Hjem Ugla skole

Ugla skole

Kontakt Ugla skole

Se kart

Meldeboka

Vi bruker meldeboka til all kommunikasjon med foresatte. 

Logg inn i Meldeboka

Veiledninger for meldeboka

Skolen vår

  • Ugla skole er en ungdomsskole med 8., 9. og 10. trinn.

  • Vi har cirka 485 elever og er cirka 60 voksne på skolen.

  • Vi får elever fra tre barneskoler: Byåsen, Dalgård og Stavset.

  • Elevene danner nye elevgrupper ved overgangen til oss

  • Ugla skole er bygget i 1967

 Elevgrupper

  • Elevene organiseres i trinn og klasser (a, b, c, d).

  • Hvert trinn har cirka 160-180 elever. I undervisning er gruppene på cirka 25 elever. Unntakene kan være praktiskestetiske fag, valgfag og fremmedspråk/fordypning

  • To eller tre lærere dekker de fleste fagene i en klasse og er kontaktlærere for 15-18 elever hver.

Vår visjon:

Ugla skole skal være en skole med aktive, reflekterte og samfunnsengasjerte elever i nært samarbeid med voksne.

Vi er med i Respektprogrammet, et program initiert av SAF (Senter for atferdsforskning i Stavanger).  Selv om skoleringen av personalet er ferdig synes vi dette er så viktig, inspirerende og energigivende.  Jeg håper dere elever og foreldre merker det. 

Vi jobber videre med de fire søylene RESPEKT har som fundament:

  • God start
  • Klasseledelse,
  • Hvordan møte elever med utfordrende atferd
  • Skole- og hjemsamarbeid

Men uansett hvor mye vi jobber med RESPEKT er det mennesker vi jobber med og må regne med noe opprydding i forhold til en del saker.

En hilsen fra rektor Trine

Et nytt skoleår er i gang, vi håper alle har hatt en god ferie og nå har funnet seg godt til rette på skolen og er klar for et nytt spennende skoleår, både faglig og sosialt.

Bildet under er av et av de flotte prosjektene i kunst og håndverk fra 10. trinn 2016/2017.

 Jente som ser bort og gråter. Hun har tape over munnen

Skulpturen på bildet er laget av elever på 10. trinn som gikk ut våren 2017. Den sier noe om tankene “generasjon perfekt” har. I forlengelsen av dette er det ekstra spennende og riktig å kunne introdusere et nytt fag på 9. trinn som vi foreløpig har valgt å kalle “Livsmestring”. Dette faget skal inn på timeplanen til niende trinn, en time i uka med ulike innfallsvinkler til ungdoms psykiske helse med mål om å være et forebyggende tiltak som skal styrke klassen og den enkelte. Dette får niende trinn høre mer om på høstens foreldremøte.

Ugla skole er i stadig utvikling. Noe annet som er nytt for skoleåret 2017/18 er en tverrfaglig satsning som setter i gang på høstsemesteret. Hvert trinn skal ha hvert sitt overordnede tema/ hovedoverskrift som det skal arbeides tverrfaglig med for å forhåpentligvis skape bedre mulighet for fordypning, større sammenheng mellom fagene, ulike vinklinger, god differensiering, mer praktisk og relevant undervisning og en større helhetlig forståelse! De tre temaene er; demokrati og medborgerskap (8. trinn), folkehelse og livsmestring (9. trinn), bærekraftig utvikling (10. trinn). Det blir spennende!  

På oppfordring fra FAU har vi opprettet kontakt med Dysleksi Norge for å skape en dialog omkring en mulig søknad for å bli en dysleksivennlig skole, en kvalitetssikring av skolens arbeid og system. Jeg håper at denne brosjyren, «Hvem - Hva – Hvor», er en grei oppslagsbok til våre kjøreregler.  Brosjyren er kun et supplement til det som blir tatt opp på foreldremøter, elevsamtaler og i klassene. Mange punkt i brosjyren vil bli konkretisert i klassene og på foreldremøter, det er derfor viktig at dere møter her. Hovedfokuset er å støtte elevene for det arbeidet de gjør på skolen, denne støtten trenger de av både voksne på skolen og hjemme.  På Ugla skole er vi mange ulike mennesker som skal fungere sammen i et utviklende og positivt felleskap, jeg tillater meg å gjenta meg selv i forhold til noe av det som utgjør rammene som er så viktige for at vi skal få til det vi vil.       

