Hjem Om kommunenPriser, avgifter og gebyrerBetaling av kommunale avgifter

Betaling av kommunale avgifter

Som boligeier i Trondheim kommune skal du betale kommunale avgifter. Disse avgiftene består av vann- og avløpsgebyr, renovasjonsgebyr, eiendomsskatt og feiegebyr.

Hvor mye skal jeg betale?

Logg inn på Min side for å finne fakturaene dine.

Logg inn på Min side

Når skal jeg betale?

  • Første termin (1. januar – 31. mars) betales innen 20. april.
  • Andre termin (1. april – 30. juni) betales innen 20. juli.
  • Tredje termin (1. juli – 30. september) betales innen 20. oktober.
  • Fjerde termin (1. oktober – 31. desember) betales innen 20. januar.

Hva betaler jeg for?

Har du spørsmål knyttet til grunnlaget for fakturaen, kan du ta kontakt med den aktuelle enheten her:

Eiendomsskatt

Les mer om hvordan eiendomsskatten fastsettes hos Enhet for kart og arkitektur.

Kontaktinformasjon

E-post: eskatt.kart@trondheim.kommune.no

Telefon: 72 54 28 20

Vann og avløp

Les mer om avlesning av vannmåler hos Trondheim bydrift.

Kontaktinformasjon:

Renovasjon

Kontakt Trondheim Renholdsverk.

Kontaktinformasjon:

Feier

Kontakt Trøndelag brann- og redningstjeneste.

Kontaktinformasjon:

Hvordan kan jeg betale?

Du kan motta og betale fakturaen på ulike måter.

De fleste betalingsalternativene blir en avtale mellom deg og banken din. Har du spørsmål om opprettelse, endring og avslutting av betalingsavtaler, må du derfor kontakte banken.

Du kan betale fakturaen på følgende måter:

eFaktura

Med eFaktura sendes en elektronisk faktura direkte til banken din. Du kan enkelt opprette og avslutte avtale om eFaktura i nettbanken din.

Vil du unngå å få papirfaktura i posten, må du bruke AvtaleGiro i tillegg til eFaktura.

Hvis du opplever problem med eFaktura, må du ta kontakt med banken din.

AvtaleGiro

Med AvtaleGiro trekkes fakturert beløp automatisk fra bankkontoen din på forfallsdato. Du kan enkelt opprette og avslutte AvtaleGiro i nettbanken din.

Vær oppmerksom på at beløpsgrensen du eventuelt setter for AvtaleGiro i nettbanken vil påvirke alle fakturaer du mottar fra Trondheim kommune.

Vil du unngå å få papirfaktura i posten, må du ha en eFakturaavtale i tillegg.

Vipps

Hvis du har Vipps, kan du motta elektroniske faktura også her. Dette forutsetter at du har eFaktura, og at du i Vipps-appen har aktivert "Vis regninger i Vipps".

Mer informasjon finner du på Vipps sine nettsider.

Elektronisk handelsformat (EHF)

Elektronisk handelsformat (EHF) er en elektronisk faktura for bedrifter. For å kunne motta faktura i EHF-format må bedriften være registrert i ELMA-registeret.

E-postfaktura

Vi kan sende faktura direkte til din e-post. Det forutsetter at du ikke har aktive betalingsavtaler med Trondheim kommune via banken din eller EHF.

Om du ønsker faktura på e-post, må du oppgi ditt kundenummer eller eiendommens gårds- og bruksnummer til eiendomsavgifter@trondheim.kommune.no

Kan jeg dele opp eller utsette betalinga?

Faktura

Ta kontakt med Regnskapstjenesten på e-post for å avtale betalingsutsettelse: eiendomsavgifter@trondheim.kommune.no.

Purring og inkassovarsel

Hvis du har fått en purring og ønsker å få en ny betalingsfrist, kan du sende en e-post til innfordring@trondheim.kommune.no.

Dette må du huske på når du tar kontakt med oss

Husk å ta med ditt kundenummer eller fakturanummer i henvendelsen.

NB: Bruk av e-post har svakheter som gjør at fortrolige opplysninger kan komme på avveie. Du må ikke oppgi taushetsbelagte opplysninger eller personopplysninger som for eksempel fødselsnummer, eller laste opp vedlegg som inneholder slike opplysninger.

Du kan også kontakte oss på telefon 99 32 56 00 (åpent mandag til fredag, kl. 09.00-11.30).

Andre spørsmål

Eiendomsskatt

Se mer informasjon om eiendomsskatt.

Vannmåler

Se mer informasjon om vannmåler.

Faktura

Hvordan kan jeg unngå faktura på papir?

Det finnes flere alternativer for å unngå papirfaktura i posten. Les om eFaktura og AvtaleGiro.

Jeg har nettopp flyttet til byen. Sender kommunen fakturaen automatisk?

Når du blir registrert som eier av en eiendom i Trondheim kommune, vil den første fakturaen din automatisk sendes på papir til din folkeregistrerte adresse. Du kan deretter velge en alternativ papirløs betalingsmåte.

Hvordan endrer jeg fakturamottaker for kommunale avgifter?

Dette skjer automatisk dersom du selger/kjøper bolig via megler. Trondheim kommune oppdaterer alltid fakturamottaker mot eiendomsregisteret.

Hvis ny eier ikke tinglyses, må dere selv ta kontakt med Enhet for kart og arkitektur på e-post eskatt.kart@trondheim.kommune.no.

Hva skjer hvis jeg har betalt regningen dobbelt, eller om jeg har betalt for mye?

Hvis du betaler for mye, vil pengene automatisk betales tilbake til kontoen du betalte fra. Tilbakebetalinga skjer vanligvis forløpende/i løpet av (tidsintervall), Du trenger ikke å kontakte oss for å si fra om dette.

Selge eller kjøpe bolig

Jeg skal selge eller kjøpe bolig. Hvordan gjør vi opp faktura?

Dersom du overtar bolig midt i en termin, blir fakturaen sendt til den som er oppført som tinglyst eier på faktureringstidspunktet.

Hvis kjøper og selger ønsker å dele fakturaen, må dette ordnes som et privat oppgjør mellom disse. Dette gjøres vanligvis som en del av overtakelsesprotokollen.

Megler skal informere om dette ved overtakelse av boligen. Om dette ikke er avtalt under overtakelsen, ta kontakt med megler som har solgt boligen.

Eierinformasjonen oppdateres automatisk mot eiendomsregisteret. Derfor vil neste faktura automatisk sendes til den nye eieren, så snart eierskiftet er tinglyst.

Sist oppdatert: 21.12.2021

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Din tilbakemelding blir ikke besvart. Hvis du behøver hjelp, vennligst benytt en av våre kanaler for kontakt.

A03-P1-EPI006