Nyheter om korona

Bilde av eldre kvinne som får vaksine

Anbefaler ny oppfriskningsdose til de over 75 år

Folkehelseinstituttet anbefaler en ny oppfriskningsdose med koronavaksine til aldersgruppen 75 år og eldre, samt sykehjemsbeboere.

Oppdatert: 21.11.2023

Dame som snakker i en mobiltelefon

Koronatelefonen stenger

Fra 6. februar 2023 er Trondheim kommunes koronatelefon stengt. Har du koronarelaterte spørsmål, eller trenger hjelp til å bestille time til koronavaksine, kan du lese mer på våre nettsider, eller kontakte Vaksinasjon- og smittevernkontoret på telefon 72 54 08 50.

Oppdatert: 09.02.2023

Foto av person som får vaksine

Nå kan alle få oppfriskningsdose

Trondheim kommune tilbyr nå en oppfriskningsdose med koronavaksine til alle innbyggerne over 18 år. Til nå har befolkningen over 65 år og de med underliggende sykdommer fått dette tilbudet. Men nå utvides ordningen.

Oppdatert: 23.11.2022

koronatest

Teststasjonen på Leütenhaven stenger

Torsdag 17. november er siste dag for ut- og innlevering av tester på Leütenhaven

Oppdatert: 11.11.2022

Foto av person som får vaksine

Ny oppfriskningsdose til personer i risikogrupper

Fra sommeren 2022 har personer 65 år og eldre tilbud om en ny oppfriskningsdose med koronavaksine. Nå får også personer mellom 18 og 64 år i risikogruppene det samme tilbudet. Tilbudet gjelder også ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom.

Sprøyte

Nå kommer oppdaterte korona-vaksiner for dem som skal ha oppfriskningsdose

Pfizer/BioNTech sin vaksine (Comirnaty) kommer med en ny oppdatert koronavaksine.

Oppdatert: 21.09.2022

Foto av helsepersonell som setter korona-vaksine

Vi spurte innbyggerne om pandemien, og slik svarte de

Trondheim kommune ville gi innbyggerne mulighet til å gi oss tilbakemelding på vår håndtering av korona-perioden. Derfor sendte vi SMS til alle over 18 år i kommunen med lenke til et spørreskjema. Her er et sammendrag av innbyggernes reaksjoner.

Oppdatert: 07.06.2022

Bilde av helsesykepleier som gir vaksine på vaksinestasjonen på Sluppen

Sluppen vaksinestasjon stenges

Vaksinestasjonen på Sluppen er historie før påske, men det er fortsatt mulig å få vaksine mot covid-19 i Statens hus.

Oppdatert: 08.04.2022

Foto av mann på stranda som tar selfie

Sjekk pass og koronapass før ferien

Har du sjekket at passet ditt er gyldig før ferietiden? Men det er ikke sikkert det holder bare med et nytt pass for å reise utenlands. Koronapasset ditt må også være gyldig. Er du sikker på at du har det i orden?

Oppdatert: 13.06.2022

Illustrasjonsbilde av strand med palme

Innfrir du korona-reisereglene? Nå haster det med å gjøre seg reiseklar

Har det gått mer enn 270 dager siden du fikk vaksinedose to? Har du ikke tatt oppfriskningsdosen? Har du hatt covid-19, men ikke påvist sykdommen gjennom PCR-test? Da kan det være lurt å sjekke om du innfrir innreisekravene til mange land.

Oppdatert: 21.11.2023

Illustrasjonsbilde av jente som vaksineres

Alle jenter på 16 og 17 år vaksinert i Trondheim

Jenter på 16 og 17 år i Trondheim har satt en rekord det er mulig å tangere, men umulig å slå. Alle er vaksinert mot covid-19.

Oppdatert: 28.10.2021

Foto av person som tar koronatest

Slik gjennomføres en koronatest på barn

Å ta koronatest av barn kan være krevende, både for barnet, for foreldrene og for testpersonalet. Trondheim kommune har derfor utarbeidet egne rutiner for slike tester for å unngå unødig stress og frykt. I denne saken får du tips om hvordan en slik test gjennomføres.

Oppdatert: 23.06.2021

Bilde av jente som taster på mobil

Vil hjelpe ungdom som sliter etter koronapandemien

En ny undersøkelse blant ungdomsskoleelever i Trondheim, skal hjelpe Trondheim kommune å lage målrettede tiltak for å håndtere konsekvenser av pandemien. I undersøkelsen kommer det fram at dobbelt så mange ungdommer har dårlig helse i år sammenlignet med i fjor.

Oppdatert: 15.06.2021

Ansatt med værneutstyr gjør seg klar på Leangen teststasjon.

Slik var korona-året i Trondheim

Hele 2020 og så langt i 2021 har mye handlet om korona, smittevern og pandemi. Både internt i Trondheim kommunes organisasjon, i byen og i hele samfunnet. I denne korona-dokumentaren har vi oppsummert noe av det som har skjedd under pandemien så langt.

Oppdatert: 12.04.2021

Illustrasjonsfoto av senior på sykehjem

Smittede ved sykehjem har rett til erstatning

Eldre som blir smittet av covid-19 ved sykehjem, har krav på erstatning. Erstatning dekker utgifter knyttet til sykdommen, og etterlatte får det samme knyttet til dødsfall.

Oppdatert: 08.12.2022

Illustrasjonsfoto av industriarbeider

Kommunevarsel til bedrifter

I anledning håndtering av pandemien covid-19 har kommunedirektøren sendt ut SMS og e-post til bedrifter som ifølge enhetsregisteret er registrert med firmaadresse i vår kommune. Fokus i dagens “kommunevarsel til bedrifter” var formelt å informere om kommunens lokale forskrift vedtatt 05.01.21.

Oppdatert: 31.08.2022

Illustrasjonsbilde av blodprøve

Noe du lurer på om koronaviruset?

På Folkehelseinstituttets hjemmesider finner du alt av nyheter, informasjon og råd

Oppdatert: 12.11.2020

Bilde fra Falkenborg helsestasjon

Helsestasjonene i Trondheim har imponert myndighetene

Nasjonale myndigheter ser til Trondheim og måten kommunen har drevet helsestasjonene på gjennom koronakrisen. Helsestasjonene har opprettholdt vanlige åpningstider, og har vært nyskapende i møtet med publikum.

Oppdatert: 20.12.2022

Bilde av ungdomsskolelærer Ola Fossum foran pcn med fire skjermer. På skjermene ser vi bilder av elevene som han underviser hjemmefra.

Livet på skolen

Hvordan er egentlig skolehverdagen for trønderske elever nå når skolene er stengte? Vi har møtt en ungdomsskolelærer med hjemmekontor og en barneskolelærer med ett barn i klasserommet.

Oppdatert: 29.04.2021