Våre søyler er:

  • God start
  • Klasseledelse
  • Relasjonskompetanse
  • Skole- og hjemsamarbeid.

Hver søyle rommer mye og er viktig hver for seg. For at hverdagen vår sammen og læringsutbytte skal bli best mulig er vi avhengig av det gode samspillet mellom søylene. Her har hver og en oppgaver man skal fylle, voksne på skolen, elevene og foreldre. Å finne den rette balansen er ikke enkelt, men er noe vi alle må ha fokus på, slik at vi kan oppfylle ambisjonen Jfr. St. melding 20 - På rett vei: «Barn og unge skal utvikle kompetanse og verdier slik at de har et godt utgangspunkt for livslang læring.»

Vi vet alle hvor viktig kommunikasjon er. For at saker skal kunne løses så raskt og godt som mulig er det viktig å ta kontakt med den saken gjelder først. Har dere noen faglige spørsmål, ta kontakt med faglærer. Er det saker som har med det sosiale, som mistrivsel eller bekymring i forhold til læringsmiljøet tar dere kontakt med kontaktlærer. Vi tror sakene løses best på lavest mulig nivå. Uansett kan alle parter ta kontakt med fagleder eller rektor dersom det skulle bli nødvendig. Ta heller kontakt en gang for mye enn en gang for lite. Mailadresser til de ansatte finner dere på hjemmesiden vår, samt at dere kan bruke Meldeboka. Jeg oppfordrer dere til å tenke gjennom hvordan både mail og meldeboka skal brukes. Vi ønsker at dette skal være en enkel og grei informasjonskanal. Ved vanskelige saker er det lurt å avtale et tidspunkt for en samtale på telefon eller et møte.

Jeg ber om respekt for våre avgjørelser som er basert både på vårt store elevtall og på kunnskapen vi har på individnivå. Vi vil ikke alltid kunne gi begrunnelse til alle hvorfor avgjørelser er tatt av hensyn til enkeltindivid. Med cirka 480 elever må det nok litt strammere regler til enn det dere har i heimen og vi ber om forståelse og respekt for dette.

Kom gjerne med innspill hvis det er informasjon dere savner eller leter etter.

Vi er opptatt av å gi ungdommen en læringsfremmende, forutsigbar og trygg hverdag.

Med dette ønsker jeg både elever og foreldre/foresatte et godt skoleår! 

Hilsen fra rektor Trine.

Læring og utvikling i fokus på Ugla skole

Vi er positive, rause og varme mot hverandre.

Mål om læring, utvikling og mestring for alle.

Skolen har et mobilfritt innemiljø

Ingen brus, godteri eller energidrikk.

Skolen har nulltoleranse for all tobakk, alkohol og andre rusmidler.

Capsen og hetta skal av i skoletimene.

Sykkel og brett brukes kun utendørs.

Nok søvn, mat og drikke er viktige forutsetninger for å lykkes.

Alle her på skolen vil deg det aller beste, vi spiller på lag.

 Digitale ferdigheter og mobilfritt innemiljø

Vi ønsker et innemiljø hvor alle som er på skolen skal være trygg på at de ikke blir tatt bilde av/ filmet/publisert og som fremmer sosialt samspill og gir rom for et avbrekk fra telefonen. Ugla skole har et mobilfritt innemiljø.

Elevene har selv ansvar for sin egen telefon hvis de velger å ta den med seg på skolen. Telefonen skal ikke ses eller høres, den kan være i sekken/skapet eller den kan også få være igjen hjemme. Ingen blinkende lys, ingen vibrering eller andre forstyrrelser fra telefoner inne på skolen. Med andre ord; i undervisning, spising, i garderobe og friminutt hvor elevene oppholder seg inne på skolen – ikke telefon. Hvis telefonen er i bruk inne på skolen blir den tatt inn av lærer som noterer navn og legger den i trygg forvaring i skolens administrasjon. Eleven får den tilbake ved skoledagens slutt. Skolens inngangsparti/trapp regnes som inne.

