Hjem Om kommunenPriser, avgifter og gebyrerPriser - kommunale avgifter

Priser - kommunale avgifter

Som boligeier i Trondheim kommune skal du betale kommunale avgifter. De kommunale avgiftene består av vann- og avløpsgebyr, renovasjonsgebyr, eiendomsskatt og feiegebyr.

Forfallsdatoer og terminer

  • 1. termin (01.01–31.03) forfall 20.04
  • 2. termin (01.04–30.06) forfall 20.07
  • 3. termin (01.07–30.09) forfall 20.10
  • 4. termin (01.10–31.12) forfall 20.01

Du finner fakturaene dine på Min side.

Fakturagrunnlag

Dersom du har spørsmål knyttet til grunnlaget i fakturaen finner du informasjon og kontaktopplysninger til enhetene som fakturerer kommunale avgifter her:

Vann og Avløp

Du kan finne informasjon om vann, avløp og septik på nettsiden til Trondheim bydrift.

Kontaktopplysninger:

E-post: bydrift.postmottak@trondheim.kommune.no

Telefon: 72 54 64 46

Trondheim Renholdsverk

Du kan finne informasjon om renovasjonsgebyr på nettsiden til Trondheim Renholdsverk.

Kontaktopplysninger:

E-post: kildesortering@trv.no

Telefon: 91 75 40 00

Eiendomsskatt

Du kan finne informasjon om eiendomsskatt på nettsiden til Kart og oppmålingskontoret.

Kontaktopplysninger:

E-post: kart.postmottak@trondheim.kommune.no

Telefon: 72 54 28 20

TBRT Feieavdeling

Du kan finne informasjon om feiegebyr på nettsiden til Trøndelag Brann og Redningstjeneste, feieavdelingen.

Kontaktopplysninger:

E-post: feier@tbrt.no

Telefon: 41 66 70 00

Betalingsinformasjon

Fakturaen for kommunale avgifter kan mottas og betales på ulike måter. Når du blir registrert som eier av en eiendom i Trondheim kommune vil den første fakturaen din automatisk bli sendt på papir til din folkeregistrerte adresse. Trondheim kommune ønsker å bli mer miljøvennlig ved å redusere papirbruken, og du kan bidra ved å velge en alternativ papirløs betalingsmåte.

Vær oppmerksom på at de fleste betalingsalternativene blir en avtale mellom deg og din bank. Dette betyr at spørsmål knyttet til opprettelse, endring og avslutting av betalingsavtaler må rettes direkte til banken.

Du kan lese mer om betalingsalternativene her:

eFaktura

eFaktura er en elektronisk faktura som sendes til din bank. Når du har en eFakturaavtale må du logge inn i din nettbank og godkjenne betalingen for at den skal trekkes til riktig dato. Du kan enkelt kombinere eFaktura med AvtaleGiro slik at fakturaen sendes digitalt og trekkes automatisk til forfallsdato.

Du kan enkelt opprette avtale om eFaktura i din nettbank. Din eFakturareferanse står på fakturaen.

AvtaleGiro

Dette er en elektronisk løsning hvor fakturert beløp automatisk blir trukket fra din valgte konto på forfallsdato. Du bør i tillegg opprette eFaktura slik at du får sett fakturaen du skal betale direkte i nettbanken. Dersom du har en eFakturaavtale i tillegg til AvtaleGiro unngår du å få papirfaktura i posten.

AvtaleGiro opprettes i din nettbank.

Vær oppmerksom på at dersom du legger inn beløpsgrense for avtalen i nettbanken, vil den påvirke alle fakturaer du mottar fra Trondheim kommune.

Vipps

Dersom du har Vipps kan du motta elektroniske faktura også her. Betalingen må godkjennes i appen. Ved opprettelse av betaling i Vipps må aktivt velge om du vil motta fremtidige faktura i appen.

Vipps har sitt eget kundesenter.

E-postfaktura

Vi har mulighet til å sende faktura direkte til din e-post. Det forutsetter at du ikke har aktive betalingsavtaler mot Trondheim kommune i din bank eller EHF.

Om du ønsker faktura på e-post, må du oppgi ditt kundenummer eller eiendommens gårds- og bruksnummer til eiendomsavgifter@trondheim.kommune.no

EHF

EHF er en elektronisk faktura for bedrifter. For å kunne motta faktura i EHF-format må bedriften være registrert i ELMA-registeret.

De kommunale avgiftene faktureres kvartalsvis, og vi har forståelse for at det kan være behov for å dele opp fakturaen eller utsette betalingsfristen. Dersom du har spørsmål om betalingsutsettelse eller betalingsalternativer er det Regnskapstjenesten som kan hjelpe deg. Husk å oppgi ditt kundenummer som står på fakturaen.

Regnskapstjenesten

Kontaktopplysninger til Regnskapstjenesten:

E-post: eiendomsavgifter@trondheim.kommune.no

Telefon: 907 19 604

Åpningstidene på vår telefonlinje er:

                    mandag til fredag: kl. 09.00 - 11.00 og kl. 12.00 - 14.00

 

Kontaktopplysninger for innfordring av kommunale avgifter

E-post: innfordring@trondheim.kommune.no

Bruk av e-post har svakheter som gjør at fortrolige opplysninger kan komme på avveie. Du må ikke oppgi taushetsbelagte opplysninger eller personopplysninger som for eksempel fødselsnummer, eller laste opp vedlegg som inneholder slike opplysninger.

Telefon: 468 02 915

Åpningstidene på vår telefonlinje er:

                    mandag til fredag: kl. 09.00 - 11.00 og kl. 12.00 - 14.0

Sist oppdatert: 12.11.2020

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Din tilbakemelding blir ikke besvart. Hvis du behøver hjelp, vennligst benytt en av våre kanaler for kontakt.

A03-P1-EPI004