på enhetenes kontroll med varemottak.

Undersøkelsen viser at enhetene i hovedsak har god intern kontroll på innkjøpsområdet.

Lojaliteten til rammeavtalene er generelt god. Rådmannen bør avklare hvilke retningslinjer som skal gjelde for bestilling utenfor rammeavtalene. Det er varierende grad av kontroll av varemottak mot pakkseddel, og videre mot faktura. Utgiftene i regnskapet er i hovedsak tilfredsstillende dokumentert, men noen svakheter er avdekket.

Etter behandling i kontrollkomiteen ble rådmannen bedt om å komme med tilbakemelding på hvordan de forhold som påpekes i rapporten er fulgt opp innen 01.10.2010. Kontrollkomiteen tok for øvrig rapporten til orientering.

Kontaktpersoner: Mona Kristensen 952 63 375 og Anne-Margit Schjølberg 916 72 498.

Innkjøpstjenestens hjemmeside

Sist oppdatert: 29.08.2019

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne? (ikke skriv personlig informasjon)


Din tilbakemelding blir ikke besvart. Hvis du behøver hjelp, vennligst benytt en av våre kanaler for kontakt.

A03-P1-EPI006