Niende og tiende trinn har hver sin Chromebook, elevene på åttende trinn er svært godt rustet med PC'er slik at vi sikrer god utvikling av elevenes digitale ferdigheter.

Ugla skole er sertifisert med Grønt Flagg, årets miljøsatsing handler nettopp om mobilfritt innemiljø og målsetting om å skape et bedre læringsmiljø gjennom tiltak som stimulerer til mer samhandling og kommunikasjon mellom elevene. Vi ønsker å skape gode rammer for aktive friminutt og få elevene våre opp fra skjermen og inn i samhandling.

Trinnene

Vurdering ved Ugla skole

Skolen skal gjennomføre en god og rettferdig vurdering av elevenes kunnskap i de ulike fagene. Dette er et stort og viktig arbeid. Et solid vurderingsarbeid foregår gjennom å skape gode tolkningsfelleskap som driver målrettet arbeid på fagseksjon og har fokus på samarbeid og faglig utvikling i skolen. For at dette arbeidet skal fremme læring og utvikling er vi avhengig av at kommunikasjonen mellom lærer/elev/foresatte fungerer godt. Ugla skole forventer engasjerte parter som drar i felles retning for å skape en best mulig utvikling for hver enkelt elev og som er med på å løfte læringsmiljøet ved skolen. Under er det en kort beskrivelse av noen sentrale deler i vurderingsarbeidet vårt. Se gjerne www. udir.no for mer utfyllende omkring nasjonale retningslinjer for vurdering i utdanningsløpet.

  • Underveisvurdering 

All vurdering i fag og i orden og oppførsel på ungdomstrinnet før standpunktkarakterer fastsettes, er underveisvurdering. Hver lærer i hvert fag driver underveisvurdering etter læreplanen, og tilpasset fagets egenart.

Se læreplaner for de ulike fagene og mer om underveisvurdering.

§ 3-16.Samanhengen mellom undervegsvurderinga og standpunktkarakteren i fag

Undervegsvurderinga skal fremje læring og gi eleven høve til å forbetre kompetansen sin gjennom opplæringstida i faget. Den kompetansen eleven har vist undervegs i opplæringa er ein del av grunnlaget for vurderinga når standpunktkarakteren i fag skal fastsetjast, jf. § 3-3 og § 3-18.

  •  Halvårsvurdering

§ 3-13.Halvårsvurdering i fag for elevar

Halvårsvurdering i fag er ein del av undervegsvurderinga og skal syne kompetansen til eleven opp mot kompetansemåla i læreplanen for faget. Ho skal også gi rettleiing om korleis eleven kan auke kompetansen sin i faget.

Det skal givast skriftleg og/eller munnleg halvårsvurdering utan karakter gjennom heile grunnopplæringa.

Frå 8. årstrinnet skal eleven i tillegg ha halvårsvurdering med karakter. Halvårsvurderinga med karakter skal gi uttrykk for den kompetansen eleven har nådd ut frå det som er forventa på tidspunktet for vurderinga. Halvårsvurdering med karakter skal givast skriftleg.

Halvårsvurderinga skal frå 8. årstrinnet gjennomførast midt i opplæringsperioden på kvart årstrinn, og ved slutten av opplæringsåret for fag som ikkje blir avslutta, jf. læreplanverket.

Endra ved forskrift 18 juni 2015 nr. 760 (i kraft 1 aug 2015).
§ 3-15.Halvårsvurdering i orden og i åtferd for elevar

Halvårsvurdering i orden og i åtferd er ein del av undervegsvurderinga. Det skal givast halvårsvurdering utan karakter i orden og i åtferd i heile opplæringsløpet.

Frå 8. årstrinnet skal det også givast halvårsvurdering med karakter i orden og i åtferd. Halvårsvurdering med karakter skal fastsetjast midt i opplæringsperioden på 8., 9. og 10. årstrinnet og ved slutten av opplæringsåret på 8. og 9. årstrinnet. Halvårsvurdering med karakter skal givast skriftleg.

Når eleven avsluttar opplæringa i skole skal det fastsetjast standpunktkarakter i orden og i åtferd etter § 3-19.

Kontaktlæraren skal gi halvårsvurdering i orden og i åtferd i samarbeid med dei andre lærarane til eleven.

Endra ved forskrift 18. juni 2015 nr. 760 (i kraft 1. aug 2015).

På Ugla skole får elevene semesterkarakter i alle fag etter endt semester. I sammenheng med semesterkarakteren gir faglærer en kortfattet faglig vurdering av elevens kunnskap og kompetanse i faget. Denne beskrivelsen står i direkte sammenheng med karakteren og vil også si noe om mulighet for videre utvikling, elevene får altså en halvårlig vurdering med og uten karakter. De ulike faguttalelsene danner grunnlaget for den påfølgende halvårlige samtalen mellom elev, foresatte og kontaktlærer. Disse fagene har skriftlig halvårlig vurdering uten karakter: norsk (hovedmål og sidemål), engelsk, matematikk, naturfag og samfunnsfag. Fagseksjonene i de øvrige fagene vurderer om begrunnelse for halvårlig vurdering blir gitt skriftlig eller muntlig, i form av en fagsamtale. Eventuelle fagspesifikke spørsmål i forbindelse med vurderingene må rettes til skolen (kontaktlærer/faglærer) før den halvårlige samtalen, slik at man har mulighet til å innhente eventuell informasjon fra de ulike lærerne. I den halvårlige samtalen setter man ned utviklingsmål som sier noe konkret om hva eleven skal jobbe videre med. Utviklingsmålene blir tatt opp igjen og evaluert ved neste samtale for å sikre en langsiktig tankegang med definerte mål. Se også årsplaner for mer detaljert omkring vurdering i de ulike fagene.

Eksamen

Skriftlig eksamen

På 10. trinn skal alle elever opp til en sentral gitt skriftlig eksamen. Dette betyr at både tidspunkt og eksamensoppgaver er like over hele landet. Elevene skal ha eksamen i enten norsk (hovedmål og sidemål), engelsk eller matematikk.

Særskilt tilrettelegging av eksamen reguleres av forskrift til opplæringsloven § 3-32. Forskriften fastsetter at rektor fatter vedtak om særskilt tilrettelegging av sentral gitt skriftlig eksamen.

Elever som har astma, allergi (eks. pollenallergi) og lignende, har rett til utvidet tid. Legeerklæring som dokumenterer behovet for utvidet tid skal leveres i god tid før eksamen. Dyslektikere har i tillegg til forlenget tid også rett å få lest opp oppgaven på lyd-CD. Elever med sakkyndig vurdering kan ha rett til utvidet tid.

Skriftlig eksamen vil bli alt etter hvilket fag elevene kommer opp i:

Elevene får opplysning om trekkfag tirsdag 14. mai kl.09.00.

Eksamensdager:

  • Matematikk: Torsdag 16. mai.

  • Engelsk: Fredag 24. mai.

  • Norsk hovedmål: Tirsdag 21. mai.

  • Norsk sidemål: Onsdag 22. mai.

 Muntlig eksamen

På 10. trinn i grunnskolen skal alle elevene opp til en lokalt gitt muntlig eksamen. De kan komme opp i følgende fag: norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE og fremmedspråk. Kommunen (skolen) har ansvaret for gjennomføringen, og faglærerne utarbeider forslag til eksamensoppgaver som deretter godkjennes av en ekstern sensor.

Elevene får vite hvilket fag de har kommet opp i  48 timer før selve eksamensdagen. Obligatorisk forberedelsesdel starter 24 timer før eksamen, da får eleven oppgaven/tema. Ut fra det skal elevene forberede en presentasjon, som han eller hun presenterer under eksamen. Eleven skal ikke få vite hvilke spørsmål og problemstillinger han eller hun skal få på eksamensdagen.

Forberedelsesdelen er en obligatorisk skoledag, og elevene har rett på et pedagogisk tilbud fra skolen. Det betyr at eleven skal være på skolen og ha tilgang til en lærer.

Eksamen skal vare inntil 30 minutter for hver elev, og gjennomføres slik:

Eleven presenterer temaet(bør ikke utgjøre mer enn 1/3 av tiden).Sensorene bruker presentasjonen som et utgangspunkt for en fagsamtale med eleven (bør utgjøre minst 2/3 av tiden). Alle læreplanens mål kan bli trukket inn i denne samtalen.

Muntlig eksamen gjennomføres i uke 24, 2019 på Ugla skole.

Trekk pulje 1 Fredag 7/6 kl 0900. Eksamen Onsdag 12/6

Trekk pulje 2 Onsdag 12/6 kl 0900. Eksamen Fredag 14/6.

Eksamensansvarlig på Ugla skole er avdelingsleder Vivian Bye.

https://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/

Avgangsfag, sluttvurdering i fag

Sluttvurderinger i grunnskolen er standpunktkarakter og eksamenskarakterer. Vi ønsker å presisere at det er en gjensidig plikt å holde seg orientert om elevens faglige nivå.

8. trinn: Valgfag

9. trinn: Mat og helse og valgfag

10. trinn: Alle unntatt mat og helse.

klagefrist for både 8.-, 9.- og 10. trinn:


Klagefristen er 10 dager fra den dagen elevene får vite sine standpunktkarakterer. Standpunkt på alle trinn settes før muntlig eksamen gjennomføres. Klagen sendes til ugla-skole.postmottak@ou.trondheim.kommune.no

NB! Hva ser Fylkesmannen på i klagebehandlingen?
I klagebehandlingen vurderer Fylkesmannen hvorvidt gjeldende forskrift om karakterfastsetting er fulgt. Fylkesmannen kan altså ikke overprøve faglærerens vurderinger, såfremt disse er forankret i læreplanen og forskrift for opplæring er fulgt. Faglærer skal dokumentere at standpunktkarakteren er basert på et bredt vurderingsgrunnlag som samlet viser den kompetansen eleven har i faget ved avslutning av opplæringen i faget.
Forskrift i opplæringsloven sier en del om klagerett:


§ 5 - 5 Klagefristar
Frist for å klage på vedtak som gjeld avgangskarakterar/eksamenskarakterar og standpunktkarakterar er 10 dagar.
Frist for å klage over vedtak om vurdering av den praktiske delen av fag-/svenne- prøva er 3 veker.
Fristen skal reknast frå det tidspunktet da melding om vedtaket er komen fram til den som har klagerett, eller da den som har klagerett, burde ha gjort seg kjend med vedtaket. Fristen blir avbroten når den som har klagerett, ber om grunngiving for vedtaket. Fristen tek igjen til når grunngiving er gitt

 

Fravær

Forskrift til Opplæringslova 

§ 3-41.Føring av fråvær i grunnskolen

Frå og med 8. årstrinnet skal alt fråvær førast på vitnemålet. Fråvær skal førast i dagar og enkelttimar. Enkelttimar kan ikkje konverterast til dagar.

Eleven eller foreldra kan krevje at årsaka til fråværet blir ført på eit vedlegg til vitnemålet. Dette gjeld berre når eleven har lagt fram dokumentasjon på årsaka til fråværet.

Dersom det er mogleg, skal eleven leggje fram dokumentasjon av fråværet frå opplæringa på førehand.

For inntil 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan eleven krevje at følgjande fråvær ikkje vert ført på vitnemålet:

a) dokumentert fråvær som skyldast helsegrunnar
b) innvilga permisjon etter opplæringslova § 2-11.

For at fråvær som skyldast helsegrunnar etter bokstav a ikkje skal førast på vitnemålet, må eleven leggje fram ei legeerklæring som dokumenterer dette. Fråvær som skyldast helsegrunnar må vare meir enn tre dagar, og det er berre fråvær frå og med fjerde dagen som kan strykast. Ved dokumentert risiko for fråvær etter bokstav a på grunn av funksjonshemming eller kronisk sjukdom, kan fråvær strykast frå og med første fråværsdag.

 

Frist for innlevering av søknad er Fredag 14 Juni 2019.

Ta kontakt med skolen for å få skjema for utfylling

Skolehelsetjenesten

Helsesøster

Helsesøster: Berit Berge
Kontortid: Tirsdag, onsdag, torsdag og enkelte fredager klokken 08.30-15.00.

Epost: berit1.berge@trondheim.kommune.no

Telefon 906 98 575.

Helsesøster samarbeider med fysioterapitjenesten og rådgivende skolelege.

Mål:

Fremme elevenes totale helse og forebygge sykdom og skade. Forberede elevene på et liv som voksne – legge grunnlaget for å forebygge sykdom og plager senere i livet.

8. trinn:

  • Informasjon om skolehelsetjenesten i klassene.
  • Grupper/individuelle konsultasjoner, samtaler ved behov.
  • Det legges vekt på å bli kjent slik at elevene senere vil bruke helsetjenesten etter behov. Helsesøster får et inntrykk av elevens situasjon hjemme og på skolen.
  • Trivsel - skole/fritid
  • Venner
  • Kosthold - kost/aktivitet
  • Pubertet
  • Søvn
  • ANT (alkohol, narkotika, tobakk)
  • Henvisning ved behov
  • Måle vekt og høyde
  • Psykisk helse

9. trinn:

  • Oppfølging ved spesielle behov
  • Psykisk helse

10. trinn:

  • Fokus på seksualitet, prevensjon, kjønnssykdommer, sette egne grenser.
  • Vaksine dtp-IPV
  • Oppfølging av elever med spesielle behov.
  • Psykisk helse
  • Samarbeid med barne og familietjenesten hver tredje uke. Samarbeidsmøter med skolen hver uke.
  • Skolehelsetjenesten deler ikke ut medisiner, inkludert smertestillende

Les mer om skolehelsetjenesten 

Ungdomskontakten, Trondheim kommune


Ungdomskontakten er et kommunalt bydelstiltak som består av to personer med sosialfaglig bakgrunn som driver forebyggende arbeid med ungdom fra 13 år og oppover. Tilbudet er en del av Barne- og familietjenesten Midtbyen.


Ungdomskontakten tilbyr hjelp og støtte til ungdommer som står i fare for å utvikle problemer, og/eller som trenger bistand til å mestre sin egen livssituasjon. Arbeidet består i hovedsak av råd og veiledning gjennom samtaler, tilrettelagte aktiviteter, samt oppsøkende innsats på ulike arenaer i bydelen hvor ungdom oppholder seg. Vi samarbeider tett med skolen, samt med familie/nettverk og andre instanser i hjelpeapparatet når det er behov for det.


Tilbudet er frivillig, det vil si at ungdommene selv må samtykke i å motta oppfølging fra oss. Man trenger ingen søknad eller henvisning for å komme i kontakt med oss; ungdommene kan selv oppsøke oss på skolen (på faste dager) eller kontakt kan formidles via foreldre, lærere, helsesøster eller andre.

Ungdomskontakten er til stede på Ugla skole: MANDAGER KL 09.00 – 14.00, ved helsesøsters kontor.


Ta gjerne kontakt for eventuelle spørsmål eller mer informasjon.
Ungdomskontakter ved Ugla skole: 

Gøril H. Sagen, telefon 414 98 044

Jan Fredrik Pindsle, telefon 954 39 704

 

Rådgiving og veiledning

Sosialpedagogisk rådgiver

Avdelingsleder Øystein Bertheussen har oppgaven som sosialpedagogisk rådgiver og hjelper elever som har problemer i forhold til seg selv, venner, skolen og annet. Øystein jobber i tett samarbeid med spesialpedagogisk rådgiver, sosialpedagogisk team, kontaktlærere og eksterne med oppfølging av enkeltelever og elevgrupper på hele skolen.

Yrkes- og utdanningsrådgiver

Avdelingsleder Karoline Moe Sandø er yrkes- og utdanningsrådgiver og har undervisning i faget utdanningsvalg på tiende trinn. Karoline samarbeider tett med de andre rådgiverne på skolen og kontaktlærerne på tiende trinn for å drive god yrkes og utdanningsrettet undervisning, rådgivning og veiledning frem til elevene søker videregående skole.

Spesialpedagogisk rådgiver

Solfrid Moum er skolens spesialpedagogiske rådgiver og koordinator. Solfrid jobber i tett samarbeid med sosialpedagogisk rådgiver, sosialpedagogisk team og utdanningsrådgiver, kontaktlærere og eksterne med oppfølging av de elevene våre som har et spesialpedagogisk tilbud.

Samarbeid med felles mål om trivsel og mestring

Det er ikke alle elevene som makter å tilpasse seg skolen til enhver tid. Avdelingslederne jobber i tett samarbeid med rektor og vi står i nær kontakt med Barne- og familietjenesten, likeså helsesøster/lege, NAV, RBU, skoleteamet og så videre og i den grad det er behov for det, blir disse institusjonene trukket inn i arbeidet med enkeltelever. Men - det er hele tiden eleven og foresatte som bestemmer om det skal tas kontakt eller ikke. I den anledning vil vi minne foresatte og elever og at alle som arbeider i skolen har taushetsplikt! Når vi finner det nødvendig å melde saker gjør vi det, men vi varsler alltid de foresatte.

Vi tilhører nå barne- og familietjenesten Midtbyen. Disse faggruppene er representert i barne- og familietjenesten:

Spesialpedagoger Sosionomer Barnevernspedagoger Psykologer Ped. Psyk. Rådgiver Helsesøster

Samarbeidet med skole er organisert i samarbeidsteam. Dette teamsamarbeidet foregår ute på enhetene jevnlig og den første bekymring rundt et barn/ungdom blir tatt opp her. Dette skjer i samråd med foresatte.

Alt samarbeidet om og med barn er basert på medvirkning fra foresatte.

Barn og eller foresatte som ønsker å vite mer om samarbeidet eller ønsker råd/veiledning kan ta kontakt med skolen eller Barne – og familietjenesten direkte:

Besøksadresse: Gjørtlerveien 5

Postadresse: Trondheim kommune, Barne- og familietjenesten Midtbyen, 7004 Trondheim

Telefon: 72 54 07 18.

Et godt psykososialt skolemiljø

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Stortinget har vedtatt et nytt regelverk om skolemiljø. Det nye regelverket gjelder fra 1. august 2017. Utdanningsdirektoratet har forfattet et rundskriv som blant annet gir informasjon om hva skolen skal gjøre hvis en elev ikke har det godt på skolen. Se dette rundskrivet i helhet på utdanningsdirektoratet sine nettsider, udir.no.

Utdanningsdirektoratet har opprettet en nettside med informasjon til barn, unge og foreldre om mobbing og rettigheter, nullmobbing.no. “Du har rett til å ha det bra”.

Under følger et utdrag fra Ugla skole sin plan for læring- og oppvekstmiljø, deretter vår aktivitetsplan og informasjon om skolehelsetjenesten og ungdomskontakten.

Psykososiale forhold ( § 12 ):
Skolen skal fremme trivsel og gode psykososiale forhold.

Ugla skole har tett samarbeid med helsesøster, Barne- og familietjenesten i faste møter (Internt sosial-/spesialpedagogisk team og fagteam)

Skolen gjennomfører minimum to foreldremøter hvert skoleår. Lærerne på trinnet har et felles ansvar for gjennomføring av foreldremøter sammen med foreldrekontaktene. I tillegg holdes det to halvårlige samtaler hvor elev og foresatte møter kontaktlærer.

Kontaktlærerne har hovedansvar for den gjensidige kontakten mellom hjem og skole.

Skolen har en egen handlingsplan mot mobbing som en del av sosial læreplan.

I elevundersøkelsen hver høst svarer elevene i forhold til læringsmiljøet og det psykososiale miljøet ved skolen. Denne bruker vi som utgangspunkt for det videre arbeidet.

FAU

FAU - foreldrerådets arbeidsutvalg

Leder: Nina Annie Burkeland, nina.annie.burkeland@stolav.no

FAUs hovedansvar er å fremme kontakt og formidle informasjon mellom de ulike klassetrinnene på skolen og mellom skolens ledelse, lærergruppe og gruppens elever og foreldre.

FAU kan kalle inn til foreldreråd hvis det er behov for at alle foresatte må møtes.

FAU er sammensatt av en representant fra hver klasse. Hver representant må ha en personlig vara og representantene er ansvarlig for at det møter en fra hver klasse på FAU-møtene.

Representantene velges for to år på denne måten:

8. trinn: 1 FAU-representant som velges for to år og en vara.

9. trinn: 2 FAU-representanter (den som ble valgt i 8. trinn og en ny - ev. vara fra 8. trinn) 10. Disse to samarbeider om hvem som går på møtene og overlapper hverandre.

10. trinn: Den som ble valgt i 9. trinn sitter også i 10. trinn og så velges det en ny vara.

FAUs oppgaver er:

  • Å bidra til å overbringe erfaringer fra ulike klassetrinn til foreldregruppen

  • Å gjøre de foresatte i stand til å engasjere seg i forhold til skolen gjennom å innhente informasjon og bringe den videre til de andre foreldrene i sine klasser

  • Å reise diskusjoner på foreldrerådsmøter og foreldremøter

  • Å bringe saker og synspunkter som er kommet frem i foreldregruppen videre til FAU og brukerråd

  • Å la de foresatte i sine klasser få påvirke de beslutninger som tas av foreldrerepresentantene i skolens brukerråd

  • Å referere fra FAU-møtene på foreldremøtene

  • Å organisere og koordinere praktiske oppgaver i forbindelse med nyttårsball

  • Å opprettholde og videreutvikle kontakten med nærmiljøet

  • Å delta på samarbeidsmøter mellom skole og klassekontakter slik at en sikrer at informasjon fra FAU når klassene.

FAU har møte hver første onsdag i mnd.

Lederen representerer FAU i Brukerråd

Vinterball

Vinterball
I januar arrangeres vinterballet. Da trekker elevene i finstasen. Foreldrene stiller som vakter og serverer. Lærerne er vakter ved inngang og garderober samt generelt vakthold ellers. Elevrådsrepresentantene er hovedansvarlig for planlegging og gjennomføring i samarbeid med FAU og skolen. Et flott arrangement som vi er veldig stolt av!

Brukerråd

Brukerrådets ansvar er å ta stilling til de overordnede prinsipper som skal prege skolens virksomhet og ha sin oppmerksomhet rettet mot kvaliteten på det tilbudet som gis.

Brukerrådet er skolens øverste organ og skal ha to representanter valgt av foreldrerådet(leder og nestleder i FAU) og tre valgt av elevrådet i tillegg til rektor og representanter fra de ansatte.

Brukerrådet kan fatte rådgivende vedtak. Rektor gir brukerrådet jevnlig tilbakemelding om de rådgivende vedtak blir fulgt opp og eventuelt på hvilken måte. Det skal være tungtveiende grunner for å ikke ta et rådgivende vedtak til følge. Brukerrådet skal akseptere og respektere rektors myndighet og ansvar for den daglige driften.

Brukerrådet har møter etter behov ca 2-3 møter hvert år. Rektor innkaller til møtene.

Skolemelk

TINE Skolelyst: fleksibel bestilling av drikke til skolemåltidet

Bestillingsløsningen er fleksibel. Du kan sette opp uken slik du vil og tilpasse bestillingen til ditt barns skolehverdag.

Du velger selv om du vil betale hele beløpet med en gang eller litt hver måned.

Gå inn på skolelyst.no for å se hvilke produkter din skole tilbyr.

Logg inn på skolelyst.no med ditt mobilnummer og legg raskt og enkelt inn din bestilling.

  1. Registrer barn
  2. Velg produkter
  3. Betal (betal med kort og bli trukket hver måned om du ønsker)

Er det første gang du bestiller, registrer deg som foresatt før du legger til barn og velger produkt.

Alle drikkeproduktene på skolelyst.no er helt uten tilsatt sukker eller kunstig søtning. 

De øvrige produktene på skolelyst.no er utviklet spesielt for skolene slik at de ligger innenfor det anbefalte sukkerinnholdet fra ernæringsmyndighetene.

Spørsmål? På skolelyst.no kan du finne svar på spørsmål om ordningen. Du kan også kontakte oss på telefon 513 71 510 eller på e-post: skolelyst@tine.no

  

Ugla skoles historie

Boka "Ugla skole historie gjennom 40 år" ble utgitt høsten 2008 av tidligere rektor Oddbjørg Berg Aamo. Den kan kjøpes ved henvendelse i ekspedisjonen. Pris kr 100,-.

Kontaktinfo

Postadresse: Trondheim kommune, Ugla skole, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

Sist oppdatert: 07.02.2019

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?